سخنرانی بایدن در سازمان ملل در میانه بی‌اعتمادی به نقش آمریکا در جهان

رسانه آمریکایی نوشت: رئیس جمهور ایالات متحده در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد که عدم اطمینان عمیقی نسبت به آینده نقش واشنگتن در جهان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، دستیاران «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا وعده داده‌اند سخنرانی او در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مملو از از اعلامیه‌هایی درباره نقش آمریکا در شکل دادن به آینده است. آنها می‌گویند که بایدن در سخنانش، رهبری آمریکا را مجددا اثبات می‌کند، اقدام جهانی را به راه می‌اندازد و دیدگاهش را درباره اینکه چگونه جهان در مهم‌ترین چالش‌های خود باید گردهم بیاید، ارائه خواهد کرد.

اما حقیقت این است که رئیس جمهور بایدن در شرایط عدم اطمینان عمیق نسبت به آینده نقش آمریکا در جهان، از جمله جنگ اوکراین، تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا و رقابت اقتصادی فزاینده با چین سخنرانی خواهد کرد.

بایدن وعده آتش‌بسی را داده است که می‌تواند به جنگ غزه پایان دهد و دستیاران امنیت ملی او با تب و تاب تلاش می‌کنند تا از جنگ گسترده‌تر رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان جلوگیری کنند. او در اوکراین نیز همچنان با تصمیمات فوری مواجه است، از جمله اینکه آیا اجازه استفاده کی‌یف از سلاح‌های دوربرد آمریکایی برای حمله به عمق روسیه را بدهد یا خیر.

به نوشته نیویورک تایمز، با این حال، وقتی صحبت از نیات بلندمدت آمریکا می‌شود، یک احساس ناامنی وجود دارد. کامالا هریس، معاون بایدن تا حد زیادی از دیدگاه وی در مورد اهمیت اتحادهای استراتژیک استقبال می‌کند اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق وعده بازگشت به برند انزواطلبی «اول آمریکا» ی خود را می‌دهد، در حالی‌که همزمان به مهارت‌های دیپلماتیکش می‌بالد.

رهبران جهان در حالی در سازمان ملل جمع می‌شوند که بحران‌های متعدد جهانی به‌گونه‌ای با سیاست آمریکا در تضاد است که می‌تواند نحوه رویارویی ایالات متحده با سخت‌ترین مشکلات جهان را تغییر دهد.

جان بی آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» در واشنگتن گفت: برای جهانی که در حال حاضر شاهد جنگ در اوکراین و جنگ در غزه و گسترش احتمالی جنگ در لبنان است، موضوعاتی که ایالات متحده به آنها اهمیت می‌دهد، (نقش واشنگتن) هم عمیقاً مهم و هم عمیقاً خارج از کنترل است.

به گفته آلترمن، برای سران سایر کشورها فهمیدن اینکه آمریکا پس از انتخابات نوامبر به کجا می‌رود «یکی از مهم‌ترین بخش‌های محاسبات استراتژیک آنهاست و به همین دلیل آنها تلاش دارند در سفر خود به نیویورک، هم با رئیس جمهور آمریکا و هم با ۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور دیدار کنند.

روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به دیدارهای جداگانه سران کشورهای مختلف دنیا با بایدن، هریس و ترامپ در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: اکنون رهبران اروپایی، آسیایی و آفریقایی در حال گمانه‌زنی هستند که ببینند آیا می‌توانند آینده‌ای را که احتمالاً رخ خواهد داد، پیش‌بینی کنند.

آیا این آینده، تعبیر کامالا هریس از چیزی خواهد بود که بایدن آن را «امید جمعی» برای همکاری با جهان نامیده است؟ یا اینکه بازگشت به تهدیدات دونالد ترامپ خواهد بود که زمانی به سازمان ملل گفت که ممکن است «چاره‌ای جز نابودی کامل کره شمالی نداشته باشد»؟

نیویورک تایمز با تاکید بر اینکه «مخاطرات زیادی وجود دارد» افزود: با ورود جنگ اوکراین به سومین سال خود، اروپا به طور فعال با سؤالاتی در مورد امنیت خود و اینکه آیا باید خود را از اتکای طولانی مدت به قدرت آمریکا به عنوان تضمینی در برابر روسیه دور کند، مواجه است. یک دوره دیگر حضور ترامپ در کاخ سفید به لزوم پاسخ دادن به این سوال سرعت می‌بخشد.

جو بایدن همچنین قرار است روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت درباره اوکراین شرکت کند که در آن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز حضور خواهد داشت. این لحظه‌ای خواهد بود که تعیین می‌کند بایدن تا چه اندازه توانسته است پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه در سال ۲۰۲۲، جهان را در کنار اوکراین جمع کند.

او در رابطه با غرب آسیا هم به دلیل حمایت بی چون و چرا و قاطع خود از تل‌آویو در میان متحدانش منزوی‌تر شده است.

تلاش‌های دیپلماتیک او برای برقراری آتش‌بس در غزه شکست خورده و تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله در لبنان، از جمله با حملات موشکی و انفجار پیجرها که هزاران لبنانی را مجروح کرد، ترس از یک جنگ گسترده‌تر را برانگیخته است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل چشم‌انداز او را برای چگونگی گردهم آمدن جهان برای حل این مشکلات بزرگ و دفاع از اصول اساسی، مانند منشور سازمان ملل متحد ترسیم می‌کند.

جان بی آلترمن همچنین تصریح کرد: اما برای رهبران حاضر در سخنرانی این سوال مطرح می‌شود که آیا این چشم‌انداز پس از ۲۰ ژانویه ادامه خواهد داشت یا خیر.

وی افزود: نگرش کلی نسبت به اینکه «جهان چگونه کار می‌کند و ایالات متحده چه نقشی باید در جهان ایفا کند؟»، از نظر من بین هریس و بایدن مشابه و اساساً بین بایدن و ترامپ متفاوت است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070302357
  • خبرنگار : 71443