معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

امکان استعلام شبانه روزی ممنوع الخروجی اشخاص فراهم شد

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سکوی کاتب این امکان را برای مردم فراهم کرده که در هر لحظه از شبانه روز بتوانند در سکوی کاتب نسبت به ممنوع الخروجی خود استعلام کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سید صادق سعادتیان در خصوص نحوه اطلاع رسانی افراد ممنوع الخروج از کشور گفت: مطابق ماده ۱۷ قانون گذرنامه، بستانکاران پرونده‌های اجرایی اعم از بستانکاران قراردادهای داخلی بانک‌ها، مهریه و چک‌های بلامحل و به طور کل اسناد ذمه‌ای که از دوایر اجرای اسناد رسمی اجراییه صادر می‌شود می‌توانند با درخواستشان مدیون را ممنوع الخروج کنند.

وی افزود: این اتفاق در پرونده‌های اجرای اسناد رسمی صورت می‌گیرد و بدهکاران یا مدیونین ممنوع الخروج می‌شوند.

سعادتیان درباره نحوه اطلاع رسانی، گفت: در جهت حفظ حقوق و شان مردم، سازمان ثبت برای افرادی که ممنوع الخروج می‌شوند به سه طریق اطلاع رسانی می‌کند؛ نخست اینکه اگر مدیون در سامانه شماره موبایل داشته باشد به محض ممنوع الخروج بودن برای وی پیامک ارسال و موضوع پرونده به وی اطلاع رسانی می‌شود. دوم اگر مدیون ثبت نام ثنا داشته باشه بر اساس ثنا اطلاع رسانی می‌شود.

معاون امور اسناد افزود: راه سوم این است که اگر شامل دو مورد فوق الذکر نباشد یعنی مدیون شماره موبایل در سامانه اجرای اسناد رسمی نداشته یا در ثنا ثبت نام نکرده باشد امکان جدیدی اخیرا سازمان ثبت ایجاد کرده و در سکوی کاتب هر فردی که قبل از اینکه به فرودگاه رجوع کند و سفر خارجی انجام دهد می تواند با کد ملی در سامانه کاتب به بخش اجرای اسناد رسمی رجوع و با کدملی استعلام کند که ممنوع الخروج است یا خیر.

وی گفت: سکوی کاتب این امکان را برای مردم فراهم کرده هر لحظه بتوانند در شبانه روز با موبایلشان در سکوی کاتب نسبت به موضوع ممنوع الخروجی خود استعلام کنند و این اطلاع رسانی صرفا با کد ملی صورت می‌گیرد. این ممنوع الخروجی در مورد پرونده‌های اجرایی در سازمان ثبت دوائر اجرای اسناد رسمی پیگیری خواهد شد.

سعادتیان افزود: در پیامک‌های ارسالی به مدیونین اعلام خواهد شد که وی در چه پرونده‌ای چه میزان بدهی دارد ولی در استعلام کاتب، صرفا وضعیت ممنوع الخروجی افراد اعلام‌ می شود.

بر اسا این گزارش، منظور از ممنوع الخروجی وضعیت مدیون یا بدهکاری است که به دلیل عدم‌معرفی اموال یا عدم دسترسی به اموال وی به درخواست بستانکار، امکان خروج از کشور از وی سلب شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403070302447
  • خبرنگار :