رئیس دانشگاه آزاد مشهد:

دانشگاه آزاد مشهد هیچ استاد و دانشجوی اخراجی نداشته است

رئیس دانشگاه آزاد مشهد گفت: با توجه به دستور عفو رهبری، این دانشگاه هیچ دانشجو و استاد اخراجی به دلیل نا آرامی‌های ۲سال گذشته نداشته است.

محسن مرادی سوم مهرماه، در نشست خبری آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که در مرکز رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اساسا قوه عاقله جوامع و به طور ویژه کشورهای پیشرفته، دانشگاه‌ و موسسات آموزشی و پژوهشی است و دستاوردهای بی‌سابقه و کم‌نظیری از این مسیر در جوامع جاری شده است.

وی افزود: امروز بیش از ۴۰ سال از ایجاد نهال ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی به دست بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی می‌گذرد. دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی یکی از بازوان پرتوان دانشگاه آزاد است که در شرق کشور وظیفه تعلیم و تربیت نسل جوان را برعهده دارد که در کل استان ۱۷ واحد و مرکز با جمعیت ۷۸ هزار نفر را در خود جای داده است. واحدهای بزرگ مانند مشهد، نیشابور و سبزوار و واحدهای کوچک‌تر مانند تایباد، فریمان، سرخس و دوغارون، در کنار یک واحد علوم پزشکی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

اضافه شدن دانشکده دندانپزشکی به جمع دانشگاه آزاد در سال آینده

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: از سال ۱۳۹۹ واحد علوم پزشکی به عنوان یک واحد مستقل تحت عنوان علوم پزشکی آزاد مشهد فعالیت می‌کند که در حال حاضر قریب به ۳۰۰۰ دانشجو در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری دارد و در سال آینده، دانشکده دندانپزشکی نیز به جمع این دانشکده‌ها افزوده خواهد شد.

مرادی عنوان کرد: حوزه کاری دانشگاه آزاد اسلامی تنوع بالایی دارد. رئیس واحد مشهد، متولی امور استان است و از طرفی این واحد به عنوان بزرگترین واحد مراکز استان و تقریبا جزو قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد است. در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، حدود ۳۸ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

سند تحول و تعالی دانشگاه؛ حرکت به سوی رویکردهای اجتماعی

وی افزود: تغییر نگاه مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد که باعث ایجاد تحولی اساسی در رویکردها و نگاه‌ها شد که منجر به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه شد و این سند در مهر ماه ۱۴۰۰ رونمایی و بر اساس این سند دانشگاه به سمت رویکردهای اجتماعی و حضور در جامعه حرکت کرد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه قریب به ۶۰ هزار دانشجوی اهل تسنن در واحدهای سراسر کشور دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی،  در ۲۸ واحد دانشگاه آزاد اسلامی کشور، دفاتر تقریب مذاهب اسلامی شکل گرفت و در ۵ واحد استان خراسان رضوی نیز این دفاتر فعال بوده تا از دانشجویان سایر ادیان نیز در فضای همکاری، مشارکت و هم‌اندیشی استفاده شود.

مدرسه معارف اسلامی سعادت با ظرفیت ۱۱۰ نفر در مشهد

مرادی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان در رویکردهای فرهنگی دانشگاه، نگاه اقتصادی نداریم، اضافه کرد: رویکرد دیگری که در جهت سند تحولی دانشگاه در پیش گرفته‌ایم، نشان از پرداختن به مسائل اجتماعی دارد. تشکیل مدارس اسلامی با قریب ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در همین راستا انجام شده است که از این تعداد، ۱۴ هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف در بیش از ۵۸ مدرسه خراسان رضوی در حال تحصیل‌اند . همچنین مدارس معارف اسلامی نیز با عنوان مدارس سعادت راه‌اندازی شده که در مشهد دو مدرسه دوره اول و دوم با ظرفیت ۱۱۰ نفر ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در ۲سال گذشته، بیشترین جمعیت دانشجویان راهیان نور مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بوده و در سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ نفر در راهیان نور و راهیان پیشرفت به منظور تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  شرکت داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با بیان اینکه برای تغییرات و پیشرفت جوامع، دانشگاه نیز باید به‌روز شود، عنوان کرد: ورود به متن جامعه یکی از اهداف اصلی دانشگاه آزاد است. بخش عمده‌ای از توان ما در جهت کمک به حل مسائل اجتماعی، سازمان‌ها و نهادها به کار گرفته می‌شود. دانشگاه نظام تشخیص مسائل را تحت عنوان سامانه پایش راه‌اندازی کرده است که در این سامانه بخشی از مشکلات کشور مورد بررسی و کاوش قرار می‌گیرد و ۵۵ چالش کشور در حوزه‌های مختلف مطرح شده که می‌تواند موضوع پایان‌نامه دانشجویان قرار گیرد.

