پروژه راکد کشتارگاه صنعتی طیور ‌اسدآباد سرمایه می‌خواهد

عملیات اجرایی طرح کشتارگاه طیور صنعتی اسدآباد در سال ۸۳ و یا ۸۴ با تغییر کاربری از کارخانه رب به کشتارگاه صنعتی توسط یکی از سرمایه گذاران بومی این شهرستان آغاز شده و پس از مدتی به علت فوت سرمایه گذار این پروژه به صورت مقطعی دچار توقف و تعطیلی می‌شود.

با توجه به احساس نیاز به وجود کشتارگاه صنعتی طیور در استان و شهرستان‌ها به‌ویژه شهرستان اسدآباد در همان مقاطع در سال‌های قبل از ۹۸ و نیز اعتقاد بر اینکه باید برای فعال شدن طرح‌های راکد و نیمه راکد اراده و حرکتی صورت بگیرد، با طی کردن مسیر کار این پروژه به مزایده کشیده شد.

در مزایده مردادماه سال ۹۸ به صورت مشارکتی اتحادیه مرغداران گوشتی استان، اتحادیه تعاون روستایی، صندوق حمایت از توسعه کشاورزی مبادرت به خرید این واحد تعطیل کردند و با خرید این کشتارگاه نیمه تکمیل نسبت به پرداخت اقساط و بدهی و اخذ مجوزهای لازم آن از دستگاه‌های مرتبط اقدام کردند اما با گذشت پنج سال هنوز هیچ خبری از افتتاح این پروژه راکد و خاک خورده متعلق به ۱۶ سال پیش نیست‌.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این‌باره، گفت: این کشتارگاه را صندوق توسعه کشاورزی استان‌ و تعاونی مرغداران گوشتی حدود سه یا چهار سال پیش به منظور تکمیل و راه‌اندازی از بانک خریداری کردند. 

حسن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،اظهار کرد: از حدود سه یا چهار سال پیش با جلسات متعدد با نماینده سابق مردم شهرستان نسبت به حل مشکلات این طرح اقدام و با اخذ مجوز چاه، مشکل آب این پروژه مرتفع شد.

وی با بیان اینکه مجوزها و  اقدامات اداری و قانونی این پروژه انجام شده و این پروژه هیچ‌گونه مشکل اداری برای راه‌اندازی ندارد، افزود: در حال حاضر ‌مشکل مهم این پروژه مشکل اعتبار و سرمایه بوده و به دلیل بالا بودن هزینه‌های سرمایه‌گذاری، این طرح به‌صورت عملی برای راه‌اندازی پیگیری نشده و همچنان بلاتکلیف و معطل باقی مانده است.

محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه این پروژه دیگر هیچ‌گونه مشکلات اداری و قانونی ندارد باید توسط صندوق توسعه کشاورزی استان‌ و تعاونی مرغداران گوشتی به عنوان مجری و صاحبان پروژه و نیز توسط مسئولین برای راه‌اندازی و بهره‌برداری پیگیری شده و مشکلات سرمایه مورد نیاز آن مرتفع شود.

وی با بیان اینکه تکمیل و راه‌اندازی این پروژه به مواردی چون تکمیل، مرمت و بازسازی ساختمان پروژه، سیستم تصفیه فاضلاب، سردخانه، خط کشتار ‌نیاز دارد، گفت: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی طیور اسدآباد برای تکمیل و راه‌اندازی  و تحقق موارد فوق به اعتباری افزون‌بر ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت که این اعتبار به‌طور قطع باید از طریق تسهیلات بانکی و آورده متقاضی و سرمایه‌گذار تامین شود و با توجه به اینکه این پروژه چندین بهره‌بردار دارد می‌توانند با مشارکت یکدیگر پیگیر تکمیل این پروژه باشند.

محمدی با اشاره به اینکه مشکلات اداری و قانونی این پروژه مرتفع شده و از همین فردا بهره‌برداران این کشتارگاه می‌توانند پیگیری‌های لازم  را برای نصب تجهیزات و راه‌اندازی طرح خود انجام دهند، بیان کرد: افتتاح این پروژه  نقش موثری در ارتقاء کشتار طیور کشتارگاه‌های صنعتی استان همدان خواهد داشت.

