توزیع ویتامین دی (D) و قرص آهن در مدارس اصفهان

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس استان اصفهان با اشاره به توزیع قرص ویتامین دی (D) و آهن در مدارس گفت: اگر این توزیع در مدرسه‌ای صورت نگرفت، دانش‌آموزان و والدین می‌توانند به ستاد مرکز بهداشت در شهرستان‌های محل زندگی خود گزارش دهند تا علت را پیگیری‌ کنیم.

میترا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیشینۀ سلامت برخی از دانش‌آموزان نشان می‌دهد که بسیار به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. بنابراین بهتر است که این افراد واکسن آنفلوآنزا بزنند. تزریق واکسن آنفلوآنزا برای دانش‌آموزان ۸ سال به بالا قابل‌استفاده است. هم‌اکنون این واکسن در داروخانه‌های شهر توزیع شده است و می‌توان تهیه کرد.

 وی با اشاره به اینکه واحد سلامت مدارس در سال تحصیلی جدید به‌صورت متمرکز بر غیبت دانش‌آموزان دسترسی دارد، افزود: واحد سلامت مدارس در صورت افزایش غیبت‌ها به مراقبت‌های دقیق‌تری اقدام خواهد کرد. به‌منظور اعمال این برنامه، ادارۀ کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با سلامت مدارس همکاری و از ما حمایت خوبی کرده است.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص تغذیۀ دانش‌آموزان و بوفه مدارس توضیح داد: خوراکی‌ها و مواد غذایی مشخصی در بوفۀ مدارس اجازۀ فروش دارند. تیم بررسی تغذیۀ مدارس که شامل همکاران کارشناس تغذیه و بهداشت محیط استان است، آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و فهرستی از مواد خوراکی مجاز را تهیه می‌کند. سپس همین فهرست را در اختیار آموزش‌وپرورش استان می‌گذارد. ارائه خوراک گرم نیز زیرنظر بهداشت محیط استان، چه از نظر شیوۀ پخت و چه از نظر حمل‌ونقل بررسی و سپس تأییدیه‌های آن صادر می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس استان اصفهان ضمن اشاره به اهمیت ویتامین دی (D) در جلوگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان و جلوگیری از نازایی یادآور شد: بر این اساس طرح مکمل یاری ویتیامین دی (D) در مدارس و برای تمام دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

رضایی گفت: قرص ویتامین دی (D) ماهی یک دفعه در اختیار دانش‌آموزان همۀ مقاطع و قرص آهن هفته‌ای یک بار در اختیار مدارس دخترانۀ متوسطۀ اول و دوم قرار می‌گیرد. اگر این توزیع در مدرسه‌ای صورت نگرفت، دانش‌آموزان و والدین می‌توانند به ستاد مرکز بهداشت در شهرستان‌های محل زندگی خود گزارش دهند تا علت را پیگیری‌ کنیم. معاینات پدیکولوز یا شپش سر نیز هم‌زمان با شروع سال تحصیلی در مدارس انجام می‌شود.

وی درخصوص سلامت روان دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: مراقبان سلامت هفته‌ای یک روز در مدارس حضور دارند. اگر این گروه موقع غربالگری به اختلال در سلامت روان یک دانش‌آموز پی ببرند، حتماً او را به کارشناسان این حوزه در مراکز بهداشت ارجاع می‌دهند. کارشناسان سلامت روان هم در مدارس حضور پیدا می‌کنند و ارتباط تنگاتنگی با دانش آموزان دارند. هرگاه بخواهیم درخصوص وضعیت سلامت یک دانش‌آموز با خانوادۀ او صحبت کنیم و آن‌ها را در جریان پروندۀ فرزندشان بگذاریم، از آموزش‌وپرورش کمک می‌گیریم تا این مهم عملی شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070402831
  • خبرنگار :