در پی تشدید تنش‌ها در لبنان، انگلیس ۷۰۰ سرباز به قبرس می‌فرستد

با تشدید درگیری بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، حدود ۷۰۰ سرباز انگلیسی به قبرس اعزام می‌شوند تا در صورت نیاز به تخلیه اضطراری شهروندان انگلیسی از لبنان کمک کنند.

به گزارش ایسنا، با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به لبنان که صدها شهید و هزاران زخمی و ده‌ها هزار آواره بر جای گذاشته است، لندن از همه اتباع بریتانیایی خواسته است که لبنان را ترک کنند، اما با توجه به تعلیق پروازهای خطوط هوایی به این کشور به دلیل خشونت، مسیرهای خروج عادی ممکن است با وخامت اوضاع بسته شود.

تصمیم انگلیس برای اعزام نیرو به قبرس در حالی اتخاذ می‌شود که دولت «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا اولین مرحله از طرح اضطراری خود را با حمایت تیم نظامی از سوی مقامات نیروی مرزی و وزارت خارجه آغاز کرده است. نیروی هوایی سلطنتی انگلیس هواپیماها و هلی‌کوپترهای ترابری را در حالت آماده‌باش دارد تا در صورت لزوم پشتیبانی ارائه دهند.

به گزارش اسکای نیوز، «جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس شامگاه سه‌شنبه پس از نشست اضطراری کبرا در اوایل روز، حرکت نیروها را اعلام کرد.

هیلی گفت: «رویدادها در ساعات و روزهای گذشته نشان داده است که این وضعیت چقدر ناپایدار است، به همین دلیل است که پیام ما روشن است؛ اتباع بریتانیا باید همین حالا آنجا را ترک کنند. ما همچنان از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از درگیری خارج شوند تا از تلفات غم‌انگیز بیشتر جلوگیری شود. دولت ما تضمین می‌کند که در صورت بدتر شدن وضعیت، همه آمادگی‌ها برای حمایت از اتباع بریتانیا وجود دارد. من می‌خواهم از پرسنل بریتانیایی که در منطقه مستقر هستند، به خاطر تعهد و حرفه‌ای بودنشان تشکر کنم.»

در حال حاضر انگلیس حضور نظامی و دیپلماتیک قابل‌توجهی در این منطقه دارد، از جمله در قبرس و شرق مدیترانه که شامل کشتی‌های جنگی هم می‌شود.

پیشتر نخست‌وزیر بریتانیا، از رژیم صهیونیستی و حزب‌الله خواست تا «از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنند» و از بریتانیایی‌ها خواست هر چه سریع‌تر سوار پروازهای تجاری از لبنان شوند. او چهارشنبه و پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور خواهد داشت. در حال حاضر رهبران جهان تلاش می‌کنند از بدتر شدن جنگ در لبنان به یک جنگ فراگیر جلوگیری کنند.

استارمر به خبرنگارانی که با هواپیمایش به نیویورک سفر می‌کردند، گفت: «مهم‌ترین پیام من به اتباع بریتانیایی در لبنان این است که فورا آنجا را ترک کنند. ما در حال افزایش برنامه‌های اضطراری هستیم، فکر می‌کنم با توجه به تشدید تنش، انتظار چنین چیزی را دارید. اما این مهم است که ما واقعا شفاف باشیم؛ اکنون زمان خروج است. به طور کلی، من نگران وضعیت هستم و فکر می‌کنم باید شفاف باشیم که به تنش‌زدایی نیاز داریم، به آتش‌بس نیاز داریم، باید از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنیم. فکر می‌کنم این یکی از اولین موضوعاتی است که در نیویورک بحث می‌کنیم.»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070402717
  • خبرنگار : 71402