در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز انجام شد

بررسی آیین‌نامه ساماندهی و شفافیت شهرداری تبریز در مشارکت و حمایت از رسانه‌ها

آیین‌نامه ساماندهی و شفافیت شهرداری تبریز در مشارکت و حمایت از رسانه‌ها در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت.

صد و پانزدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در سال چهارم در ساختمان شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آسیب شناسی وضعیت مجموعه تاریخی ربع رشیدی توسط بهرام آجرلو ارائه شد.

روح‌الله رشیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این رابطه اظهار کرد: گرچه ربع رشیدی تحت تملک میراث فرهنگی است اما به جهت گسترده بودن و حجم وسیع این موضوع جا دارد آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بدهیم.

وی افزود: موضوع از جهات مختلف با شهرداری مرتبط است، به خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز درداخل حریم سایت ربع رشیدی.

وی ادامه داد: امیدواریم فضای پایداری در میراث فرهنگی ایجاد شده و سپس طی انجام تفاهم های واقعی و نه تبلیغاتی شهرداری و میراث فرهنگی به اتفاق هم موضوع را پیش ببرند. حتی ما در مرکز پژوهش ها نیز در حد وسع و توان خودمان آماده‌ی کمک به این موضوع هستیم.

احد صادقی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در این خصوص گفت: وقتی صحبت از مباحث فرهنگی می‌شود حس هویتی برای یک انسان ملموس و پدیدار می‌شود و به وجود آثار تاریخی تبریز و آذربایجان افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اخیرا اقدامات مثبتی در رابطه با احیای بافت های تاریخی صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به کوچه پاساژ و جداره سازی بازار تبریز اشاره کرد.

صادقی گفت: ولی مجموعه ربع رشیدی جدا از این موضوع ها است و نمود علمی بودن شهر تبریز با احیا ربع رشیدی امکان پذیر است و از طرفی می توان از این ظرفیت گردشگری و تاریخی در جنبه های علمی و اقتصادی نیز استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم که متولیان امر احیای ربع رشیدی با حضور در صحن علنی شورا توضیحاتی در این رابطه ارائه کنند.

بررسی آیین‌نامه ساماندهی و شفافیت شهرداری تبریز در مشارکت و حمایت از رسانه ها نیز با حضور کارشناسان امر و حضور مدیرکل روابط‌عمومی شهرداری کلانشهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

رشیدی در این خصوص گفت: در مجموعه‌ شهرداری هدف از رسانه و ارتباط جلب مشارکت مردم برای مدیریت بهینه منابع و تحقق اصولی اهداف است.

وی افزود: طرح مسئله در این موضوع این است که ظرفیت و استعداد شهرداری چگونه می تواند رسانه ها را به شکل بهینه و مطلوب در خدمت آن هدف قرار دهد.

وی ادامه داد: شهرداری ناگزیر است در خصوص رسانه‌ها بعضی اقدامات را انجام دهد و چون ناگزیر است باید نظام‌مند باشد و این آیین نامه برای نظارت هرچه بهتر و سیاستگذاری شورای اسلامی شهر است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: این آیین نامه هم توقعات رسانه‌ها را و هم کمک های شهرداری را قاعده‌مند می‌کند.

روح الله دهقان نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با انتقاد نسبت به نقل مکان سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز به ساختمان پردیس رسانه گفت: فعلاً در این رابطه سکوت می‌کنم اما از همان افراد رسانه‌ای که مکرر از بنده پیگیری ساخت و احداث این مکان بودند، خبری نیست.

وی ادامه داد: این مجموعه به نام رسانه احداث شد و مربوط به زمان آقای هوشیار نیست و سال ۱۴۰۰ با حمایت های آقای خرم بحث راه و شهرسازی آن حل شد و با نام رسانه احداث شد و بعداً تبدیل به ساختمان اداری سازمان فرهنگی شهرداری شد.

دهقان نژاد بیان کرد: متاسفانه در روابط عمومی شهرداری تبریز سیاستگذاری غلطی در طول سالیان متمادی انجام شده که مدیر روابط عمومی فعلی شهرداری در صورت عدم اجرای آن کنار گذاشته می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: معتقدم از رسانه‌های واقعی و فعال باید حمایت شود. اما هرچه سریع تر باید ریل گذاری و راهکار در این رابطه تعریف شود تا روابط عمومی شهرداری تبریز را نجات بدهیم.

وی ادامه داد: در سطح استان آذربایجان‌شرقی فکر نمی کنم بیش از ۲۵ رسانه‌ی فعال به معنای واقعی وجود داشته باشد اما نزدیک به ۵۰۰ رسانه مجوز فعالیت دارند.

در پایان مقرر شد که شیوه نامه فعلی روابط عمومی شهرداری تبریز برای توزیع خبر به همراه گزارش شش ماهه این واحد به کمیسیون ارائه شود.

دستور بعدی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارائه تاریخچه زندگی و شهادت شهید علی اکبر وقایعی از شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اهل تبریز بود.

رشیدی در خصوص شان این دستور جلسه گفت: برای اینکه در کمیته‌ای نامگذاری ها و یا بحث المان ها پیشنهادهای متنوع ای صورت گیرد، موضوع مطرح شد.

وی ادامه داد: بازخوانی و معرفی این‌گونه اشخاص و وقایع های فراموش شده یکی از وظایف کمیسیون فرهنگی است.

وی افزود: علی اکبر وقایعی تنها شهید واقعه پانزده خرداد از تبریز است که در این واقع در تهران به شهادت رسید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403070402940
  • خبرنگار : 50589