رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

تامین نهال توت استاندارد ۵۰ درصد راه توسعه و گسترش نوغانداری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه تامین نهال توت استاندارد ۵۰ درصد راه توسعه و گسترش نوغانداری است، گفت: برای احیای نوغانداری، احیای توتستان های موجود و ایجاد توتستان های جدید به عنوان منبع غذایی کرم ابریشم در دستور کار مرکز توسعه نوغانداری کشور قرار دارد.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از ۶۸ گونه از جنس توت به منظور استفاده از برگ، میوه و چوب شناسایی شده است، اظهار کرد: اهمیت گیاه توت در صنعت نوغانداری به لحاظ تغذیه کرم ابریشم در سراسر جهان مشخص شده است.

وی تصریح کرد: اکثر نژادهای تجاری کرم ابریشم فقط از برگ توت تغذیه می کنند و لذا ارزش اقتصادی این گیاه در صنعت نوغانداری نمایان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: براساس گزارش پژوهشی مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور، نژادهای کرم ابریشم موجود در بانک ژن این مرکز جزو دسته ای از کرم ها هستند که تنها از برگ توت تغذیه می کنند لذا در کشور ما توسعه صنعت ابریشم وابسته به پرورش، تکثیر و کشت ارقام اصلاح شده توت است.

محمدی توت را جزو گیاهان با ارزش در باغبانی(تولید میوه خوراکی)، تغذیه دام، صنعت چوب و صنایع دارویی(به واسطه ترکیبات فلاونوییدی، ترکیبات با خاصیت آنتی اکسیدانی و نیز اسید فولیک) دانست و عنوان کرد: میوه توت از داروهای طب سنتی برای درمان اسهال خونی و یبوست است و توت سیاه سرشاز از آنتی اکسیدان و کنترل کننده رادیکال‌های آزاد بدن انسان است و از پیری زودرس و مرگ سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه روش متداول ازدیاد غیرجنسی توت از طریق قلمه ساقه است، خاطرنشان کرد: موفقیت در این روش ها به عواملی چون ژنتیک گیاه، سن و شرایط فیزیولوژیکی گیاهان مورد استفاده برای قلمه گیری، شرایط اقلیمی و روش های کشت بستگی دارد. همچنین ارقام جدید و اصلاح شده توت، توانایی تکثیر از طریق قلمه را بلافاصله بعد از بلوغ ندارند و حداقل به ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز دارند تا بتوان آنها را از والد مادری جدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: برخی ارقام توت و بیشتر ارقام اصلاح شده آن سخت ریشه زا بوده و ازدیاد آنها با روش های متداول مثل قلمه زنی بسیار مشکل، زمانبر و پرهزینه است لذا دستیابی به روش ریز ازدیادی کارا منجر به ازدیاد انبوه و سریع، مقرون به صرفه و بدون محدودیت فصلی و مکانی این ارقام خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه ریز ازدیادی موجب افزایش گیاهان در یک دوره زمانی کوتاه تحت شرایط کنترل شده می شود، عنوان کرد: در روش سنتی ازدیاد از طریق قلمه ساقه، هر قلمه تنها یک گیاه تولید می کند؛ در حالی که در ریز ازدیادی هزاران گیاه از یک ریز نمونه می تواند تولید شود. همچنین تولید گیاهچه ها در روش ریز ازدیادی وابسته به فصل خاصی نیست لذا ریز ازدیادی روشی کارآمد و مقرون به صرفه برای ازدیاد سریع توت در زمان نسبتا کوتاه و فضای کوچک است و همچنین تولید گیاهان عاری از ویروس را با کشت مریستم انتهایی گیاه ممکن می کند.

وی با اشاره به رونق صنعت نوغانداری در کشور از دیرباز تا سال ۱۳۷۹، متذکر شد: طی سالیان گذشته ورود ابریشم بی کیفیت و ارزان قیمت چینی به بازارهای ایران، صنعت تولید ابریشم کشور را در آستانه نابودی کامل قرار داد و این صنعت در دهه ۸۰ و ۹۰ به دلیل کاهش تعرفه واردات پیله و نخ ابریشم و پایین بودن نرخ خرید تضمینی، رو به افول رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه این سازمان به دنبال اعمال مکانیزم های حمایتی برای اعتمادسازی تولیدکنندگان به صنعت نوغانداری، نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان را به شکل یارانه ای تولید می کند و رایگان و یا با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد، گفت: برای احیای نوغانداری، احیای توتستان های موجود و ایجاد توتستان های جدید به عنوان منبع غذایی کرم ابریشم در دستور کار مرکز توسعه نوغانداری کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: با ایجاد زنجیره ابریشم از تولید پیله تا نخ ابریشم، صنعت نوعانداری و تولید منسوجات ابریشمی احیا شده و خانواده های مشغول در این صنعت می توانند محصولات ابریشمی را تولید و به بازار عرضه کنند که علاوه بر ارتقای این صنعت موجب افزایش تولید و درآمد نوغانداران خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه پروژه سفارشی «تهیه پروتکل ریز ازدیادی برخی ارقام سخت ریشه‌زای توت» در راستای توسعه نوغانداری با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی گیلان و بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات ابریشم کشور به صورت مشترک اجرا شد، خاطرنشان کرد: هدف این پروژه اثربخش دستیابی به دانش فنی جامع و کامل تکثیر ارقام اصلاح شده و سخت ریشه زای توت برای احداث توتستان‌های جدید و احیای توتستان های قدیمی و کم بازده بوده است. تاثیر محصول منتج از این دانش فنی بر رونق اقتصادی کشور و استان گیلان و خانوارهای روستایی نوغاندار خواهد بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070302510
  • خبرنگار : 50040