راشد یزدی:

وقف خوب با تدبر و مشورت اثرگذار خواهد بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقف زمانی که با تفکر، تعقل، تدبر و مشورت انجام بگیرد، آثار او هم خوب خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی شامگاه گذشته در اختتامیه اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی اظهار کرد: ‌انسان موجودی است که باید به دیگران خدمت کند و نسبت به همنوعانش بی‌تفاوت نباشد.

وی با اشاره به وقف و واژه انسان از دیدگاه علمای اخلاق بیان کرد: وقف به معنای خدمت مستمر مقدس است. با توجه به دیدگاه علمای اخلاق به واژه انسان در منطق تعریف گاهی حدی و گاهی رسمی است، تعریف حدی یعنی از طول، جنس، شکل وضع یک بطری بیان شود، اما در تعریف رسمی عقل سرانجام زندگی انسان را بهشت قرار می‌دهد و وسیله عبادت آن خداوند است؛ بنابراین تمام مجردات رسمی تعریف می‌شوند.

راشدیزدی ادامه داد: علمای اخلاق با سنجش انسان را معرفی کردند و برای سنجش انسان باید او با همنوع خود مقایسه شود؛ لذا انسان کسی است که دیگر همنوع خود را به شرط لا بداند و او را لا به شرط خود نبیند که از حیوان پایین‌تر خواهد بود که علمای اخلاق به آن کس حسود می‌گویند. کل کسانی که برروی این زمین زندگی می‌کنند و نسبت به همنوع خود بی‌تفاوت هستند، انسان نیستند.

وی با بیان اینکه بی‌تفاوتی کم جرمی نیست، اضافه کرد: اسلام به بی‌تفاوتی بسیار توجه دارد؛ بی‌تفاوتی کم جرمی در اسلام نیست. علمای اخلاق باید بی‌تفاوتی را به حد بی‌دینی تفسیر کنند، لذا بی‌تفاوتی انسان را از دایره دین خارج خواهد کرد.

این استاد حوزه با اشاره به رفتار امام حسین(ع) که در مسیر کربلا در برابر ظلم سکوت نکرد، خاطرنشان کرد: فردی که ندای مظلومی را در محوطه اسلام بشنود و پاسخ مثبتی ندهد، مسلمان نیست.

راشد یزدی با اشاره به حوادث جاری در جهان به ویژه در فلسطین، ادامه داد: در منطقه فلسطین در مقابل ۶میلیارد انسان حرکت وحشیانه‌ای اتفاق میفتد که نباید این گونه باشد. در اسلام انسان کسی است که به همنوع خود خدمت می‌کند.

وی حاطرنشان کرد: در قلب قرآن سوره‌ای به نام «انسان» وجود دارد که در یکی از آیه‌های آن از دو انسان (زن- مرد یا حضرت فاطمه- حضرت علی) نقل می‌شود که این دو انسان در زمان گرسنگی خود به نیازمندان نیز کمک می‌کردند و می‌گفتند که می‌توانم گرسنه بمانم ولی نمی‌توانم گرسنه ببینم.

این استاد حوزه بیان کرد: ایثار از علائم مشخصه انسان کامل است، عالی‌ترین نوع انسان کسی است که ایثار می‌کند. انسان بسیار به جاویدان بودن معتقد است و مرگ را دوست ندارد. انسان در مسیر یک چیز می‌ماند، آن هم وقف است.

راشد یزدی عنوان کرد: هرکسی در مسیر خدمت فرهنگ، بهداشت و درمان، امنیت و ... اثر بگذارد، بقا و ابدیت برای خود خواهد خرید؛ بنابراین یکی از مکان‌های تضمین بقا امام رضا(ع) است.

این استاد حوزه افزود: وقف زمانی که با تفکر، تعقل، تدبر و مشورت انجام بگیرد، آثار او هم خوب خواهد بود.

وی با اشاره به واژگان اجر و ارج ادامه داد: واژگان اجر و ارج متفاوت است؛ اجر را خدا و ارج را دولت می‌دهد؛ بنابراین نسل واقفی که برای خداوند ایثار کرده هیچوقت فقیر نمی‌شود و حیثیت خانوادگی او همیشه برقرار خواهد بود.

علیرضا اسماعیل‌زاده، مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی در ادامه جلسه اظهار کرد: با توجه به سابقه طولانی نذورات در سال ۱۱۱ قمری، مستندسازی و نظام دیوان سالاری محکمی استوار بوده که اکنون به عنوان سابقه‌ای محکم در اختیار ما است.

وی افزود: با توجه به اینکه قبل از انقلاب ما فضاهای سرپوشیده در حرم برای زائرین نداشتیم، حدود ۴۴ سال است که این فضاهای سرپوشیده در اختیار زائرین گرفت و در حال حاضر این فضاها در حال توسعه و اضافه شدن است. همچنین نیت و خیر ناذران با بهترین شکل ثبت و به بهترین نحو از منابع استفاده خواهد شد.

وی درخصوص اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه مهمانسراها و سلامت خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی آرزو دارد، بتواند برای تمام زائرین امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی غذای متبرک ارائه کند. همچنین در بخش سلامت، توانسته‌ایم در بیمارستان امام رضا(ع) و رضوی بخش ناباروری را ایجاد کرده و در حوزه سرطان و عفونت نیز بخشی را به بهره‌وری رسانده‌ایم.

اسماعیل‌زاده درخصوص مرکز دارالشفا عنوان کرد: در بخش دارالشفا حضرت، با نذورات آستان قدس رضوی ۲ دارالشفا در شهرستان‌های تربت‌جام و قائن با فضایی حدود ۲۵۰۰ مترمربع ایجاد شده است. همچین در دارالشفا حرم مطهر ۳۰ میلیارد آمبولانس تجهیز شده است.

وی ادامه داد: بنیاد کرامت رضوی نیز به عنوان مرکز اصلی اجرای این ماموریت‌ها شناخته می‌شود. در ادامه نیز باید گفت که در سطح کشور نیز با اعتبار ۲۸ میلیاردتومان برای ازدواج ایتام و آزادی زندانیان در ۳ مرحله اعم از تهیه لباس، لوازم تحریر و خوراک اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل ندورات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: نذورات غیرنقدی بسیاری از جمله اشیاء فرهنگی چون سکه، کاشی‌ها و ... در موزه حرم مطهر رضوی نگهداری می‌شوند که قرار است از سامانه‌ای که اطلاعات این اشیاء در آن نگهداری و نمایش داده می‌شود، رونمایی شود.

وی گفت: باید اضافه کرد که در حوزه ورزش نیز چیزی بیش از ۱۰۰۰ مدال قهرمانی توسط ورزشکاران با توجه به علاقه‌ای که به حضرت رضا(ع) دارند، تقدیم آستان قدس رضوی شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070402769
  • خبرنگار : 50990