آمبولانس‌های فرسوده، چالش اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان‌غربی

شماره ۱۱۵ اورژانس از شماره‌های اضطراری است و برای اکثر افراد در طول عمرشان اتفاق افتاده است که با این شماره سرو کار داشته باشند و برای نجات جان افراد حادثه دیده با این شماره تماس بگیرد.

اورژانس پیش بیمارستانی(Emergency Medical Services) زیر مجموعه مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی است؛ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی نیز متولی مدیریت سلامت در حوادث بوده و در این راستا اورژانس پیش بیمارستانی را در اختیار دارد.

 وظیفه اورژانس پیش بیمارستانی رسیدگی به موارد فوریت‌های پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اور‍ژانسی است که ساختار این سیستم در هر شهرستان شامل یک اتاق فرمان (Dispatch) و تعدادی واحدهای امدادی است. 

حضور به موقع ماموران متخصص و پرتلاش اورژانس پیش بیمارستانی در محل حادثه و شروع درمان، یکی از مهم ترین عوامل نجات جان بیماران و آسیب دیدگان است که در این بین آمبولانس یکی از عوامل مهم در حضور به موقع در محل حادثه و انتقال فرد حادثه دیده در این سیستم است. 

کمبود ناوگان آمبولانس از معضلات اساسی کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی است، آمبولانس‌های فرسوده باعث ایجاد چرخه‌ای معیوب در سیستم فوریت‌های پزشکی می‌شود.

نیمی از آمبولانس‌های آذربایجان‌غربی فرسوده است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث آذربایجان‌غربی با اشاره به کمبود پایگاه اورژانس در مرکز استان و کمبود آمبولانس گفت: نزدیک به ۵۰ درصد آمبولانس‌ها فرسوده شده است. 

فرزین رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آمبولانس‌های فرسوده هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارند و نیاز است ۵۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس استان اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۵ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس،۴ دستگاه موتورلانس و یک فروند بالگرد در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی استان فعال است. 

رئیس اورژانس آذربایجان‌غربی با اشاره به عقب ماندگی مرکز استان در خصوص تعداد پایگاه اورژانس از شاخص برنامه توسعه کشور افزود: در حال حاضر ۶ پایگاه شهری در ارومیه نسبت به برنامه ششم توسعه عقب هستیم.

رضازاده با اشاره به فعالیت ۱۱۰ پایگاه اورژانس در استان یادآور شد: از نظر وضعیت پایگاههای جاده‌ای بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت و اورژانس کشور در استان وضعیت خوبی داریم.

وی، شاخص زمان رسیدن بر بالین بیمار را مهمترین ابزار بهبود کیفیت خدمات اورژانس دانست و گفت: شاخص زمان رسیدن بر بالین بیمار طبق آخرین دستورالعمل اورژانس کشور در کلانشهرها ۱۴ دقیقه است که این شاخص در ارومیه به ۱۰ دقیقه نزدیک است.

ثبت بیش از ۲۵ هزار ماموریت اورژانس پیش بیمارستانی در آذربایجان‌غربی طی ۵ ماه

رضازاده تصریح کرد: طی ۵ ماهه امسال ۲۶۹ هزار و ۷۱۲ تماس با اورژانس استان برقرار شده که از این تعداد ۲۵ هزار و ۴۷۹ مورد منجر به ماموریت شده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۸۳۵۹ مامویت پایگاه جاده‌ای و ۱۷ هزار و ۱۲۰ ماموریت پایگاه شهری توسط اورژانس استان عملیاتی شده است.

رئیس اورژانس استان، مصدومین حوادث ترافیکی جاده‌ای را ۴۵۶۰ مورد و مصدومین حوادث ترافیکی شهری را ۷۹۹۵ مورد اعلام کرد و گفت: طی ۵ ماهه امسال  ۳۷۸۳ نفر مصدوم جاده‌ای ‌و ۶۷۵۵ مصدوم شهری توسط اورژانس استان به بیمارستان اعزام شدند.

وی ادامه داد: در بازه زمانی مذکور فوت ۱۰۳ نفر نیز توسط کارشناسان اورژانس تایید شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت موضوع، لازم است با هدف بهبود کیفیت خدمات پیش بیمارستانی، نوسازی و به روز کردن آمبولانس‌ها در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد چرا که فوریت‌های پزشکی به عنوان خط مقدم خدمت‌رسانی حضوری به مصدومین و بیماران در صورتی که از ناوگانی به روز و سالم محروم باشند علاوه بر بار مالی بر سیستم برای تعمیرات ناوگان، با هر دقیقه تاخیر احتمالی و عدم مدیریت زمان در رسیدن به صحنه حوادث، جان یک انسان به خطر می‌افتد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403070402767
  • خبرنگار : 50136