مشاور گردشگری جهاددانشگاهی فارس:

تعداد هتل‌های استاندارد زیاد نیست/ ظرفیت‌های گردشگری سلامت فارس را دریابیم

مشاور گردشگری جهاددانشگاهی فارس، داشتن زیرساخت‌هایی مثل هتل‌های استاندارد ۴ ستاره به بالا را عاملی مهم در جذب گردشگر خارجی دانست و گفت: متاسفانه در ایران هنوز هتل‌های استاندارد زیادی نداریم که جوابگوی مسافران و گردشگران باشد.

حمید جاویدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به در پیش‌رو بودن هفته گردشگری به بیان نکاتی در این رابطه پرداخت و گفت: صنعت گردشگری از صنایع پر درآمد برای اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود و اگر بخواهیم گردشگری و هتل‌داری رشد داشته باشد باید زیرساخت آن مورد توجه قرار گیرد و آماده باشد.

وی تصریح کرد: در ایران از حدود ۱۰، ۱۵ سال پیش صنعت گردشگری اهمیتی دو چندان یافت و خیلی‌ها دریافتند درآمد صنعت گردشگری می‌تواند بیش از صنعت نفت و فلزات باشد، همچنان که مثل کشورهایی مثل ترکیه‌ و امارات رشد قابل توجه و فوق‌العاده‌ای در این صنعت داشتند.

این فعال گردشگری یادآور شد: همزمان با رونق صنعت گردشگری هتل‌های زیادی در شهرهایی مانند شیراز، تهران، اصفهان و مشهد ساخته شد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در راستای هتل‌داری و هتل‌سازی و گردشگری صورت گرفت که خوشبختانه هنوز هم این انرژی و اقدامات ادامه‌دار است ولی متاسفانه به‌ دلیل تحریم‌های ظالمانه محدودیت‌هایی برایمان به وجود آمده که ورود گردشگران را با مشکل مواجه کرده، به طوری که ورود گردشگران چینی هم به حداقل رسیده است.

جاویدان از تلاش وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، برای رونق هرچه بیشتر این صنعت قدردانی کرد و گفت: جامعه هتل‌داران در کنار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جهت جذب حداکثری گردشگران تلاش می‌کند تا بهترین خدمات و سرویس‌ها را به گردشگران ارائه دهند تا در نهایت خود آن گردشگر مبلغ خوبی برای ایران اسلامی ما باشد.

این فعال حوزه هتل‌داری، داشتن زیرساخت‌هایی مثل هتل‌های استاندارد ۴ ستاره به بالا را عاملی مهم در جذب گردشگر خارجی دانست و گفت: متاسفانه ما در ایران هنوز هتل‌های استاندارد زیادی نداریم که جوابگوی مسافران و گردشگران باشد، لذا باید برای سرمایه‌گذار مسیر راحت‌تری در صنعت هتل‌سازی آماده شود تا راحت‌تر و بیشتر سرمایه وارد این صنعت شود و در کنار آن هتل‌هایی که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند نیز بتوانند با دریافت وام بازسازی، تعمیرات را به راحتی انجام دهند و هتل را شایسته و به‌ روز کنند تا در زمان لازم پذیرای گردشگران شوند.

مشاور گردشگری جهاددانشگاهی فارس، کمک مالی به هتل‌داران و سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری به صورت پرداخت تسهیلات و همچنین آموزش مستمر و متوالی به پرسنل هتل را از جمله عوامل مهم رشد هتل‌های استاندار برشمرد.

جاویدان، تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه را عاملی بسیار مهم در رشد و توسعه گردشگری ایران دانست و گفت: هر چقدر روابط دیپلماتیک ما با کشورهای همسایه بیشتر و مستحکم شود، گردشگران بیشتری را از این کشورها خواهیم داشت. ما باید بتوانیم گردشگران منطقه خلج فارس و یا عراق را به بهترین شکل پذیرایی کنیم تا دوباره به ایران برگردند.

مشاور گردشگری رئیس جهاددانشگاهی فارس، شیراز را یکی از قطب‌های  پزشکی کشور و منطقه دانست و گفت: وجود زیرساخت‌های مناسب در حوزه سلامت و داشتن پزشکان مجرب در شیراز این امکان را به ما می‌دهد تا با استفاده از این ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری سلامت حرف برای گفتن داشته و بتوانیم پذیرای گردشگران این حوزه از کشورهایی مانند عراق، عمان و بقیه کشورهای خلیج فارس جهت دریافت خدمات پزشکی و زیبایی باشیم  و برای نگهداری و رضایت آن‌ها نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی، خواستار بهسازی و به‌روز شدن هتل‌های قدیمی برای تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری شد و گفت: هتل‌ها باید از هرنظر اماده ارائه خدمات باشند و در صورت نیاز بازسازی شوند. به طور مثال هتل‌هایی که ۵۰ یا بالای ۵۰ سال در حال ارائه خدمات هستند حتما از نظر ساختاری و ظاهر و سرمایشی و گرمایشی نیاز به تعمیر و به روز شدن دارند بنابراین باید وام‌هایی با سود کم به آن‌ها تعلق گیرد تا به راحتی و بهترین شکل بتوانند بستر ارائه خدمت را فراهم کنند.

جاویدان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بال تقویتی زیرساخت‌های گردشگری دانست و گفت: خانه‌های سنتی و تاریخی هر شهر که در حال حاضر بازسازی شده‌اند ویژگی‌ها، سنت‌ها و فرهنگ رایج و غذاهای محلی یک شهر از ایران را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند که خود از یک طرف می‌‎توانند عاملی برای جذب گردشگر باشند و از طرف دیگر کمبود تخت هتل‌ها را جبران می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر تعداد زیادی از خانه‌های اطراف شاهچراغ(ع) و دیگر نقاط تاریخی شهر شیراز، مجهز و  ارائه خدمات به گردشگران شده‌اند و این مهم خیلی زیبا و خوب است که امیدواریم نه تنها در شیراز بلکه در همه شهرهای هدف گردشگری حمایت شوند چون آمارها نشان می‌دهد مهمانان خارجی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های تاریخی خیلی استقبال کرده‌اند.

این فعال حوزه گردشگری بیان کرد: ایران بیش از ترکیه مراکز دیدنی، قدیمی و باستانی دارد که همگی جذاب هستند. استان فارس به ویژه شهر شیراز در کنار اصفهان، یزد، مشهد، همدان، تبریز، خوزستان، استان‌های شمالی و دیگر نقاط ایران دیدنی‌ها و زیبایی‌های  زیادی برای گردشگران خارجی دارد که هر کدام ساختار و ویژگی‌های یک دوره از تاریخ ایران را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: ایران می‌تواند مرکز تاریخی و مرکز گردشگری باشد چون ایران خیلی جذاب‌تر و تاریخی‌تر از ترکیه و امارات و ... است، لذا باید به این مهم توجه ویژه کرد تا از این صنعت درآمدی بیش از ترکیه به دست بیاوریم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070302275
  • خبرنگار : 50649