مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد

توزیع واکسن آنفلوآنزا در خراسان شمالی / تشدید بیماری با تزریق آنتی‌بیوتیک و کورتون

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان توزیع شده است.

دکتر فلوریا انفرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا، بیان کرد: آنفلوآنزا بیماری شدیدتری نسبت به سرماخوردگی است و با تب بالا، در عضلانی و سردرد خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه شروع بیماری آنفلوآنزا مشخص است و این تفاوت اصلی‌اش با سرماخوردگی ساده است، ادامه داد: این بیماری در افراد مبتلا ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و درمان اصلی آن استراحت و مصرف مایعات است.

انفرادی بر لزوم مصرف سوپ و مایعات فراوان در زمان ابتلا به آنفلوآنزا تاکید و اظهار کرد: نکته مهم در این دوران مصرف نکردن آنتی‌بیوتیک‌ها و تزریق کورتون است که می‌تواند این بیماری را تشدید کند.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا واکسن دارد و هر سال می‌توان آن را براساس سوش جدید تهیه و تزریق کرد، ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا را باید در شروع فصل سرما، اواسط شهریور تا مهر یا حتی آبان تزریق کرد.

انفرادی در پاسخ به این پرسش که آیا همه افراد باید واکسن را تزریق کنند؟ گفت: همه افراد بالای شش ماه می‌توانند این واکسن را تزریق کنند؛ اما اولویت با افراد خاص است، مانند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیابت نوع ۱ و ۲، مادران باردار، کودکان زیر هشت سال، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و درگیر فرآیند شیمی‌درمانی و همچنین افراد بالای ۶۵ سال است.

وی با یادآوری اینکه این واکسن اکنون در داروخانه‌ها توزیع شده است، بیان کرد: بیماران قلبی، کلیوی و افرادی که از آسپرین استفاده می‌کنند، بویژه گروه سنی زیر ۱۸ سال که حتماً باید این واکسن را تزریق کنند تا از نوع شدید این بیماری مصون بمانند.

مدیر گروه بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه در افرادی که سال‌های قبل سابقه بیماری شدید بیماری را داشته‌اند، یک دوز واکسن توصیه می‌شود، افزود: کودکان بالای شش ماه اگر سابقه واکسیناسیون نداشته باشند، دو دوز واکسن را به فاصله یک ماه باید تزریق کنند.

وی اظهار کرد: توصیه می‌شود حتماً بروشور داخل جعبه واکسن مطالعه و طبق دستور آن، نصف یا یک دوز کامل تزریق شود، واکسن باید در یخچال در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری و از یخ‌زدگی آن خودداری شود.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا می‌تواند ۴۰ تا ۶۰ درصد نسبت به بیماری مصونیت ایجاد و از بستری شدن در بیمارستان و ابتلا به بیماری با شدت بالا جلوگیری کند. همچنین تزریق آن در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار مفید است.

وی بر لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرد تاکید و بیان کرد: با تغذیه سالم و مصرف میوه‌های فصل می‌توان بدن را نسبت به بیماری‌های عفونی و تنفسی ایمن و تقویت کرد. ویتامین A در سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد ریه‌های مفید است. میوه‌های نارنجی مانند کدو و هویج سرشار از ویتامین A هستند.

خواب منظم، دوری از استرس، فعالیت بدنی کافی و خودمراقبتی از دیگر توصیه‌های مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است. وی همچنین شستن مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ویروسی را یادآوری کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070302544
  • خبرنگار : 50046