در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

دیابت درمان قطعی ندارد/دیابتی‎ها به فضای مجازی اعتماد نکنند

مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تأکید بر این که اولین مسئله در کنترل قند، پذیرش بیماری است، گفت: دیابت درمان قطعی ندارد ولی قابل کنترل است.

تبلیغ خدمات سلامت محور بر اساس قوانین نظام پزشکی ممنوع و تحت نظارت است این در حالیست که در فضای مجازی شاهد انواع و اقسام تبلیغات برای درمان قطعی دیابت از طریق داروهای گیاهی هستیم؛ تبلغیاتی که سلامت مردم را نشانه گرفته است.

بستر تبلیغات در فضای مجازی به گونه‌ای است که حتی افراد غیرمتخصص هم در این مسیر حرکت کرده‌اند و به ارائه خدمات و کالاهای سلامت محور می پردازند.

تبلیغات خدمات سلامت محور بدون نظارت بر آنها موجب می‌شود، سلامت جامعه به خطر بیفتد؛ به ویژه آن که بسیاری از خدمات تبلیغ شده در فضای مجازی از سوی افراد سودجو و غیرمتخصص می‌تواند افراد سالم را به ورطه بیماری بکشاند یا بیماری افراد را حادتر کند.

امروز در فضای مجازی به کرات شاهد تبلیغات غیرواقعی در مورد درمان قطعی بیماری‌های مانند دیابت هستیم در حالی که به گفته متخصصان دیابت هنوز درمان قطعی ندارد.    

«مجید رجایی» مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این باره در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری دیابت بدون مشورت با پزشک، داروهای گیاهی را جایگزین داروهای شیمیایی نکنند چرا که این کار می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای سلامت بیمار به همراه داشته باشد.

وی افزود: تاکنون مطالعات و تحقیقات فراوانی جهت کنترل قند خون انجام شده اما هنوز جایگزین داروهای موجود شیمیایی برای درمان معرفی نشده است.

رجایی با اشاره به باورهای اشتباه مردم در مورد درمان قطعی دیابت، تصریح کرد: فضای مجازی نمی‌تواند مرجع علمی درستی برای کشف درمان دیابت باشد و هرگونه فروش دارو برای درمان قطعی دیابت، غیرقانونی است و با فرد متخلف در صورت مشاهده برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: البته تبلیغات حوزه پزشکی در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز مشکل‌ساز شده چرا که انواع و اقسام فرآورده‌های دارویی و همچنین خدمات پزشکی در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود گاها با تبعات جبران ناپذیری برای افراد از جمله دیابتی‌ها همراه است.

این مسئول ضمن بیان این که متاسفانه امروز افرادی بدون داشتن دانش تخصصی در حوزه سلامت به جولان در فضای سلامت می پردازند، تصریح کرد: فضای مجازی تحت مشمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است به این معنی که اگر فردی بخواهد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی کند، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است.

وی با اشاره به این که دیابت با تاثیر مستقیم بر عروق به اندام‌های مختلف از جمله چشم، قلب و کلیه آسیب وارد می‌کند، تصریح کرد: برای درمان دیابت رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارو انجام می‌شود که رژیم غذایی و فعالیت بدنی بیشترین اهمیت را در پیشگیری و کنترل دیابت دارند.

مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان یادآور شد: افراد می‌توانند در صورت دیدن فروش هرگونه دارو تحت عنوان درمان قطعی دیابت از طریق تماس با شماره ۱۹۰ گزارش بدهند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403070403238
  • خبرنگار : 50981