همکاری مشترک برای اجرایی‌سازی پروژه‌های هوشمندسازی در معادن

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در نشست بررسی الزامات و رویکردهای توسعه معدن هوشمند با اشاره به همکاری موفق این مرکز با وزارت ارتباطات در پروژه هوشمندسازی، گفت: این مرکز به عنوان حلقه واسط کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری در حال تلاش برای نفوذ فناوری‌های نوین به اقتصاد کشور است.

به گزارش ایسنا، دومین جلسه از سلسله نشست‌های هوشمندسازی صنایع با محوریت الزامات و رویکردهای توسعه معدن هوشمند با حضور رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاهICT، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، مدیر دفتر توسعه فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

در این نشست، مسائل و الزامات هوشمندسازی در بخش معدن، تجربیات جهانی هوشمندسازی معدن، اپراتورهای هوشمندسازی معدن و توانمندی‌های آنها و الگوی تأمین مالی، تنظیم‌گری و مشارکت در هوشمندسازی معدن مورد بررسی قرار گرفت.

سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در این جلسه با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران در یک دهه گذشته همگام با تغییرات تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا تغییر کرد، گفت: نتیجه این تغییر رویکرد ایجاد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال بوده است.

بنکدارپور با تاکید بر اینکه مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران حلقه واسطی میان کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری است، اظهار کرد: سعی ما در مرکز نوآوری بر این است که با ایجاد تعامل میان این دو بخش به نفوذ فناوری در صنایع کمک کنیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق این امر اقدامات متعددی را انجام دادیم. بهره‌مندی از ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که به صراحت به تعامل و هم‌اندیشی دولت با بخش خصوصی تاکید دارد، یکی از این اقدامات است که بر اساس آن اتاق بازرگانی توانست نقش مهمی در تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و به‌ویژه ماده ۱۱ این قانون ایفا کند.

بنکدارپور ادامه داد: برای معرفی ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و بندهای آن اقدامات متعددی در قالب برگزاری رویدادهای جذب سرمایه و تبادل فناوری، نشست و کارگاه‌های آشنایی با نحوه بهره‌مندی از اعتبار مالیالتی را در دستور کار مرکز قرار دادیم. این اقدامات از این جهت که بتوانیم در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ با دولت همکاری کنیم، اثربخش بوده است.

وی اظهار کرد: طی جلساتی که با خسروپور، مدیرکل دفتر توسعه فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، در رابطه با پروژه هوشمندسازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باهم جلساتی را برگزار کردیم که از معدود همکاری‌های مشترک و موفق میان دولت و بخش خصوصی قلمداد می‌شود.

بنکدارپور افزود: شرکت‌های فعال در این حوزه در فراخوان این رویداد شرکت کردند و در چندین مرحله غربالگری انجام شد و از بین ۲۱ طرح اولیه ۱۵ طرح انتخاب و پس از برگزاری جلسات منتورینگ ۹ طرح نهایی شد. در ارزیابی‌ها حساسیت زیادی وجود داشت و در نظر داریم در انتها تبادل فناوری اتفاق بیفتد و اگر قرار است تسهیلاتی به کسب‌وکارها اعطا شود، به آن فرآیند تخصیص داده شود.

در این جلسه همچنین حسین خسروپور، مدیرکل دفتر توسعه فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها نشان‌دهنده عزم جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از توسعه هوشمندسازی در کشور است، گفت: ما در تلاش هستیم تا با ارائه برنامه‌های حمایتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، زمینه‌های پیشرفت و توسعه هوشمندسازی در صنایع مختلف را فراهم کنیم.

در  ادامه، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT درباره پروژه طراحی و راه‌اندازی نظام اپراتورهای هوشمندسازی در کشور صحبت کرد و گفت: پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه در حال اجرای پروژه‌ای است و به زودی دستاوردهای آن نمایان خواهد شد. این پروژه با هدف تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنایع کشور طراحی شده است و امیدواریم با اجرای آن، صنایع مختلف بتوانند بهره‌وری و کارایی خود را افزایش دهند.

احسان آریانیان افزود: این نشست فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر و اشتراک تجربیات در حوزه هوشمندسازی معدن است. امیدواریم با ادامه این نشست‌ها، بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت توسعه فناوری‌های نوین و به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنایع برداریم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403070402845
  • خبرنگار : 30057