موقوفات ملایر؛ پیشرو در محرومیت‌زدایی

پروژه جایگاه سوخت دو منظوره «سیفیه» ملایر کلنگ‌زنی شد

۶۳.۵ درصد از اراضی ملایر موقوفه است، طی سالیان سال مردم این شهرستان از برکات جاری و ساری موقوفات مختلف آن بهره‌های فراوان برده‌اند و امروز موقوفات ملایر سرمنشأ خدمات ماندگاری به شمار می‌رود.

امروز با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان، مدیر اوقاف ملایر و اصحاب رسانه، پروژه بزرگ جایگاه سوخت دو منظوره سیفیه به مناسبت هفته وقف واقع در بلوار فردوسی، در زمینی با عرصه ۶۰۰۰ متر مربع از محل درآمد موقوفه شادروان سیف‌الدوله کلنگ‌زنی شد.

زمان پیش‌بینی برای احداث و ساخت این پروژه مهم ۲۴ ماه پیش‌بینی شده است، در مجموع ۳۰ میلیارد تومان بدون احتساب ارزش زمین هزینه ساخت و تجهیز این پروژه مهم به شمار می‌رود، با توجه به حجم ترافیک داخل شهر و از سوی دیگر نیاز ساکنین مساکن مهر به جایگاه سوخت، احداث این پروژه ضروری به شمار می‌رود.

این پروژه یکی از بهترین جایگاه‌های سوخت شهرستان به شمار می‌رود و دارای امکانات سوختگیری به صورت گاز و بنزین در بیش از ۱۰ سکو است، کلیه استعلامات آن شامل ۳۰ استعلام تخصصی از شرکت‌های خدمات رسان اخذ و مجوز نهایی آن از سوی اداره کل اوقاف همدان به مناسبت هفته وقت صادر شده و همچنین خریداری دستگاه‌های لازم برای احداث این جایگاه سوخت انجام شده است.

در ادامه روند بازدید از پروژه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با حضور مسئولین اجرایی از پروژه بازسازی و تجهیز تالار قرآن موقوفات وابسته به موقوفات مسجد مسلم ابن عقیل و مرحوم شادروان سیف‌الدوله بازدید به عمل آمد.

به گفته حمید رضا نوروزی؛ رئیس اوقاف و امور خیریه ملایر یک‌و نیم میلیارد تومان در بحث بازسازی تکمیل و تجهیز این پروژه هزینه شده است که شامل بازسازی ابنیه، تعمیرات، تجهیزات و تأسیسات برقی، ایجاد سقف کاذب و تهیه و تجهیز دکوراسیون داخلی تالار موقوفات است.

همچنین با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه ملایر از بخش‌های درمانی و بخش تخصصی اکوکاردوگرافی بیمارستان امام حسین(ع) ملایر که به همت موقوفات شهرستان و از محل نیات واقف خیر اندیش سیف‌الدوله احداث شده است، بازدید به عمل آمد.

به همت اداره اوقاف و امور خیریه طی سال‌های اخیر از سال ۱۳۹۲ تاکنون بخش‌های بستری، ارتوپدی و جراحی بیمارستان امام حسین(ع)  تجهیز، بازسازی و نوسازی شده است.

خرید تجهیزات تخصصی جراحی مغز و اعصاب، خرید چهار دستگاه دیالیز، احداث بخش درمانی از محل موقوفات سیف‌الدوله در سال ۹۸ با ظرفیت بستری ۲۵ نفر و تعمیر و نوسازی بخش اکوکر اکوکاردیوگرافی با صرف هزینه ۷۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات سیف‌الدوله بخشی از اقدامات انجام شده در راستای نیات واقف به شمار می‌رود.

حمیدرضا نوروزی؛ مدیر اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه به صورت ماهیانه مبالغ قابل توجهی از سوی این اداره و از محل نیات واقفین صرف درمان و تامین داروی بیماران نیازمند در بیمارستان مهر و بیمارستان امام حسین(ع) می‌شود، گفت: خدمات اوقاف در در حوزه بهداشت و درمان و امور عمرانی ماندگار و قابل توجه است.