۲۵ درصد تخفیف شهریه برای مقاله‌ها با موضوعات موجود در سامانه پایش

مرادی ادامه داد: از این ۵۵ برنامه در سطح کشوری، ۳ برنامه با مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اداره می‌شود. یکی از این برنامه‌ها در حوزه صنایع گاز بوده که ذیل این برنامه، بیش از ۱۰۰ موضوع پژوهشی تعریف شده است. از دیگر موضوعات می‌توان به بررسی حل معضل حاشیه‌نشینی و همچنین چالش‌های سازمان‌های بزرگ‌مقیاس اشاره کرد و حتی برنامه زنان و خانواده نیز وارد این سامانه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۵ هزار پایان‌نامه در دانشگاه آزاد اسلامی از سامانه پایش با هدف حل مشکلات کشور در حال نگارش است، اضافه کرد: دانشجویان می‌توانند از سامانه پایش موضوعات پایان‌نامه خود را انتخاب کنند. اگر دانشجویی به این موضوعات بپردازد، مشمول ۲۵ درصد تخفیف شهریه شده و از طرفی حق‌الزحمه بیشتری به اساتید راهنمای این پایان‌نامه‌ها پرداخت می‌شود.

طرح پویش به دنبال ایجاد اشتغال برای دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با بیان اینکه نگاه اجتماعی دانشگاه در موضوع سوم به اشتغال اختصاص می‌یابد، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی، طرح پویش برای اشتغال دانشجویان دنبال می‌شود. با برخی از شرکت‌ها تفاهم نامه‌هایی بسته شده و دانشجویانی نیز به این مراکز معرفی شدند، به‌طور مثال طی قراردادی که با شرکت ایران‌خودرو جاری شد، نزدیک به ۳۰ دانشجو در حال مهارت‌آموزی در این مجموعه هستند.

اشتغال دانشجویان با طرح‌های همیار دانشجو و دستیاران آموزشی

مرادی با اشاره به اینکه سند تحول دانشگاه آزاد به موضوعات مرتبط با اساتید نیز پرداخته است، اظهار کرد: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌های متعدد، مهارت‌های حضور در کلاس و ارتباط با دانشجو را تحت عنوان برنامه توانمندسازی آموزش می‌بینند. در دانشگاه آزاد استان نزدیک به ۳۰۰۰ استاد مدعو داریم، قریب به ۱۰۰۰نفر از اساتید، عضو هیات علمی و بقیه در قالب دستیاران آموزشی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: سال گذشته، طرح دستیاران آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد و با هدف ایجاد امید در نسل جوان، با انتشار فراخوانی از دانشجویان توانمند دکتری برای حوزه آموزش و اداره کلاس‌ها درخواست کمک کردیم و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دکتری به عنوان دستیاران آموزشی برای آموزش بیش از ۱۰ واحد درسی با نظارت یک استاد راهنما حاضر شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های اجرایی در قالب همیار آموزش به دانشجویان محول شده است و نزدیک به ۱۰۰۰همیار به کار گرفته شده‌اند که متناسب با فعالیت آنان در بخش آموزش، از شهریه‌شان کاسته می‌شود.

مرادی با بیان اینکه در جهت حل مشکلات کشور، طرح هوشمندسازی برق در کشور را با کمک شرکت برق منطقه‌ای عهده دار شده‌ایم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در حوزه صنایع بیوپلاستی ورود پیدا کرده است و به زودی کارخانه تولید پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر توسط دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه‌ی اولیه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد و از طرفی در زمینی با مساحت بیش از ۵۰۰۰ متر مربع، کارخانه نوآوری و تولید ساخت را راه‌اندازی کرده‌ایم و در تولید قطعه به  صنایع بزرگ کشور کمک می‌کند.

واحد مشهد، دومین دانشگاه برتر آزاد اسلامی

وی با اشاره به اینکه قریب به ۳۰۰۰ دانشجو از ۸ ملیت در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به عنوان دومین دانشگاه آزاد اسلامی کشور با شاخص‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در حال فعالیت است.

