بازداشت چندین نفر در سوئیس در رابطه با مرگ خودخواسته یک زن

پلیس سوئیس چندین نفر را در ارتباط با مرگ خودخواسته یک زن با دستگاهی موسوم به «کپسول خودکشی» بازداشت کرد.

به گزارش ایسنا، این زن که ۶۴ ساله و اهل منطقه غرب میانه آمریکا بود، روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر حوالی ساعت ۴ عصر به وقت محلی در جنگلی در استان «شاف‌هاوزن» واقع در شمال سوئیس و در نزدیکی مرز آلمان با مرگ ناشی از کمبود اکسیژن و استنشاق نیتروژن در این دستگاه به زندگی‌اش خاتمه داد.

این دستگاه شبیه تابوت که مقامات سوئیسی کاربرد آن را مغایر با قوانین این کشور می‌دانند به فرد امکان می‌دهد که بدون کمک پزشکی به عمر خود پایان بدهد.

این مطلب را انجمن «آخرین جان‌پناه» که از کاربرد این دستگاه حمایت می‌کند، پس از انتشار خبر دستگیری‌ها توسط پلیس در روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد.

در سوئیس خودکشی به روش «به‌مرگی» با کمک پزشکی تحت شرایط بسیار خاص و دقیق ممکن است اما این دستگاه که طرفدارانش آن را «کپسول تابوتی» می‌نامند و ظاهری فوتوریستی (آینده‌گر) دارد از زمانی که روزنامه «زونتاگ» در اوایل ژوئیه نوشت که ممکن است برای اولین بار در خاک سوئیس استفاده شود، سر و صدای زیادی به پا کرده است.

«فلوریان ویلت»، رئیس مشترک انجمن «آخرین جان‌پناه» که گفته می‌شود تنها فرد حاضر در لحظه مرگ زن آمریکایی بوده، آن لحظه را «آرام، سریع و با وقار» توصیف کرده است. به گفته این انجمن، این حادثه «زیر درخت‌ها» و در یک جنگلی خصوصی رخ داده است.

بر اساس اطلاعات انجمن، این زن «سالیان درازی بود که از مشکلات شدید مربوط به نقص ایمنی رنج می‌برد».

به گزارش رسانه‌های سوئیس، این نخستین بار است که از این کپسول استفاده می‌شود.

دادستان استان شاف‌هاوزن اعلام کرده است که علیه چندین نفر به اتهام تحریک و کمک به خودکشی، تحقیقات کیفری آغاز شده و شماری از افراد نیز بازداشت شده‌اند.

دادستانی روز دوشنبه از طریق یک دفتر وکالت مطلع شد که یک مورد خودکشی با استفاده از کپسول تابوتی در یک کلبه جنگلی در «مریش‌هاوزن» رخ داده است. پلیس می‌گوید کپسول خودکشی توقیف شده و جسد فرد فوت شده برای کالبد شکافی (به مکان مربوطه) منتقل شده است.

روزنامه هلندی «فولکس‌کرانت» نیز اعلام کرد یکی از عکاسانش در ارتباط با این پرونده به دست پلیس شاف‌هاوزن دستگیر شده است.

«قانونی نیست»

به گزارش یورونیوز، این کپسول جنجالی را «فیلیپ نیچکه»، پزشک استرالیایی که به خاطر مواضع جنجالی‌اش در مورد پایان زندگی معروف شده، اختراع کرده است. این کپسول شبیه به یک کابین کوچک بنفش است که روی چرخ قرار گرفته تا به راحتی قابل حمل باشد.

فردی که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارد باید در داخل آن دراز بکشد و به چند پرسش پاسخ دهد تا تأیید کند که از آنچه انجام می‌دهد آگاه است، سپس دکمه‌ای را فشار می‌دهد که نیتروژن آزاد می‌کند. طبق گفته انجمن «آخرین جان‌پناه»، سپس فرد پس از چند بار نفس کشیدن، بی‌هوش شده و بعد از چند دقیقه می‌میرد.

این دستگاه پرسش‌های اخلاقی مهمی به همراه داشته و همچنین پرسش‌های حقوقی بسیاری در مورد قانونی بودن آن در سوئیس مطرح شده است.

در سوئیس، طبق قانون، تنها کسی که با انگیزه خودخواهانه به خودکشی شخص دیگری کمک کند، مجازات می‌شود. با این حال، خودکشی با کمک سازمان‌یافته تحت اصول اخلاق پزشکی و با مدیریت چند نهاد ویژه که استانداردهایی مانند محدودیت سنی و شرایط بیماری را در نظر می‌گیرند، می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

انجمن «آخرین جان‌پناه» در بیانیه خود اعلام کرده است وکلایش همواره بر این باور بوده‌اند که استفاده از این دستگاه در سوئیس قانونی است.

در ماه ژوئیه، ویلت توضیح داده بود که سوئیس به دلیل نظام لیبرالی شگفت‌انگیزش برای این کار انتخاب شده و گفته بود: سوئیس با اختلاف، بهترین مکان برای این کار است.

دولت سوئیس تاکنون در این زمینه موضعی اتخاذ نکرده بود اما «الیزابت بوم-اشنایدر»، وزیر کشور سوئیس روز دوشنبه در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان تأکید کرد که کاربرد کپسول خودکشی سارکو مطابق با قانون نیست.

او توضیح داد که اولاً این دستگاه با الزامات قانون ایمنی محصولات سازگار نیست. علاوه بر این، استفاده از نیتروژن در داخل این کپسول با اهداف قانون محصولات شیمیایی سازگار نیست.

طبق گفته انجمن «آخرین جان‌پناه»، استفاده از کپسول رایگان است، اما هزینه نیتروژن ۱۸ فرانک (۱۹ یورو) است.

این انجمن در وب‌سایت خود اعلام کرده است که در زمان مناسب، نقشه‌های چاپ سه‌بعدی این دستگاه منتشر خواهد شد به طوری که افراد بالای ۵۰ سال و دارای سلامت روان خواهند توانست دستگاه را با هزینه‌ای حدود ۱۵ هزار یورو برای خود تولید کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403070402932
  • خبرنگار : 71658