والدین مقصر ناسازگاری دانش‌آموزان در مدارس هستند؟

اولین روزهای مدرسه جایگاه خاصی در زندگی ما دارند و همیشه در خاطرات باقی می‌مانند اما چرا برخی از دانش‌آموزان روزهای اول مدرسه را دوست ندارند؟

اولین روزهای مدرسه بسیار مهم هستند و جایگاه خاصی در زندگی افراد دارند اما برخی از کودکان از آن ترس دارند و علاقه به مدرسه رفتن ندارند و معمولا دوری از والدین برای آنان سخت و دشوار است و زمان رفتن به مدرسه دل درد و سردرد می‌شوند و احساس خوبی ندارند.

امتناع از رفتن به مدرسه در همه افراد مشاهده می‌شود و فقط مربوط به کودکان تازه وارد نیست. این مورد، مدت زمان کوتاهی والدین را درگیر خواهد کرد اما در اغلب موارد، به خودی خود نیز برطرف خواهد شد.

خانواده جایگاه پرورش حس اجتماعی در کودکان

خانواده مکانی است که فرزندان در آن پرورش می‌یابند و در این جایگاه به قوانین و رعایت مجموعه شیوه‌های درست تربیتی نیاز داریم زیرا انسان اجتماعی است و برای تجربه و علم باید با دیگران ارتباط صحیح داشته باشد و کودکان باید از سنین پایین سازگاری را فرا گیرند. بنابراین خانواده نقش مهم و بنیادی در این حوزه  دارد و اولین مکان برای سازگاری و آمادگی برای مدرسه و تربیت خواهد بود.

ناسازگاری کودکان

ناسازگاری می‌تواند بر روابط کودکان در مدرسه نیز تاثیر داشته باشد. در زمانی که فناوری و رسانه‌های اجتماعی دائماً در حال تغییر هستند والدین نقش مهمی در شکل‌دهی و بهبود روابط اجتماعی دانش‌آموزان اجتماعی دارند. والدین به‌عنوان الگوی اجتماعی کودکان هستند و می‌توانند تاثیر مهمی برای آنان داشته باشند و مهارت‌های اجتماعی آنان را توسعه دهند. والدین می‌توانند با ایجاد فرصت برای تعاملات مثبت به فرزندان کمک کنند تا مهارت‌های اجتماعی را تمرین کنند. این تعاملات به‌عنوان کمکی برای برقراری ارتباط کودکان خواهد بود.

نقش معلمان در سازگاری دانش آموزان

روزهای اول مدرسه یا کلاس درس و چند دقیقه اول می‌تواند معلمان را بسازد یا آنان را بشکند. اولین روزهای مدرسه برای معلمان تازه‌کار با چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود و معلمان موفق برای اولین روز درس و مدرسه برنامه آماده دارند تا بتوانند موفقیت یا شکست خود را از این طریق رقم بزنند. بسیاری از موارد از جمله ورود به کلاس، ظاهر معلم، معرفی معلم و ارائه ارزشیابی، مقررات و ایجاد روابط دوستانه و شناخت دانش‌آموز از انتظارات دانش‌آموزان خواهد بود.

منابع:

برگرفته از مقاله «نقش والدین در بهبود روابط دانش‌آموزان ابتدایی»، محمد مهدی نجفی راد، محمدرضا قادری، نریمان محمدی و هیمن عبدالله زاده
برگرفته از مقاله «مشکلات اولین روزهای مدرسه»، محمدجواد حسن زاده

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070403126
  • خبرنگار : 50105