در همایش دوحه مطرح شد

«شکست سیاست‌های اروپا نقش بسزایی در انفجار اوضاع در غزه داشت»

۲ مسوول سابق غرب اعتراف کردند که شکست سیاست‌های اروپا و به حاشیه راندن مساله فلسطین از سوی کشورهای اروپایی و منطقه، دلیل اصلی آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته و تشدید تنش نظامی در غزه و منطقه است.

به گزارش ایسنا، ۲ مسوول سابق غرب در همایشی که روز سه‌شنبه در مرکز مطالعات درگیری‌ها و اقدامات انسانی در دوحه با عنوان «اروپا و جنگ علیه غزه» برگزار شد، تاکید کردند: کاهش توجه‌ها به مساله فلسطین در ۲ سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نقش بسزایی در وخامت اوضاع در کرانه باختری و جنگ اسرائیل علیه نوار غزه داشت.

به گزارش وب‌سایت «العربی الجدید»، نماینده سابق وزارت کشور انگلیس در دفتر خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع در این همایش گفت: ما در نتیجه شکست‌مان در حل مشکل در سال‌های قبل و عدم مداخله گسترده‌تر انگلیس به این مرحله رسیدیم و به حاشیه راندن مساله فلسطین در برنامه‌های بین‌المللی اشتباه بزرگی بود.

این نماینده سابق دولت انگلیس اظهار کرد: معامله قرن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ارائه کرد، در راستای منافع اسرائیل بود و منفعتی برای فلسطینی‌ها نداشت و همین بحران را وخیم‌تر کرد.

او با تاکید بر اینکه دیپلماسی تنها راه خروج از بحران است، نسبت به وخامت اوضاع در کرانه باختری هشدار داد و گفت: عملیات‌های شهرک‌سازی از سوی کابینه اسرائیل افزایش یافتند و این کابینه بدون ترس از مجازات به اجرای آنها ادامه می‌دهد، با اینکه جامعه جهانی شهرک‌سازی را مانعی بر سر راه برقراری صلح می‌داند اما اقدامات ملموسی را برای اعمال مجازات‌هایی بر اسرائیل در پیش نگرفته است.

این مسوول سابق انگلیس افزود: شرایط در کرانه باختری با توجه به نفوذ اقلیت‌های مسلمان در انگلیس که به قدرت سیاسی بانفوذی تبدیل شده، نگرانی‌های شدیدی را در جامعه انگلیس ایجاد کرده و این تحولات تاثیر مستقیمی بر انتخابات اخیر داشت و حزب کارگر انگلیس در نتیجه موضعگیری‌هایش درباره جنگ علیه غزه، پنج مرکز انتخاباتی را که پیش از این به نفعش رای می‌دادند، از دست داد و این موجب تغییر در موضعگیری دولت انگلیس شد. این مساله در بازنگری درمورد ۳۶ مجوز اسلحه از مجموع ۷۳ مجوز و نیز تایید حکم دیوان کیفری بین‌المللی در تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر در فلسطین به خوبی آشکار شد و اینها تغییراتی است که نباید دست کم گرفته شوند.

او درباره راه‌حلی که انگلیس از آن حمایت می‌کند، گفت: طرح انگلیس شامل افزایش کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از ثبات در منطقه و نیز برقراری آتش‌بس موقتی بود که بعدا به آتش‌بسی دائمی تبدیل شود، همینطور پیشنهاد داد که فرماندهی حماس از غزه خارج شده و روی راه‌حل ۲دولتی کار شود که به تشکیل کشور مستقل فلسطین و پایان اشغالگری در کرانه باختری منجر شود، چراکه این تنها راه‌حلی است که می‌تواند به پایان بحران منجر شود.

سفیر سابق نروژ در افغانستان و آمریکا نیز گفت: تحولات اخیر راه‌حل ۲دولتی را به عنوان گزینه‌ای برای برقراری صلح، دست‌نیافتنی و غیرقابل اجرا کرد.

او افزود: تلاش‌هایی که قطر برای برقراری آتش‌بس در غزه انجام می‌دهد، باید با فشاری واقعی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا بر اسرائیل حمایت شود چراکه موضعگیری یکپارچه‌ای از سوی اروپا درباره جنگ غزه وجود ندارد و جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بدون موافقت کشورهای بزرگ اروپایی نمی‌تواند اقدامی را در پیش گیرد.

 سفیر سابق نروژ با اشاره به اینکه کمک‌های کشورش به آنروا ادامه می‌یابد و نروژ می‌تواند در بازسازی غزه مشارکت کند، از کشورهای حامی مالی خواست به تعهدات خود پایبند بوده و موضعگیری‌های سیاسی خود را به حمایتی ملموس تبدیل کنند.

او در پایان نیز ضمن هشدار نسبت به خطرات تنش فعلی در منطقه و از کنترل خارج شدن آن، گفت: راه‌حل باید بخشی از یک راه‌حل دائمی منطقه‌ای باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070403077
  • خبرنگار : 71496