با حضور وزیر صمت و رئیس جدید سازمان توسعه تجارت

نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا برگزار می‌شود

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس جدید این سازمان، به منظور شرکت در "نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا" راهی جمهوری ارمنستان می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در حالی ۹ و ۱۰ مهر در ارمنستان برگزار خواهد شد که در این نشست سیدمحمد اتابک، وزیر صمت و محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس جدید سازمان توسعه تجارت ایران شرکت خواهند کرد.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، این نشست با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت ایرانی و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) در ایروان جمهوری ارمنستان برگزار خواهد شد.

تصویب نهایی موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا، ظرف چند ماه آینده

در رابطه با این نشست، اکبر گداری-سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران- ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا، اظهار کرد: هر سال اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برگزارکننده مجمع سالانه است و از آنجایی‌که ریاست مجمع ۲۰۲۴ را ارمنستان برعهده گرفت امسال در ایروان، این مجمع برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا امضا و به احتمال زیاد، ظرف چند ماه آینده توسط مجالس تمام کشورهای عضو به تصویب نهایی خواهد رسید؛ بنابراین اتحادیه اوراسیا در سال جاری پیشنهاد داد که ایران نیز در این اجلاس شرکت کند از این‌رو یک روز را برای سخنرانی سیدمحمد اتابک وزیر صمت ایران اختصاص دادند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به هیات همراه وزیر در سفر به ارمنستان، گفت: در این سفر علاوه‌بر محمدعلی دهقان دهنوی (معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران) و هیات دولتی، بیش از ۱۰۰ شرکت از بخش خصوصی ایران، وزیر را همراهی خواهند کرد؛ همچنین  ۲۰۰ شرکت از کشورهای اوراسیا در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

گداری با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس دولتی جلسات B۲B  شرکت‌های خصوصی نیز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: چهار میزگرد با حضور نمایندگان شرکت‌ها و موسسات تخصصی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در خصوص موضوعات مربوط به  ارتقای حجم تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل، لجستیک، اتصال حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب، همکاری در صنعت و کشاورزی، امنیت غذایی؛ مسائل تسویه حساب‌های متقابل؛ و همینطور نشست‌های B۲Bحضوری و آنلاین برای شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برنامه ریزی شده است.

به گفته سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران؛ به نظر می‌رسد پیش از اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا، فرصت مغتنمی خواهد بود تا با استفاده از این امکان، زمینه لازم برای بهره‌مندی حداکثری فعالان اقتصادی  ایران از این موافقتنامه را فراهم آوریم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403070302285
  • خبرنگار : 71616