هشدار وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره جنگ فراگیر منطقه‌ای

وزرای خارجه اتحادیه عرب ضمن اینکه رژیم صهیونیستی را مسوول تشدید تنش در منطقه دانستند، درباره احتمال آغاز جنگ منطقه‌ای فراگیری هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، وزرای خارجه اتحادیه عرب پس از نشست مشورتی شورای این اتحادیه در حاشیه هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ضمن هشدار درباره احتمال آغاز جنگ منطقه‌ای فراگیری، رژیم صهیونیستی را مسوول تشدید تنش در منطقه دانستند.

 به گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی، آنها همچنین توافق کردند در روزهای آتی با کشورهای عضو گروه اسلامی جهت ارسال پیام روشنی به جامعه جهانی درباره توقف فوری حملات اسرائیل هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند.

در این نشست که به ریاست «شائع محسن الزندانی» وزیر خارجه یمن برگزار شد، تحولات ویژه مربوط به جنگ وحشیانه‌ای که رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه آغاز کرده و نیز تنش خطرناک این رژیم علیه لبنان گفتگو شد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در این نشست بر همبستگی کامل با دولت و ملت لبنان و محکومیت شدید حملات رژیم صهیونیستی به این کشور به ویژه حملات روز دوشنبه که در یک روز به شهادت و زخمی شدن صدها تن از لبنانی‌ها منجر شد، تاکید کردند.

همچنین آنها بر حمایت کامل خود از لبنان در مقابل این حملات تاکید کرده و رژیم صهیونیستی را مسوول این تنش خطرناک دانستند.

همینطور آنها درباره پیامدهای آغاز حمله‌ای گسترده علیه لبنان با توجه به تحولات اخیر هشدار داده و گفتند: این حملات می‌تواند آتش جنگ منطقه‌ای فراگیری را روشن کرده و امنیت و ثبات کل منطقه را به خطر بیندازد.

در همین رابطه احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب حملات هوایی و عملیات‌های گسترده رژیم صهیونیستی علیه لبنان را به شدت محکوم کرد و آنها را تنشی خطرناک و تعرضی آشکار به حاکمیت لبنان دانست و گفت:  این اقدامات خطر انفجار اوضاع منطقه‌ را با پیامدهایی دردناک برای همه در پی دارد.

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت: ابوالغیط از جهانیان به ویژه قدرت‌های بزرگ و بانفوذ خواست به مسوولیت‌های خود در قبال متوقف کردن این فاجعه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای که رهبران اسرائیل در راستای اهداف شخصی و سیاسی آن را دنبال می‌کنند، برعهده بگیرند.

ابوالغیط در ادامه نیز از شورای امنیت خواست به نقش و مسوولیت‌های خود در خصوص حفظ امنیت و صلح جهانی عمل کند.

او تاکید کرد: اکنون باید برای توقف تنش اسرائیل اقدام شود چراکه تکرار فاجعه غزه در لبنان غیرممکن است.

همچنین وزرای خارجه سه کشور مصر، اردن و عراق در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در نشست خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تشدید جدی اوضاع در منطقه را بررسی کرده و تاکید کردند که توقف این تنش با توقف حملات اسرائیل به غزه آغاز می‌شود.

همچنین آنها حملات رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرده و هشدار دادند: اسرائیل منطقه را به سمت جنگی فراگیر سوق می‌دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070403106
  • خبرنگار : 71496