رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، پازل خودکفایی کشور را تکمیل خواهد کرد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان در کشور بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در کشور به رکنی تبدیل شده‌اند و اگر این‌ها را توسعه دهیم و از آن‌ها حمایت کنیم، بخشی از پازلی که برای خودکفایی به آن نیاز داریم، تکمیل خواهد شد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، که امروز ۴ مهرماه برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه معدن زغال سنگ طبس که به جان باختن تعدادی از هموطنان منجر شد، با اشاره به حوادث منطقه، اظهار کرد: با مردم مظلوم لبنان و فلسطین ابراز هم‌دردی می‌کنیم و امیدواریم هر چه زودتر شاهد پایان جنایت‌های دشمنان اسلام باشیم.

وی آینده نگری و نگاه کلان را دو عنصر ضروری در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: یکی از بحث‌هایی که امروز در کشور به آن نیاز داریم، شناسایی استعدادهای خلاق و توانمند است.

امام جمعه قم ادامه داد: افراد با استعداد زیادی در کشور داریم؛ اما چون این استعدادها به درستی شناسایی نشده‌اند، به سمت و سوی دیگری رفته‌اند و آن خلاقیت‌ها و توانمندی هایشان ظهور و بروز پیدا نکرده است، استعدادها را شناسایی کنید و هر کدام را به سمت و سوی مناسب سوق دهید.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقوله هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی را نباید یک سویه نگاه کرد؛ بلکه باید نگاه جامعی نسبت به آن وجود داشته باشد و شرایط فرهنگ و جامعه خودمان را در آن لحاظ کنید تا به یک مانع تبدیل نشود.

وی افزود: نباید در حالت صبر و انتظار بمانیم؛ بلکه باید ابتکار عمل داشته باشیم. این تحولات خواه ناخواه به سمت ما می‌آیند و چه بهتر خود را از جهات مختلف برای آن آماده کنیم؛ چرا که محروم کردن جامعه از این فناوری‌ها و رها کردن آن، هر دو مشکلاتی دارند، بنابراین باید گروه‌هایی برای این منظور تشکیل شوند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: پیشرفت کشور در مسائلی مانند نانو، نشان دهنده استعداد و ظرفیت داخلی ماست؛ البته برای استفاده از ظرفیت‌های خارجی راه را به روی خود نبسته‌ایم، ولی بنابه تعبیر مقام معظم رهبری علی رغم استفاده علمی از دنیای امروز، همیشه خود را وابسته به آن‌ها نمی‌دانیم.

وی با اشاره به پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان در کشور تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان در کشور به رکنی تبدیل شده‌اند و اگر این‌ها را توسعه دهیم و از آن‌ها حمایت کنیم، بخشی از پازلی که برای خودکفایی به آن نیاز داریم، تکمیل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم توجه و حمایت از اختراعات مبتکرین، اظهار کرد: در فضای جامعه افراد مبتکر و خلاق وجود دارند که اختراعاتی را به انجام رسانیده‌اند، اما به خاطر بی‌توجهی و عدم حمایت، این اختراعات را به خارج از کشور برده‌اند و در آن کشورها در چرخه اقتصادی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: باید کارگروهی تشکیل دهید و اختراعات تمامی افرادی که ادعا می‌کنند اختراعی انجام داده‌اند را بررسی کنید تا از اختراعات مفید حمایت کنید و اگر احیاناً اختراعی بی‌فایده است، برای آن فرد توضیح دهید.

حسینی بوشهری در پایان بیان کرد: کشور نیاز به کار و دلسوزی دارد؛ معاونت علمی باید فارغ از همه مسائل، تنها به آینده کشور بیندیشد تا موفق شود؛ سعی کنید کارهای مثبت گذشته را ادامه داده و اگر چیزی بر زمین مانده است انجام دهید.

به گزارش ایسنا؛ در ابتدای این جلسه، دکتر حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با تبیین اهمیت و نقش فناوری‌های نو ظهور به خصوص هوش مصنوعی در آینده کشور و جهان اظهار کرد: در حوزه‌های نو ظهور عموماً تنها در قسمت علمی ورود کرده‌ایم و به پیوست فرهنگی توجهی نکرده‌ایم.

وی یادآور شد: در حال حاضر نسبت به دنیا در حوزه هوش مصنوعی هفت سال عقب تر هستیم که اگر کار را از امروز شروع نکنیم در آینده این عقب ماندگی به مراتب بیشتر خواهد شد.

معاون علمی رئیس جمهور تاکید کرد: اصل اول، پذیرش فناوری‌های نو ظهور است؛ باید این فرصت‌ها را به سرعت درک کنیم و همزمان، پیوست‌های مورد نیاز آن را نیز آماده کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070403246
  • خبرنگار : 50455