رئیس دانشگاه آزاد گیلان عنوان کرد

نام ۵ پژوهشگر دانشگاه آزاد گیلان در بین دانشمندان پراستناد جهان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان گفت: پنج عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در بین یک و دو درصد برتر دانشمندان پراستناد جهان قرار گرفتند.

دکتر مجتبی ملکی چوبری امروز سوم مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس اعلام موسسه علمی و انتشاراتی Elsevier و پیرو پژوهشی که بر روی داده‌های پایگاه اسکوپوس انجام شده است، اظهار کرد: فهرست دانشمندان پراستناد در تمامی رشته‌ها به عنوان دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی در دو بازه زمانی کوتاه مدت (سال ۲۰۲۳) و بلند مدت طول دوره فعالیت علمی (از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳) شناسایی و معرفی شدند. 

وی افزود: این پژوهش با استفاده از داده‌های استنادی پایگاه اسکوپوس، دانشمندان را در ۲۲ رشته علمی و ۱۷۴ زیرشاخه علمی طبقه بندی کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان گفت: در این فهرست، پارامترهای متعدد علم سنجی بر روی مقالات منتشره در این پایگاه از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ میلادی بررسی و ارزیابی شده که از جمله آن می‌توان به تعداد مقالات، تعداد ارجاعات به مقالات بدون خود استنادی نویسنده، تعداد مقالات تک نویسنده، درصد استناد نویسندگان به مقالات خود، شاخص اچ دانشمندان در حوزه‌های تخصصی و یک شاخص ترکیبی با عنوان c-score اشاره کرد.

ملکی چوبری تصریح کرد: در این گزارش که ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴ به چاپ رسیده است سه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان که عبارتند از دکتر علیرضا صیداوی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر احمد رضائی جوردهی از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز لشت نشاء و دکتر راهب غلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، در بازه زمانی بلند مدت طول دوره فعالیت علمی این فهرست قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: پنج عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان عبارتند از دکتر علیرضا صیداوی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر احمد رضائی جوردهی از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز لشت نشاء ، دکتر راهب غلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ، دکتر محمدصادق الهیاری و دکتر محمد نیک‌پسند هر دو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در فهرست دانشمندان دو درصد برتر بازه یکساله قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه تعدادی از این نخبگان برای چند سال متوالی و پیاپی به عنوان دانشمندان برتر شناخته شده اند، تاکید کرد: نام دکتر علیرضا صیداوی، دکتر احمد رضائی جوردهی و دکتر راهب غلامی برای پنجمین سال متوالی، دکتر محمد نیک پسند برای چهارمین سال متوالی و دکتر محمدصادق الهیاری برای دومین سال متوالی در فهرست دانشمندان دو درصد برتر دنیا قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این گزارش سنجه‌های با و بدون خوداستنادی محققان و نسبت تعداد ارجاعات به تعداد مقالات ارجاع کننده نیز ارائه شده و در مجموع و بر اساس شاخص‌های ذکر شده، اسامی ۲۱۷۰۹۷ محقق در فهرست دانشمندان برتر بازه زمانی بلندمدت طول دوره فعالیت علمی و ۲۲۳۱۵۲ پژوهشگر در فهرست دانشمندان برتر بازه زمانی یکساله وارد شدند که از کشور ایران، ۱۰۲۰ محقق در فهرست دانشمندان برتر بازه زمانی بلندمدت طول دوره فعالیت علمی و ۲۳۲۷ محقق در فهرست دانشمندان برتر بازه زمانی کوتاه مدت یکساله قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070302393
  • خبرنگار : 50646