عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی:

مزرعه هیبریدی "ارزن مرواریدی" در ورامین به بهره‌برداری رسید

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پژوهشگر و مروج ارشد وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد:‏ مزرعه هیبریدی ارزن مرواریدی در ورامین به بهره‌برداری رسید.

«بابک ناخدا» عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پژوهشگر و مروج ارشد وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایسنا گفت:‏ امروز شاهد به ثمر رسیدن یک پروژه مهم در ورامین هستیم و آن بهره برداری از مزرعه ارزن مرواریدی هیبرید علوفه‌ای نوتریفید است.

وی گفت: این مزرعه در سطح بیش از ۴۰ هکتار اولین بار در ایستگاه یوسف آباد ورامین کشت شده است.

این پژوهشگر اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین تولید علوفه کشور از دو گیاه ذرت و یونجه در فصل تابستان تامین می شود که در مقایسه با ارزن بسیار پر آب بر می‌باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالیان‌ گذشته ارزن مرواریدی و سورگوم در سایه این‌گیاهان به فراموشی سپرده شده بودند ولی امروز بعد از حدود ۳ دهه نتایج فعالیت های پژوهشی و دستاوردهای محققان را در مزرعه بهره بردار و کشاورزان نوآور شاهد هستیم.

ناخدا گفت: اقلیم کشور ما گرم و خشک است و خیلی از کشاورزان به دلیل تغییرات اقلیمی و بروز خشکی و گرما، کشت و تولید خود را از دست می دهند و بسیاری از بهره برداران مجبور به مهاجرت می شوند.

این پژوهشگر مروج ارشد وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در شهرستان ورامین، زمان تولید و رشد علوفه ای ارزن مروارید ۸ ماه بوده که از اواسط فروردین ماه شروع می‌شود و تا آبان ماه ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: علوفه ارزن مرواریدی بسیار با کیفیت و پروتئین بسیار بالایی دارد و از نظر قابلیت هضم ماده خشک بسیار بالا است.

این پژوهشگر مروج ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهترین زمان برای برداشت علوفه ارزن مرواریدی به صورت چند چین در ارتفاع ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی متر است که از نظر تولید ماده خشک و تولید پروتئین و خوشخوراکی و قابلیت هضم ماده خشک بهترین شرایط را دارد.

ناخدا تصریح کرد: تجربیات ما از سال ۹۴ با این‌گیاه در مزارع بهره برداران در پیشوا، ورامین و خاوه نشان داد که از اواسط فروردین تا آبان ماه با توجه به تغییر فصل حدود ۴ تا ۵ چین با تولید بالای ۱۲۰ تن در هکتار علوفه تازه می توان از ارزن مرواریدی علوفه ای برداشت کرد و در برداشت های تک چین تا ۱۵۰ تن در هکتار علوفه برداشت شد.

این پژوهشگر مروج ارشد جهاد کشاورزی و عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی در پایان تصریح کرد: میانگین برداشت علوفه ذرت ۵۵ تا ۶۵ تن در هکتار است که با کشت ارزن مرواریدی علوفه ای هیبرید نوتریفید به راحتی می توان یک و نیم تا ۲ برابر ذرت علوفه سبز و با کیفیت برداشت کرد.

سالانه ۵۰ میلیون تن گیاه علوفه‌ای در کشور مصرف می‌شود

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی گفت: سالانه در کشور ۵۰ میلیون تن علوفه نیاز داریم که ۳۳ میلیون تن در کشور تولید و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

«محسن مردی» رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی و مشاور عالی سازمان «تات» در مزرعه تولید ارزن علوفه ای درگفتگو با ایسنا گفت: بزرگترین چالشی که در سطح کشور با آن روبرو هستیم کمبود آب است که امروز با روش‌های نوین کشاورزی و ضریب بالای بهره‌وری می توانیم آن را کاهش دهیم.

مردی گفت: در بخش علوفه ۲۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنیم که ۳۳ میلیون تن خوراک دام در بخش علوفه و دانه ای تولید می شود.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی گفت: در کشور ۵۰ میلیون تن علوفه نیاز داریم که ۳۳ میلیون تن در کشور تولید و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

وی  تصریح کرد: در مزرعه ارزن مروارید علوفه ای می توان ظرفیت تولید علوفه را بالا برد که با آب مساوی دو برابر تولید علوفه در کشور تولید و این یکی از روش های تولید در بخش کشاورزی است.

مردی تصریح کرد: در این راستا نسخه عملیاتی مشتمل بر بسته‌های سیاستی، فنی، اجرایی، آموزشی و ترویجی لازم را جهت ارائه به وزیر و معاون وزیر جهاد کشاورزی آماده کرده ایم که در صورت اجرایی شدن آن قادر خواهیم بود بیش از ۹۰ درصد نیاز خوراکی کشور در بخش خوراک را تامین کنیم. بدین ترتیب ضمن ارتقای امنیت غذایی کشور سالانه میلیاردها دلار صرفه جویی ارزی صورت خواهد گرفت.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در پایان تاکید کرد که اجرایی کردن این نسخه عملیاتی، هزینه ای برای کشور نخواهد داشت و در صورت نیاز به بودجه ای محدود در آینده به راحتی از محل صرفه‌جویی کلان ارزی صورت گرفته قابل تامین خواهد بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403070403261
  • خبرنگار : 71951