پسکوف: «طرح پیروزی» زلنسکی، یک اشتباه مرگبار است

سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت اقدام رئیس‌جمهور اوکراین برای وادار ساختن روسیه به صلح با برنامه‌ای موسوم به «طرح پیروزی»، «اشتباه مهلکی» است و عواقبی برای کی‌یف به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین خطاب به خبرنگاران گفت: «به نظر من، موضع اوکراین یک اشتباه مهلک است. یک اشتباه مرگبار و سیستماتیک!»

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی کرملین گزارش داد: «اقدام اوکراین برای وادار کردن روسیه به صلح با برنامه‌ای تحت عنوان طرح پیروزی یک توهم عمیق است و البته که ناگزیر پیامدهایی برای رژیم کی‌یف خواهد داشت. مجبور ساختن روسیه برای امضای معاهده صلح غیرممکن است.»

همزمان با اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه آماده سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل می‌شود، قصد دارد طی این سفر از برنامه‌ای موسوم به «طرح پیروزی» در جنگ با روسیه رونمایی کند.

انتظار می‌رود زلنسکی این طرح را در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در کاخ سفید به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه دهد

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه خطاب به خبرنگاران گفت، این طرح قصد دارد کشورش را در مذاکرات دیپلماتیک آتی با روسیه، در «جایگاه قوی‌تری» قرار دهد. هم‌چنین کی‌یف نگران است که آتش‌بس بدون تضمین‌های مشخص به روسیه «امکان حمله مجدد پس از تجدید قوا» را بدهد.

توافق غلات

دیمیتری پسکوف در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به توافق غلات تاکید کرد که در حال حاضر هیچ گفت‌وگویی در راستای از سرگیری توافق غلات وجود ندارد.

وی افزود: «در حال حاضر هیچ گفت‌وگویی در مورد این موضوع وجود ندارد. قبلا تجربه‌ای در عدم اجرای قرارداد غلات به‌وجود آمد. ما در وهله اول از این تجربه استفاده می‌کنیم. در هر صورت این موضوع بسیار دشواری است که به عوامل زیادی بستگی دارد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر در نیویورک با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دیدار و بر آمادگی آنکارا جهت تمدید توافق غلات و برقراری آتش‌بس در اوکراین تاکید کرد.

استانداردهای دوگانه

سخنگوی کرملین خطاب به خبرنگاران اظهار کرد روسیه با استانداردهای دوگانه در تفسیر قوانین بین‌الملل که هم ایالات متحده و هم بریتانیا به آن مشهور هستند، مخالف است.

او گفت: «البته که روسیه مخالفت خود را قاطعانه با استفاده از استانداردهای دوگانه در تفسیر حقوق بین‌الملل ابراز می‌کند؛ موردی که هم بریتانیا و هم ایالات متحده به آن مشهور هستند.»

پسکوف تاکید کرد: «ما با این موضع موافق نیستیم و این را بارها گفته‌ایم. روسیه بر اساس تمام اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل از جمله حفاظت از منافع مشروع خود عمل می‌کند.»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070403257
  • خبرنگار : 71660