رونمایی و نشست نقد و بررسی کتاب «سردار پابرهنه» 

در مراسمی با حضور جمعی از نویسندگان، ناشران و دانشجویان رشته ادبیات از کتاب «سردار پابرهنه» اثر رضا ملکی به مناسبت هفته دفاع مقدس رونمایی شد.

این کتاب به زندگی و زمانه سردار شهید «عدنان سابوته» از فرماندهان دوران دفاع مقدس استان ایلام می‌پردازد که در تمام شناسایی‌ها و عملیات‌ها با پای برهنه در دشت مهران و چنگوله حضور داشت.

این کتاب توسط دکتر علیرضا شوهانی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام و دکتر عباس صیدی ناشر و پژوهشگر فرهنگی نقد و بررسی شد.

دکتر منصور محبی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این برنامه، جلسات نقد و بررسی کتاب را یکی از برنامه‌های خوب ارشاد دانست و گفت: این نشست‌ها به مثابه یک کارگاه و کلاس آموزشی، حاوی نکات بسیاری هم برای نویسندگان و پژوهشگران و هم ناشران و فعالان فرهنگی است.

وی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس رخاطرنشان کرد: جنگ مقدس نیست ولی دفاع از وطن و در برابر متجاوز مقدس است و رسالت ما در ثبت و ضبط وقایع بسیار خطیر است.

معاون فرهنگی و رسانه ارشاد ایلام ضمن تشریح برخی نکات فنی در خصوص کتاب سردار پابرهنه، تصریح کرد: برخی جوامع برای تقویت فرهنگ عمومی جامعه خود، دست به قهرمان‌سازی دروغین می‌زنند اما ما قهرمان‌هایی داریم که هر کدام یک گنجینه هستند که باید تولید محتوا در این زمینه خصوصا در حوزه کتاب بیشتر و کیفی‌تر بشود.

در ادامه دکتر عباس صیدی نویسنده و پژوهشگر فرهنگی در خصوص این کتاب عنوان کرد: هنوز یک چهارچوب ادبی تعریف شده برای نقد آثار دفاع مقدس وجود ندارد و کتاب‌های شعر، داستان و تاریخ دفاع مقدس را می‌توان با معیارهای موجود به طور کامل نقد و بررسی کرد.

وی ضمن بررسی گونه ادبی زندگینامه نویسی، اظهار کرد: در کتاب سردار پابرهنه خاطره‌نویسی با زندگی‌نامه‌نویسی ادغام شده است که این مهم به موضوع پروبال بیشتری داده و خواننده بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت.

صیدی ضمن انتقاد از ضعف تألیف کتاب تأکید کرد: در این کتاب شرح ۷۰ عملیات شناسایی شهید عدنان سابوته که همگی عملیات‌هایی موفق بوده‌اند آورده شده که به نوعی منحصر به فرد است و جا دارد در مورد شخصیت این سردار شهید ایلامی در سطح ملی و کارهای بیشتری صورت بگیرد.

در ادامه دکتر علیرضا شوهانی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام نیز به بررسی کتاب سردار پابرهنه پرداخت و گفت: این کتاب از لحاظ محتوایی به معرفی شخصیتی اثرگذار و مهم در تاریخ دفاع مقدس استان ایلام می‌پردازد که به نوعی می‌توان از آن رهیافت‌های اسطوره‌ای نیز دریافت کرد.

وی افزود: اگر ما به اسطوره‌های خویش نپردازیم جنگ را در تاریخ باخته‌ایم و باید به وجه اسطوره‌ای قهرمانان در هنرهای مختلفی از جمله ادبیات، فیلم، انیمیشن، رادیو، مجسمه سازی، هنرهای تجسمی و غیره پرداخته شود تا بتواند اثرگذاری تاریخی و اجتماعی داشته باشد.

صاحب کتاب تاریخ ادبیات استان ایلام تصریح کرد: با ادغام ژانرهای ادبی مخالف هستم و معتقدم ادبیات جنگ باید بتواند در بین ادبیات جنگ سایر ملل  با معیارها و شاخص‌های پذیرفته شده جهانی مطرح شود و اگر بخواهیم ادبیات دفاع مقدس را در جهان گسترش دهیم باید آن را در قالب چهارچوب‌های ادبی پذیرفته شده در جهان قرار دهیم.

شوهانی ادامه داد: سردار پابرهنه کتاب خوبی از نظر محتواست و ما را با بخشی از پیشینه اسی و اسطوره‌ای خویش آشنا می‌کند اما باید ساختاری داشته باشد که جامعه نیز آن را بپذیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، کتاب «سردار پابرهنه» اثر رضا ملکی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام در انتشارات گنج‌سرا در ۲۵۰ صفحه و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403070402850
  • خبرنگار : 71299