اجرای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌ها پیش می‌رود؟

رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با هیئت دولت چهاردهم در ششم شهریورماه سال جاری، به مسئله حکمرانی قانومند در فضای مجازی اشاره کرده و فرمودند فضای مجازی در کشور باید قانونمند بشود؛ آنوقت یک فرصت خواهد شد و اگر ما توانستیم در فضای مجازی حکمرانی قانونمند داشته باشیم، فضای مجازی برای کشور یک فرصت می‌شود، وَالّا ممکن است تهدید بشود.

به گزارش ایسنا، بیانات رهبر معظم انقلاب موجب شد تا در اولین گفتگوی تلویزیونی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور، مسئله حکمرانی قانونمند در فضای مجازی جزو سوالات مجریان برنامه باشد. رئیس جمهور درباره سیاست دولت برای اعمال حکمرانی قانونی در فضای مجازی در این گفت‌وگو اعلام کرد که بناست با شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی بنشینیم و بحث کنیم و بر اساس داده‌ها  بستر را  برای راحتی مردم در مسائل فرهنگی و تجارت و علمی فراهم کنیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا مردم منتظر یک قانون مدون در این زمینه باشند؟ گفت: به امید خدا این کار را خواهیم کرد. در همین راستا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که براساس اصول متعدد قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از اختیارات مختلفی در نظارت بر عملکرد دولت برخوردارند، در مصاحبه‌های متعددی از نظارت بر اجرای جدی حکمرانی قانونمند گفته‌اند.

محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی روز ۲۵ شهریورماه، به ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی اشاره کرد و از شورای عالی فضای مجازی و هیئت دولت خواست قوانین لازم را تدوین و به مجلس ارائه کنند.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: با توجه به تأکید رهبر حکیم انقلاب خطاب به هیئت دولت مبنی  بر حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، این ضرورت احساس میشود که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد تخصصی ذیربط و هیئت محترم دولت، نقشۀ راهی در این زمینه تدوین کنند و درصورت ضرورت تصویب قوانین لازم در مجلس، به فوریت، لایحۀ مورد نظر را به مجلس تقدیم نمایند و کمیسیونهای مربوطه حسن انجام این کار را از دستگاههای ذیربط پیگیری کنند.

همچنین اعضای کمیسیون های تخصصی مرتبط با وزارت ارتباطات، در مصاحبه‌هایی نظر خود درباره فوریت و مولفه‌های این مسئله را بیان و بر اجرای آن تاکید کردند و از نظارت بر عملکرد متولیان این مسئله از جمله وزیر ارتباطات گفتند.

قول وزیر ارتباطات به کمیسیون صنایع مجلس درباره حکمرانی در فضای مجازی

مصطفی پوردهقان- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- با اشاره به جلسه این کمیسیون با ستار هاشمی اعلام کرد، در جلسه کمیسیون صنایع و معادن این قول را از وزیر ارتباطات گرفتیم که به سمت اجرای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی برویم.

وی راهکار اینکه مجلس بتواند در فضای مجازی نظارت کند را ورود ضابطه‌مند بر این نظارت اعلام و تاکید کرد: یکی از مبناهای ما در بررسی عملکرد وزیر ارتباطات، سیاستگذاری‌های ایشان در جهت اجرای حکمرانی در فضای مجازی است و مجلس بر اقدامات وزارت ارتباطات در این حوزه نظارت دارد.

وعده وزیر ارتباطات به کمیسیون فرهنگی مجلس برای اعمال تصمیمات حاکمیتی در حوزه حکمرانی در فضای مجازی

بیژن نوباوه -عضو کمیسیون فرهنگی مجلس- نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد در جلساتی که با وزیر جدید ارتباطات داشتند، وی اعلام کرد که هر نوع تصمیم حاکمیتی را بتواند عملیاتی کند. همچنین نوباوه تصمیم گیری در زمینه فضای مجازی را تصمیمات حکامیتی دانست و گفت: شورای عالی فضای مجازی و دولت حاکمیت دارند و وزیر به تنهایی نمیتواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. وزیر پیرو اوامر دولت و تصمیمات دولت است و دولت در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

مجلس برای نظارت بر اجرای دقیق حکمرانی در فضای مجازی از ابزارهای نظارتی استفاده می‌کند

حجت الاسلام اخلاقی امیری -نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس- در مصاحبه‌ای از رئیس‌جمهور خواست تا شورای عالی فضای مجازی را فعال‌تر کند و این شورا در میان انبوه شوراهایی که ذیل رئیس جمهور تشکیل می‌شود، هم عرض حساب نشود و آن را جدی بگیرند.

وی اعلام کرد که مجلس در حوزه نظارت بر عملکرد متولیان هم ورود و از ابزارهای نظارتی استفاده می‌کند و در حوزه اجرای قوانین هم به خاطر اهمیت موضوع حتما ورود و نظارت خواهیم کرد.

وزارت ارتباطات باید درباره عملکرد خود در حوزه اجرای حکمرانی در فضای مجازی به مجلس پاسخگو باشد

همچنین-عبدالحسین همتی نماینده مردم زرند و کوهبنان- از آمادگی مجلس برای مشخص کردن ضوابط و معیارهای حکمرانی صحیح در فضای مجازی با دولت و دیگر دستگاه‌های دولتی گفت.

همتی با بیان اینکه، وزارت ارتباطات باید درباره عملکرد خود در حوزه اجرای حکمرانی در فضای مجازی به مجلس پاسخگو باشد، اظهار کرد: هم باید شرایط برای فعالیت سالم در فضای مجازی برای همه مردم فراهم شود و هم اینکه نباید اجازه داد که فضای مجازی بدون ضابطه، قانون و معیار فعالیت کند و اگر ضابطه‌مند باشد قطعا نظارت برای این فضای دقیق و مناسب انجام خواهد شد و آسیب‌های آن کمتر خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403070403000
  • خبرنگار : 71667