محمدی با اشاره به اینکه کشتارگاه یک صنعت و کار مولد است و صنایع وابسته چون قطعه‌بندی از واحدهای تولیدی مرغداری تا پودر گوشت و پودر خون و صنایع مرتبط با این صنعت مادر را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی به این طرح برای ادامه تکمیل پروژه باید متناسب با سرمایه‌گذاری روز اعطاء شود و تسهیلاتی ارزان قیمت باشد ضمن اینکه به‌طور قطع راه‌اندازی این طرح صنعتی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم خوبی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

تعطیلی ۲ کشتارگاه در نهاوند

وی بیان کرد: استان همدان دارای هشت کشتارگاه صنعتی طیور بوده که از این تعداد، پنج واحد فعال، یک واحد در اسدآباد نیمه فعال و دو واحد در نهاوند تعطیل هستند.

محمدی با اشاره به اینکه متأسفانه تمامی تجهیزات و تکنولوژی کشتارگاه‌های این استان به جز کشتارگاه رزن فرسوده بوده و مربوط به ۲۰ و یا ۳۰ سال پیش است، خاطرنشان کرد: ظرفیت پایین کشتار طیور کشتارگاه‌های صنعتی سطح استان همدان موجب شده که از پنج کشتارگاه فعال سطح استان برخی از کشتارگاه‌های استان بالاتر از ظرفیت خود کشتار داشته باشند که این امر موجب پایین آمدن کیفیت مرغ می‌شود.

‌وی ادامه داد: اگر در استان همدان هفت تا هشت کشتارگاه صنعتی طیور فعال داشته باشیم به‌طور قطع علاوه بر ایجاد رقابت در تولید از نقش موثری در کیفیت مرغ و کشتار استاندارد طیور برخوردار خواهد بود، ضمن اینکه می‌توان مرغ مازاد استان را کشتار و منجمد و از طریق اداره کل پشتیبانی ذخیره‌سازی و برای مواقع نیاز وارد بازار کرد.

تکمیل کشتارگاه طیور اسدآباد اولویت مهم شهرستان

فرماندار اسدآباد  نیز به ایسنا گفت: از ۳۱ مرداد ماه سال‌جاری به عنوان فرماندار شهرستان اسدآباد معرفی شده‌ام و در این یک ماه گذشته در حال بررسی مشکلات طرح های راکد و نیمه فعال شهرستان هستم که طرح کشتارگاه صنعتی طیور اسدآباد نیز از جمله این موارد است.

سلیمان نظری‌دوست ‌افزود: بهره‌برداری این طرح باقی مانده از سالهای گذشته را به عنوان یکی از جمله برنامه‌ها پیگیری خواهیم کرد.

فرماندار اسدآباد در ادامه از ۱۲ پروژه نیمه‌کاره باقی مانده از سال‌های گذشته در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: تکمیل این تعداد پروژه نیمه‌تمام باقی مانده از سالهای گذشته یکی از مطالبات عمومی مهم مردم شهرستان بوده که سعی خواهم کرد به عنوان فرماندار شهرستان با پیگیری و تلاش شبانه‌روزی و همکاری همه دستگاه‌های دولتی سطح شهرستان این پروژه‌ها را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کاری خود به سرانجام برسانم‌. 

به گزارش ایسنا، ظرفیت سالیانه تولید کشتارگاه صنعتی طیور راکد اسدآباد به مساحت ۸۱۱۶ متر و با زیربنای ۳۰۰۰ مترمربع  ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن و ظرفیت جذب سالیانه مرغ زنده آن  ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن با اشتغال ۱۵۰ نفر خواهد بود که در صورت راه‌اندازی هر ساعت ۴۰۰۰ تن کشتار طیور انجام خواهد داد و با ظرفیت موجود تولیدات آن می تواند پاسخگوی جنوب و شمال استان باشد و کل استان را پوشش دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070402763
  • خبرنگار : 50037