مقاوم‌سازی و نوسازی ۱۱۴هزار واحد مسکن روستایی در همدان

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از مقاوم‌سازی و نوسازی ۱۱۴ هزار واحد مسکن روستایی این استان خبر داد.

مسعود رضایی چهارشنبه ۴ مهرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان همدان ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون ۱۱۴ هزار واحد آن مقاوم سازی، نوسازی و احداث شده است. 

وی با اشاره به پروژه‌های مسکن ملی در استان گفت: پروژه مسکن ملی طرح مورد تاکید دولت  شهید رئیسی و تکلیفی از سوی  مجلس شورای اسلامی بود که باید اجرا می‌شد و مخاطب های آن نیز مشخص بودند.

وی افزود: بر اساس ضوابط و مقرراتی که ابلاغ شد، بخشی از این کار که مربوط به تامین زمین مورد نظر و بخش دیگر شناسایی متقاضیان واجد شرایط بوده بر عهده راه و شهرسازی است و بنیاد مسکن هم به عنوان مجموعه‌ای با تجربه و با سابقه در بخش ساخت مسکن با توان فنی و مهندسی لازم است که  در همین رابطه تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کشور منعقد شد تا بنیاد مسکن به عنوان کارگزار در کنار راه و شهرسازی در این طرح همکاری لازم را انجام دهد و به این ترتیب بنیاد مسکن در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن سهم بزرگی داشته و کار آماده‌سازی و مشارکت در احداث این طرح ویژه را بر عهده دارد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه همکاری و تعامل بنیاد مسکن استان و راه و شهرسازی در این خصوص به خوبی صورت گرفت به‌طوری که استان همدان در کشور جزء استان‌های برتر شناخته شده است، افزود: در این راستا تمامی شهرهای استان همدان اعم از شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و زیر ۱۰۰ هزار نفر و با توجه به اینکه در بسیاری استان‌های دیگر فقط شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بنیاد مسکن همکاری دارد، اما در استان همدان با تعامل و همکاری که در اعضای شورای مسکن و استاندار و راه و شهرسازی بود همچنین با توانمندی که در بنیاد دیده شد موجب شد که بنیاد مسکن استان همدان در معادلات ساخت مسکن نهضت ملی در سطح استان به خصوص در شهر همدان و ملایر در ساخت پروژه‌ها همکاری لازم را انجام دهد.

رضایی با اشاره به پروژه‌های متعدد مسکن ملی، اظهار کرد: در شهر همدان پروژه شهرک شهید بهشتی که دارای سه مجموعه ۲۰۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۶۹۰ واحدی بوده  و نیز پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز همدان عملیات احداث این مجموعه به خوبی در حال انجام است ضمن اینکه پروژه ۱۲۰ واحدی شهرک بهشتی اولین طرحی بود که عملیات ساخت آن اجرا شد و خوشبختانه به بهره‌برداری رسید و واحدها تحویل متقاضیان داده شده است.

رضایی تصریح کرد: متقاضیانی که در این مجموعه بودند تعیین تکلیف شدند و با مراجعه به بانک دفترچه اقساط بانک را دریافت کردند که تعدادی در واحدهای خود مستقر و شماری هم در حال تجهیز هستند که اتان نیز به زودی مستقر خواهند شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک شهید بهشتی، گفت: این طرح با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که در دو ماه آینده به عنوان دومین پروژه نهضت ملی مسکن همدان و سومین پروژه استان تحویل متقاضیان داده خواهد شد که در این پروژه از مصالح با کیفیت و با دوام استفاده شده ضمن اینکه طراحی معماری و شهرسازی در آن رعایت شده و بنیاد مسکن برای تحقق این مهم از ظرفیت مهندسان مجرب و توانمند استفاده کرده است و از جمله پروژه‌های شاخص استان محسوب می‌شود.

رضایی با اشاره به پروژه  ۶۰۰ واحدی مسکن ملی، تصریح کرد: این طرح با حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده و  فونداسیون آن اجرا شده و در تعدادی از واحدها تا سقف سوم پیشرفت داشته است، اما در این طرح نیاز به همکاری بانک‌های عامل در عقد قرارداد هستیم تا این طرح با سرعت بیشتری به اتمام برسد و تاکنون هم اجرای عملیات این پروژه با آورده متقاضیان در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز، ادامه داد: در این طرح خوشبختانه عملیات احداث طبق زمانبندی تعیین شده در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه پروژه  ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز همدان در قالب هشت زون شهری در حال اجرا است، اظهار کرد: این پروژه دارای ۶۶۰ بلوک در ۶۶ بلوک شهری در حال اجراست که تاکنون زیرسازی این طرح اجرا شده و عملیات احداث درتمام واحدهای این مجموعه آغاز شده، اما پیشرفت‌های فیزیکی آن متفاوت است، به‌طوری‌که می‌توان گفت در این پروژه تعدادی با یک درصد پیشرفت فیزیکی و بیشتر برخوردار بوده و در بعضی از بلوک‌ها هم تا ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله صدور پروانه‌ها است.

