رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان خبر داد

افزایش شمار آسیب‌دیدگان سقوط از درخت گردو در اسفراین

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث اسفراین از افزایش شمار آسیب‌دیدگان براثر سقوط از درخت گردو در این شهرستان خبر داد.

صغری قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هر سال با شروع فصل برداشت گردو شاهد مصدومیت و آسیب تعداد زیادی از باغداران و گردوتکان‌ها هستیم. امسال شمار آسیب‌دیدگان سقوط از درخت گردو در شهرستان اسفراین افزایش داشت. 

وی ادامه داد: از زمان شروع فصل برداشت گردو تاکنون ۱۳ نفر براثر سقوط از درخت در باغ‌های شهرستان اسفراین آسیب دیدند. بیشترین نوع صدمه‌های وارده، آسیب به ستون فقرات، دست و پا، لگن و سر و گردن بوده است.

وی از همه همشهریان خواست، برای پیشگیری از حادثه سقوط از درخت گردو ضمن رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل ایمن و مطمئن، از افراد توانمند و با تجربه برای گردوتکانی استفاده کنند.

تقی دولت‌آبادی، رئیس سازمان اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از ارجاع ۴۷ مصدوم گردوتکانی به بیمارستان‌های استان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: ۴۹ مورد مصدوم گردوچین در زمان یادشده در استان بودند که اورژانس به آن‌ها خدمات‌رسانی کرده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۴۷ مصدوم به بیمارستان اعزام شده‌اند، یک نفر فوت شد و یک نفر در محل حادثه درمان شد. البته آمار امسال هنوز جمع‌آوری نشده است.

وی با اشاره به این‌که هر سال در شهریور و اوایل مهر ماه براثر سقوط افرادی که به شکل سنتی و بدون استفاده از تجهیزات محافظتی گردوچینی می‌کنند، شاهد مصدومیت‌هایی هستیم، گفت: سقوط از درخت گردو، یکی از حوادث پرتکرار در سال‌های اخیر در ماه‌های شهریور و مهر است.

دولت‌آبادی ادامه داد: باغداران در زمان جمع‌آوری گردو از کارگران متخصص در این زمینه استفاده نمی‌کنند و به‌دلیل مبتدی بودن کارگر در زمان جمع‌آوری گردو شاهد بروز آسیب‌های ناگواری به افرادی هستیم که هنگام گردوچینی از درختان گردو با ارتفاع زیاد به پایین سقوط کرده‌اند.

وی بیان کرد: چیدن گردو بدون در نظر گرفتن شرایط حرفه‌ای و ایمن با حضور افراد غیرمتخصص انجام می‌شود که در بسیاری از موارد شاهد شکستن دست و پا و آسیب‌های نخاعی تا مرگ در برخی موارد بوده‌ایم.

دولت‌آبادی با اشاره به این‌که افرادی که دچار سابقه فشار خون و دیابت هستند باید بیشتر مراقب حوادث مشابه در زمان چیدن گردو باشند، ادامه داد: افرادی که سابقه مصرف داروهای فشار خون، مغز و اعصابیا دیابت دارند از رفتن به بالای درخت خودداری کنند.

وی پوسیده بودن شاخه‌های درخت و رعایت نکردن نکات ایمنی را مهم‌ترین دلیل سقوط از درختان گردو دانست و گفت: باغداران قبل از این‌که محصول کامل برسد به‌دلیل جلوگیری از سرقت گردو حتی با وجود نبودن فرد متخصص و با حداقل امکانات ایمنی به برداشت و چیدن گردوهای درختان اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیشتر افرادی که به برداشت محصول باغ‌های گردو اقدام می‌کنند، از توان و تخصص کافی برخوردار نیستند یا سن بالا دارند یا بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و … دارند که این موضوع ریسک سقوط را زیاد می‌کند. استفاده از کلاه ایمنی، کفش مناسب، کمربند مهاری و تجهیزات و نردبان‌های مناسب، شدت حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: اگر فکر می‌کنید پس از افتادن آسیب دیده‌اید یا نمی‌توانید حرکت کنید، آرامش خود را حفظ کنید و با شماره ۱۱۵ تماس بگیرد تا اقدامات درمانی مناسب ارائه شود.

وی افزود: بعد از سقوط از ارتفاع زیاد (بیش از شش متر) حتی اگر احساس می‌کنید مشکلی ندارید به هیچ عنوان حرکت نداشته باشید، زیرا ممکن است در این لحظه احساس خوبی داشته باشید، اما آسیب‌های زیادی وجود دارند که علائم لحظه‌ای ندارند و نیاز به معاینات مخصوص دارند. تعدادی از بیماران ضایعات نخاعی تحت پوشش بهزیستی از بالای درخت گردو سقوط کرده‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070403073
  • خبرنگار : 50046