نمایش عکس‌های مهرداد دفتری از کیارستمی، شاملو و انتظامی

«چشم درون» عنوان نمایشگاه عکس‌های پرتره است که از ششم تا بیست و چهارم مهرماه در گالری سهراب به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه آثارِ مهرداد دفتری با عنوان «چشم درون» به مدت ۱۶ روز در گالری سهراب برپا خواهد بود. همزمان با برپایی این نمایشگاه از کتاب «چشم درون» نیز رونمایی خواهد شد.

مهرداد دفتری مجموعه «چشم درون» را یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های عکاسی پرتره خود دانست و گفت: این پروژه را از سال ۱۳۶۹ زمانی که دستیار زنده‌یاد علی حاتمی بودم، آغاز کرده‌ام و همچنان ادامه دارد.

او افزود: در دورانی که من این پروژه را شروع کردم، نگاه اغلب هنرمندان به عکاسی به گونه دیگری بود، من با تعاملی که در گذر زمان با هنرمندان رشته‌های مختلف برقرار کردم از آن‌ها در فضای شخصی‌شان عکس پرتره گرفته‌ام و در این مجموعه همان گونه که از عنوان‌اش برمی‌آید، نگاهی روانشناختی به سوژه‌هایم داشته‌ام.

این هنرمند با اشاره به ثبت تصویر بیش از ۱۰۰ هنرمند در این مجموعه گفت: براساس نگاه شخصی که به مقوله هنر و هنرمند دارم، هنرمندان حاضر در این مجموعه را انتخاب کرده‌ام و این پروژه با بودجه شخصی و به صورت کاملاً دلی پیش رفت.

به گفته او با این که از ثبت برخی از این عکس‌های این مجموعه بیش از ۳۴ سال می‌گذرد اما هیچ یک از عکس‌های این مجموعه تاکنون نمایش داده نشده است. تنها نسخه‌ای از عکس‌ها را همان زمان به هنرمندان حاضر در پروژه اهدا کرده‌ام.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: در این مجموعه، با نگاهی درونگرا نسبت به سوژه‌ها، در تلاش هستم تا روح و احساسات درونی این فرهنگ‌سازان ایرانی را از دریچهٔ نگاه خودم به تصویر بکشم و در کنار هر عکس یادداشت کوتاهی درباره داستان پشت هر تصویر نوشته‌ام. یادداشتی که گاه به فرایند عکاسی، گاه خاطره‌ای جالب از لحظۀ ثبت تصویر اشاره دارد و تجربه‌ای متفاوت از عکاسی پرتره را به مخاطب عرضه می‌کند.

دفتری تاکید کرد: از زمانی که تصمیم گرفتم این پروژه را عکاسی کنم، قصد داشتم همزمان یک فیلم مستند نیز درباره تک تک هنرمندان بسازم، اما چون آن زمان دوربین‌های فیلمبرداری تنها در اختیار نهادهای دولتی بود این امر میسر نشد و از سال ۱۳۸۰ که خودم دوربین فیلمبرداری خریدم مستندی درباره پشت صحنه عکاسی از هنرمندان ساختم و این فیلم سال گذشته در خانه هنرمندان نمایش داده شد.

در نمایشگاه چشم درون ۲۵ پرتره در ابعاد مختلف به نمایش در خواهد آمد و هر عکس سه نسخه دارد. همچنین کتاب «چشم درون» که با همکاری نشر کارنامه منتشر شده  دربرگیرنده ۱۰۰ عکس پرتره از هنرمندان است که در روز افتتاحیه نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

علی حاتمی، سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شجریان، عزت الله انتظامی، علی نصیریان، عباس کیارستمی، احمد شاملو، محمود دولت آبادی، خسرو سینایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی، پری صابری،... و مرتضی ممیز از جمله هنرمندانی هستند که عکس‌شان در این کتاب منتشر شده است.

قرار است که این نمایشگاه در برخی دیگر استان‌های کشور نیز برپا شود.

مهرداد دفتری متولد ۱۳۳۹، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. دریافت جایزه نخست پنجمین نمایشگاه سالانه عکاسی موزه هنرهای معاصر ایران، برگزاری ده‌ها نمایشگاه عکس در ایران و خارج از کشور، ساخت مستند درمورد مشاهیر موسیقی ایران حسن کسائی و محمدرضا لطفی از جمله کارهایی است که دفتری در این سال‌ها انجام داده است.

نمایشگاه و مراسم رونمایی از کتاب «چشم درون» از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روز جمعه ششم مهرماه در گالری سهراب برگزار می‌شود و این نمایشگاه تا ۲۴ مهرماه ادامه خواهد داشت.

گالری سهراب در تهران خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ واقع شده است.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403070302291
  • خبرنگار : 71614