اوکراینی‌ها در داخل و خارج بحران آوارگی دارند

جنگ اوکراین موج عظیمی از افراد بی‌خانمان را به راه انداخته که در داخل این کشور یا در کشورهای اروپایی جایی برای زندگی ندارند.

به گزارش ایسنا، جنگ اوکراین باعث ظهور موج گسترده‌ای از افراد بی‌خانمان شده است و تعداد دقیق آن‌ها مشخص نیست، اما تحقیقات یک موسسه خیریه به نام «دیپال اینترنشنال» که با بیش از ۲۰۰ آواره اوکراینی گفت‌وگو کرده، نشان می‌دهد این جنگ بر شهروندان اوکراینی اثرات شدیدی گذاشته است.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، از آغاز جنگ اوکراین تا امروز حدود ۳.۵ میلیون اوکراینی در خاک این کشور آواره شده‌اند و از ۶.۲ میلیون پناهجوی اوکراینی در اروپا، بسیاری از آنان در خطر بی‌خانمانی قرار دارند.

سازمان ملل متحد در فوریه اعلام کرد حدود ۲ میلیون خانه در جنگ اوکراین نابود شده است و روسیه همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهد. اخیراً اوکراین ناچار به تخلیه شهر «پوکروفسک» شد، یک شاهراه ارتباطی که ۲۰ هزار اوکراینی از آن گریختند.

از میان بی‌خانمان‌های اوکراینی که با دیپال اینترنشنال مصاحبه کردند، ۶۹ درصد مرد و حدود نیمی از آن‌ها بین ۱۸ تا ۴۵ سال سن دارند. همچنین زندانیان سابق که ۳۱ درصد از مصاحبه‌شوندگان را تشکیل می‌دهند، در خطر شدید بی‌خانمانی قرار دارند.

در گزارش گاردین آمده است: «مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی حق خروج از کشور را ندارند. زنان و کودکان نسبت به آنان کمک بیشتری در قالب پناهگاه‌های عمومی، برنامه‌های حمایتی جهانی و پناهندگی به کشورهای دیگر دریافت می‌کنند.»

خانه‌های تخریب‌شده در «پوکروفسک» اوکراین

رسانه انگلیسی گزارش داد، تعداد افراد بالای ۴۵ سال در خیبابان‌ها کم است، زیرا آن‌ها نمی‌توانند در زمستان‌های سخت اوکراین دوام بیاورند، از این رو یا کارشان به بیمارستان می‌کشد یا فوت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، تعداد بالای افراد بی‌خانمان در اوکراین موجب کاهش منابع این کشور برای آسیب‌پذیرترین اقشار شده است و در حال حاضر تنها یک پناهگاه دولتی برای شهروندان بی‌خانمان در کی‌یف وجود دارد.

بسیاری از پناهگاه‌ها در جنگ نابود شده‌اند و بسیاری از آنان هم به مردان مجرد یا معتاد اجازه ورود نمی‌دهند. چند پناهگاه موقت برای جنگ‌زدگان طراحی شده، اما ایجاد پناهگاه‌های دائمی به یک چالش جدی بدل شده است.

با نزدیک شدن سومین سالگرد جنگ اوکراین، شهروندان اوکراینی هشدار می‌دهند که مشکل افراد بی‌خانمان حتی بعد از جنگ هم تا چندین سال وجود خواهد داشت.

مسکن اوکراینی‌هایی که به کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند نیز به یک مشکل اساسی بدل شده است. حدود ۶ میلیون اوکراینی در خارج از مرزهای اوکراین در آستانه بی‌خانمان شدن قرار دارند. دولت مجارستان اخیراً بودجه حمایتی خود برای پناهجویان اوکراینی را قطع کرد و گفت بخش‌هایی از نواحی غربی اوکراین از امنیت کافی برای بازگشت این پناهجویان برخوردار هستند.

در بریتانیا نیز با کاهش حمایت‌های دولتی و همچنین کاهش تعداد داوطلبان میزبانی از پناهجویان، بیش از ۹۰۰۰ خانواده اوکراینی در مرز بی‌خانمانی قرار دارند.

مردم لهستان هم که در ابتدای جنگ پذیرای حدود یک میلیون پناهجوی اوکراینی بودند، در حال به دلیل نگرانی از منافع اجتماعی، تغییر نظر داده‌اند. به گزارش گاردین، در ماه میلادی جاری این کشور از اتحادیه اروپا خواست بودجه حمایتی مردان اوکراینی که در سن جنگیدن هستند را قطع کند، زیرا این کار موجب تشویق سربازان اوکراینی به فرار از خدمت شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070302562
  • خبرنگار : 71661