فرماندار ملایر نیز در حاشیه بازدید از پروژه‌های درمانی و عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر نیز ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در راستای محرومیت‌زدایی و رفع نیاز نیازمندان، افزود: امیدواریم پروژه‌های عمرانی اوقاف، با سرعت بیشتری پیگیری شده و به نتیجه برسند.

سلمان اسماعیلی اقدامات اوقاف را برگ زرینی بر افتخارات این شهرستان دانست که مردم از آن منتفع می‌شوند و افزود: به تازگی با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین خاموشی مدیر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور داشتیم و در حوزه وقت در شهرستان ملایر موارد مختلف مطرح شد.

وی افزود: این جلسه بسیار راهبردی و کارگشا بود و به زودی اتفاقات بزرگ و خوبی در حوزه وقف برای مردم ملایر رقم می‌خورد.

در ادامه روند بازدید از پروژه‌های در دست اقدام اداره اوقاف و امور خیریه ملایر از پروژه در دست احداث هایپرمارکت اوقاف ملایر از محل موقوفه میرزا محمد عضدی قاجار بازدید به عمل آمد، این پروژه در زمینی به مساحت ۴۸۳۰ متر مربع در دو طبقه احداث خواهد شد.

طبقه فوقانی آن شامل چهار واحد تجاری و طبقه زیرین آن شامل پارکینگ است، پیش‌بینی مدت ساخت ۲۴ ماه بوده ، اعتبار ساخت آن ۶۰ میلیارد تومان و ارزش عرصه و زمین ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است، همچنین یک مجموعه ۲۰۰۰ متر مربعی هایپرمارکت در این پروژه احداث می‌شود که نیاز ساکنین مساکن مهر را تامین می‌کند.

این پروژه در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می‌شود پس از اتمام پروژه، ارزش اعیان آن به ۲۵۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کند.

پروژه احداث بازار بزرگ مبل و منبت ملایر، از محل موقوفه میرزا محمد عضدی قاجار نیز پروژه بعدی بود که مورد بازدید قرار گرفت، مدت پیمان این پروژه ۲۴ ماه است.

مجموعا ۱۹ هزارمتر مربع زیربنای این ابر پروژه بوده، مساحت یکی از بلوک های پروژه بازار مبل و منبت، ۶۸۰۰ متر مربع واقع در شمال با دو سقف و دیگری به مساحت ۶۵۰۰ متر مربع شامل دو سقف بوده و بخش هایپر نیز به مساحت ۵۱۰۰ متر مربع با دو سقف در حال احداث است.

معاون بهره‌برداری و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در حاشیه بازدید از پروژه‌های اوقاف ملایر با بیان اینکه این معاونت از سال ۱۳۹۸ با جدیت و با هدف افزایش بهره‌وری و احیای موقوفات و احیای بقای متبرکه در سطح استان کار خودش را آغاز کرده است، افزود: تاکنون خدمات و اقدامات موثری در این راستا رقم خورده است.

مرتضی نظری افلاک در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸ پروژه مهم و کلیدی در سطح استان همدان توسط این بخش احیا شده و یا در دست اقدام است، مساحت این پروژه‌ها ۵۹ هزار متر مربع و زیربنای آنها ۱۳۰ هزار متر مربع بوده و اعتبار هزینه شده برای آنها ۳۱ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه تمام بودجه و اعتبار این پروژه‌ها از محل موقوفات استان همدان تامین می‌شود، تصریح کرد: اگر موقوفات احیا بشود و افراد حقیقی و حقوقی حق موقوفات را پرداخت کنند، به‌طور قطع شاهد خدمات‌رسانی بیشتر به مردم در سطح شهرستان‌های استان همدان و رونق اقتصادی، پیشرفت پروژه‌های دولتی و درمانی خواهیم بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070403268
  • خبرنگار : 50038