اضافه شدن ۳۰ رشته جدید در دانشگاه‌های آزاد استان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد عنوان کرد: با هدف آمایش مطلوب رشته‌ها، طرح آمایش را در استان اجرا کردیم که بیش از ۱۸ ماه به طول انجامید. این طرح با توجه به سه موضوع اساسی مزیت‌محوری، آینده‌نگری و نیازمحوری و بر اساس ۴ راهبرد در خصوص رشته‌های دانشگاه انجام شد.

مرادی با بیان اینکه نخستین راهبرد اضافه کردن رشته‌های جدید است، ادامه داد: بر اساس آمایش انجام‌شده، رشته‌های جدیدی از جمله حقوق پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، مشاوره شغلی و خانواده در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و نوغانداری و کرم ابریشم‌داری در واحد تربت حیدریه اضافه شد. به طور کلی در ۲ سال گذشته، بیش از ۳۰ رشته جدید به دانشگاه اضافه شده است. رشته‌های ساخت طلا، مشاوره املاک و طراحی دوخت نیز در جهت حضور فعال در جامعه، در مقطع کارشناسی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: جابه‌جایی رشته‌ها یکی دیگر از راهبردها است. برخی از رشته‌ها که با سند آمایش منطقه‌ای هماهنگ نبود، با بررسی و کاوش جابه‌جا شد و جمعیت دانشجویی نیز به خوبی از این تغییرات استقبال کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان رضوی افزود: راهبرد سوم تحت عنوان محل تشکیل شناخته می‌شود. به عنوان مثال درس میکروبیولوژی در  قوچان با مدیریت مشهد برگزار می‌شود. در نتیجه این راهبرد، بیش از ۶۰۰۰ دانشجو به جمعیت بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در استان افزوده شد. جمعیت دانشجویان سالانه  تا ۲۳ درصد افزایش یافته  و به جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد استان در سال جاری، نسبت به سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۵۰۰ نفر اضافه شده است. 

مرادی ادامه داد: راهبرد چهارم ایجاد پردیس است. پردیسی در گلبهار با ظرفیت ۴۵۰۰ دانشجو و پردیس دوم در شاندیز راه‌اندازی شده که امیدواریم در سال جاری ظرفیت این پردیس را به بیش از ۴۰۰ نفر برسانیم. مصوبه تشکیل دو پردیس دیگر در خلیل‌آباد کاشمر و نقطه صفر مرزی دوغارون نیز گرفته شده است.

 وی با اشاره به وضعیت درآمدهای دانشگاه آزاد خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر شهریه‌ای داشته‌ایم که صرف امورات رفاهی دانشجویان و اساتید می‌شود. متوسط افزایش شهریه کمتر از ۲۰ درصد بوده که درواقع شیب افزایش هزینه‌ها چند برابر مبالغ دریافتی شهریه‌هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: در ۳سال اخیر، افزایش حقوق اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی از مجموعه‌های دولتی بیشتر بوده و به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد سرآمدان علمی در خراسان رضوی به ۳۰ استاد رسیده و این افراد بین ۷ تا ۱۰ میلیون بیشتر از سایر اساتید حقوق دریافت می‌کنند.

مرادی با بیان اینکه مرخصی بارداری در دانشگاه آزاد اسلامی ۲سال تمام است، اضافه کرد: به استناد آیین‌نامه‌های دانشگاه در جهت سیاست‌های حمایت از خانواده و فرزندآوری، دانشجویانی که در حین تحصیل ازدواج کنند، به صورت صددرصدی از پرداخت شهریه ترمی که در آن مزدوج شده‌اند، معاف خواهند شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد دانشگاه آزاد مشهد در بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی با توجه به تاکیدات دولت در این خصوص، گفت: در پی کنشگری نامتعارف، قریب به ۹۰ نفر از دانشجویان، از یک تا چهار ترم تعلیقی و یک مورد اخراجی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد داشتیم و از سال گذشته با عفو مقام معظم رهبری، تمام این پرونده‌ها بازنگری فقط یک ترم تعلیقی برای ۱۴ دانشجو درنظر گرفته شده است و در حال حاضر تمامی این دانشجویان سر کلاس درس حاضرند.   

همچنین معاون آموزشی دانشگاه آزاد مشهد در این خصوص اظهار کرد: پس از عفو رهبری، تعدادی از اساتیدی که بعضا هیات علمی و اکثرا حق‌التدریسی بودند، به هیات انتظامی اساتید دعوت شده که در نهایت هیچ کدام اخراج نشدند. تنها تعدادی از اساتید به دلایلی مانند روابط خارج عرف با دانشجو با گزارش حراست، قطع همکاری شده‌اند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070302601
  • خبرنگار : 50972