خدمات رسانی به محلات کم برخوردار؛

کوچه های محله «صف سر» آسفالت می شود

محله صف سر درگذشته یکی از روستاهای حاشیه رشت بود. محله ای با خانه هایی که بدون پروانه و غیراستاندار در حاشیه تالاب عینک ساخته شده و خدمات رسانی به این محله از سوی مدیریت شهری مشکل است.

خیابان هایی با وسعت کم، کوچه های تنگ و باریک با خانه هایی تودرتو و کانال آبرسانی که از وسط محله می گذرد. حاشیه کانال بدون محافظ و تابلوهای اعلان خطر است و کودکان در میانه این محله کم برخوردار، توپ بازی می کنند. از بلوار شهید افتخاری در غرب رشت که وارد «محله صف سر» شوید، ورودی مناسبی دارد. خیابانی وسیع با فضای سبز در ریفوژ میانی و روشنایی مناسب در دو سوی جاده. یک سوی ورودی محله صف سر به خیابان باقرالعلوم می رسد و سوی دیگر مشرف به پهنه سوم تالاب عینک است.

هرچقدر از حاشیه تالاب و کانال آبرسانی دورتر می شویم، بر تعداد خانه هایی با وسعت کم افزوده می شود. خانه هایی ساخه شده در کوچه هایی با عرض کم و خانه هایی که معلوم است بدون پروانه و فاقد استانداردهای لازم ساخته شده است.

یکی از اهالی محله می گوید: ضلع جنوبی این محله در گذشته بخشی از تالاب عینک بود. با خشک شدن بخش هایی از تالاب، مردم محله در حریم این آب بندان، برای خود خانه ساختند. این شهروند همچنین می گوید: برخی اهالی، نخاله های ساختمانی و بعضا زباله های خود را بخش انتهایی تالاب تخلیه می کردند و همین امر بر خشک شدن تالاب افزوده است.

به خیابان مالک اشتر و فرعی های آن که می رسم، ماشین قیرپاش هم از راه می رسد. اما خودروی قیرپاش برای ورود به کوچه با مشکل روبروست. عرض کم کوچه تنها مشکل نیست، باغچه هایی که اهالی جلوی خانه خود ساخته اند، عرض معبر را باریکتر کرده است. و از آن بدتر، سیم های برق که آشفته و درهم تنیده در ارتفاع پایین آویزان است و خطر قطع سیم ها با حرکت خودروهای پخش آسفالت ممکن است، ایجاد شود. با این حال کارگران پخش آسفالت، ناچار می شوند سیم های برق را در ارتفاع بالاتر نگه دارند تا ماشین قیرپاش بتواند به انتهای کوچه برود.

قیر داغ بر سطح کوچه ریخته می شود و کامیون حمل آسفالت از راه می رسد و بازهم معبر باریک و آسفالتی که کارگران ناچارند دستی آسفالت را بر سطح کوچه پخش کنند. آسفالتی که به این شکل از گرمای آن کاسته می شود و بر کیفیت اجرا تاثیر می گذارد و در نهایت غلتک دستی، آسفالت توزیع شده را سفت می کند. کاری طاقت فرسا برای اجرای آسفالت در محلات حاشیه نشین مرتب تکرار می شود.

با این حال ساکنان محلات حاشیه نشین- که از کوچکترین امکانات شهری بی بهره اند- سطح توقع شان هم پایین است. یکی از بانوان محله، مدام از کارگران آسفالت تشکر می کند و می گوید: من چندماهی است که توانسته ام در این محله خانه بخرم و از مشکلات این محله بی خبر بودم. سطح خاکی کوچه و زمین پست منطقه باعث می شد با هربار بارندگی تمام کوچه پر از آب شود و به خانه من هم پس بزند. خانه اش را نشان می دهد که در هوای مرطوب و  زمین پرآب گیلان، همسطح زمین ساخته شده است.

محله صف سر تا همین چند سال پیش، یکی از روستاهای حومه شهر رشت بود و با پیوستن به مرکز استان، حالا مدیریت شهری بر آن است تا حداقل امکانات شهری را به این محله کم برخوردار برساند.در همین زمینه، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت، می گوید: در راستای بهسازی محیطی و خدمات رسانی به محلات کم برخوردار، سازمان عمران کوچه های فرعی محله صف سر در غرب شهر رشت را آسفالت می کند.

امید اکبری، با بیان اینکه محله صف سر، از جمله محلات حاشیه نشین رشت و در نزدیکی محله عینک می باشد، اضافه می کند: این محله در گذشته یکی از روستاهای حاشیه شهر رشت بود و در سال های اخیر با تصویب طرح جامع رشت، جزو مرکز استان شده است. وی، با اشاره به ساخت و سازهای بدون پروانه در زمین هایی با وسعت کم در این محله کم برخوردار خاطرنشان کرد: این محله حاشیه نشین، فاقد بسیاری از زیرساخت های شهری است و برهمین اساس خدمات رسانی به محله صف سر، با مشکلات زیادی روبروست.

اکبری، همچنین یادآور می شود: ساماندهی ورودی محله صفه سر، شامل؛ تسطیح ورودی خیابان، کف سازی، اجرای ریفوژ میانی، پیاده رو سازی و اجرای روشنایی این محله کم برخوردار، پیش از این توسط حوزه بازآفرینی سازمان عمران انجام شده بود. همچنین ساختمان های «نهاد توسعه محله» و «خانه سلامت» با همکاری اداره مسکن و راه و شهرسازی و سازمان عمران بنا شده است.

وی، با اشاره به اجرای آسفالت روزانه در شهریورماه سال جاری در محله صف سر، افزود: طی یک ماه اخیر آسفالت کوچه ها و خیابان اصلی محله صف سر همچون؛ خیابان مالک اشتر و فرعی های آن، کوچه شهید فرخ قدرتی و کوچه شهید حجتی آسفالت شده است و براساس اولویت بندی های اعلام شده و بررسی کوچه های مورد نیاز، اجرای آسفالت بقیه کوچه های محله صف سر نیز توسط سازمان عمران انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070302495
  • خبرنگار : 50636