سالن‌های سینمایی به نام آوینی و ملاقلی‌پور شدند

همزمان با هفته دفاع مقدس دو سالن پردیس سینمایی باغ کتاب به نام شهید سید مرتضی آوینی و رسول ملاقلی پور نامگذاری شد.  

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، در ادامه نامگذاری سالن های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام سینماگرانی که سابقه تالیف کتاب نیز داشتند، دو سالن این سینما همزمان با هفته دفاع مقدس به نام شهید سید مرتضی آوینی و رسول ملاقلی پور نامگذاری شد.  
شهید مرتضی آوینی که به سید شهیدان اهل قلم معروف است علاوه بر فعالیت در زمینه سینما و فیلم مستند، آثار مکتوبی را هم در زمینه‌های مختلف از خود به جا گذاشته است.  
وی به عنوان مطرح ترین مستندساز جنگ تحمیلی بیش از ۸۰ فیلم درباره هشت سال دفاع مقدس ساخت. مشهورترین اثر وی مجموعه مستند روایت فتح است که در طول جنگ ایران و عراق فیلم‌برداری شد. همچنین آخرین اثر مکتوبی که از آوینی به یادگار مانده است، کتاب «شهری در آسمان» درباره محاصره، سقوط و آزادسازی خرمشهر است. 
رسول ملاقلی پور نیز یکی از سینماگران مولف در سینمای ایران بود که در حوزه دفاع مقدس کار می کرد، ابداعات و خلاقیت هایی را در این حوزه داشت و در واقع تأثیرگذار و آغازگر بسیاری از فیلم های سینمای دفاع مقدس شد. 
آثار وی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، متاثر از وقایع دوران جنگ تحمیلی ارتش متجاوز صدام علیه ایران است که از شاخص ترین آنها می توان به نینوا، بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، افق، مجنون، نجات یافتگان، سفر به چزابه، هیوا، قارچ سمی، مزرعه پدری و میم مثل مادر اشاره کرد. 
این فیلمساز فقید آثار متعددی را نیز در حوزه دفاع مقدس قلم زده است که علاوه بر فیلمنامه آثارش می توان از کتاب «هیچ کس سرباز به دنیا نمی آید» نام برد.   
پیش از این نیز همزمان با روز ملی سینما، سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب به نام علی حاتمی نامگذاری شد.  
همچنین قرار است سالن های دیگر این پردیس سینمایی به نام سینماگران فقیدی که در حوزه تالیف کتاب نیز صاحب عنوان هستند نامگذاری شود که متعاقبا اعلام و رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403070402892
  • خبرنگار :