رضایی همچنین با اشاره به پروژه‌های مسکن ملی شهرستان‌های استان همدان هم گفت: پروژه ۵۰۲ واحدی ملایر با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد، پروژه نهاوند با پیشرفت فیزیکی ۶۲درصد و پروژه ۱۲۰ واحدی شهر بهار حدود ۲۰ درصد پیشرقت فیزیکی دارد، ضمن اینکه در شهر سرکان یک پروژه ۶۰ واحدی داشتیم که تحویل متقاضیان داده شد.

وی افزود: در مجموع در استان همدان تاکنون دو پروژه به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان داده شده که یک پروژه متعلق به سرکان با ۶۰ واحد وطرح دیگر ۱۲۰واحدی شهر همدان بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه‌های مسکن روستایی، بیان کرد: استان همدان ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون ۱۱۴ هزار واحد آن مقاوم‌سازی، نوسازی و احداث شده است که در این خصوص پیشرفت ۶۹ درصدی داشته‌ایم که این میزان در کشور ۵۴  درصد است و استان همدان در این زمینه حدود ۱۵ درصد نسبت به میزان کشوری جلوتر است.

وی با اشاره به اینکه همچنان سهمیه سال ۱۴۰۲ در حال اجرا است، گفت: حدود  ۱۰ هزار واحد سهمیه استان همدان بود که به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و از این تعداد ۸۳۰۰ واحد عقد قرارداد شده است.

وی گفت: تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ با همت دولت شهید رئیسی از تعداد ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد و از رقم ۲۰۰میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و تسهیلات با کارمزد پنج درصد و مدت بازپرداخت آن هم ۲۰ سال تعیین شده که یارانه خوبی در این خصوص در نظر گرفته شده به طوری که دولت برای هر خانواده روستایی ماهانه چهار  میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به شکل یارانه در خصوص تسهیلات مسکن روستایی به سیستم بانکی پرداخت می‌کند.
 
مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان در ادامه تصریح کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد برای متقاضیانی که تاکنون مسکنی نداشته‌اند و قصد ساخت مسکن دارند و یا واحدهای مسکونی فرسوده دارند به بنیاد مسکن مراجعه واز تسهیلات بهره‌مند ونسبت به احداث اقدام کنند.

رضایی همچنین با اشاره به پروژه‌های عمرانی در روستاهای سطح  استان همدان، تصریح کرد: موضوعی که در سطح استان همدان اتفاق افتاد تهیه طرح هادی روستایی بود که از سنوات قبل بنیاد مسکن استان همدان به عنوان متولی نسبت به تهیه طرح هادی برای تمامی روستاهای استان همدان اقدام کرد که این اقدام و ابتکاری که از سوی بنیاد مسکن استان همدان اتفاق افتاد از سنوات اول انقلاب خوشبختانه در کل کشور تسری پیدا کرد و اکنون تمام روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار در کشور از این طرح بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه  در استان همدان ۱۳۰۵ روستا داریم، گفت: به غیر از روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار، این طرح در روستاهای زیر ۲۰ هزار خانوار هم دارای طرح تهیه هادی است.

رضایی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۵۵۳ روستا در استان بازنگری شده است و در این زمینه مد نظر است در سالجاری سالانه ۱۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار را بازنگری کنیم که در هر سال حدود ۹۵ روستا را شامل می‌شود و امیدواریم امسال هم این امر محقق شود.

رضایی در خصوص اجرای طرح هادی روستایی، گفت: از ۹۲۳ روستا در استان که بالای ۲۰ هزار خانوار هستند ۸۸۰ روستا مشمول اجرای طرح هادی شدند.

وی اضافه کرد: شروع عملیات اجرایی طرح بهسازی در روستاها انجام شده و در سال ۱۴۰۲ با اعتباری افزون‌بر ۴۵۵ میلیارد تومان اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد.

رضایی گفت: با بستر سازی که انجام گرفت سهمیه‌ قیری که برای سال ۱۴۰۲ که تا ۳۱ شهریور امسال باید جذب می‌شد خوشبختانه این سهمیه ۸۰ میلیارد تومانی به ۲۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت و این نشان از این است که تعداد روستاهایی که از این موضوع بهره‌مند شدند افزایش چشمگیری دارد، به طوری که ۲۸۰روستا در استان همدان مشمول اجرای آسفالت شدند.

رضایی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات امسال به تازگی ابلاغ شده است، در سه سال گذشته (از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) حدود ۴۸۰ کیلومتر از معابر روستایی استان و در مساحت سه میلیون و ۳۵۰ هزار متر مربع آسفالت ریزی شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار خدمات شامل استعلام فنی، صدورپروانه، احداث بنا و بهره‌مندی از خدمات زیربنایی از سوی بنیاد مسکن واز طریق سامانه ‌راهبر دریافت کردند که استان همدان جز بهترین استان‌های است که در این‌باره بیشترین خدمات فنی را ارائه کرده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070403267
  • خبرنگار : 50037