«داودختر» تا کی منتظر بماند؟

دوستدار میراث‌ فرهنگی رامهرمز می‌گوید: قلعه «داودختر» در رامهرمز به دلیل بی‌توجهی‌ها و تداوم عدم مرمت و استحکام‌بخشی وضعیت خوبی ندارد.

«داودختر» هنوز از صدای انفجارها خواب آشفته می‌بیند، «داودختر»؛ غم‌نامه‌ای که گویا تمام نمی‌شود، «داودختر» در وضعیت پنجاه ـ پنجاه، بخت «داودختر» رامهرمز کی باز می‌شود؟ و... الی ماشاالله از این دست عناوین خبری در این بیست‌واندی سال از که راه‌اندازی منطقه یک خبری ایسنا در خوزستان می‌گذرد می‌توان در این خبرگزاری سراغ گرفت.

به گزارش ایسنا، در آن زمان کمابیش هیچ رسانه‌ خبری، روزنامه یا خبرگزاری به‌شکل حرفه‌ای و به‌مانند ایسنای خوزستان به میراث فرهنگی این استان نمی‌پرداخت و شاید دغدغه کسی نبود. میراث فرهنگی در گذشته بخشی از وزارت ارشاد بود و محدود به دفتری و اتاقی محقر که شاید فقط برای خالی نبودن عریضه کارهایی انجام می‌داد.

اکنون اما به لطف پیگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌های چندین ساله ایسنای خوزستان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در کانون توجه است و چه بسیار بناهای تاریخی، محوطه‌های باستانی، جاذبه‌های گردشگری و محصولات صنایع دستی که در این راستا بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به مطالبه مردم شد.

با این همه، یک نکته مبرز و مبرهن است؛ به‌رغم حجم وسیع آگاهی‌بخشی در تمامی رسانه‌ها ظاهرا هنوز و همیشه میراث فرهنگی در فراموش‌خانه اذهان خاک کم توجهی می‌خورد. البته از حق نگذریم که در مواردی اقدامات تحسین‌برانگیزی صورت گرفته اما کار نیکو کردن از پر کردن است.

قلعه «داودختر» در رامهرمز نیز از جمله همان مواریث فرهنگی است که یحتمل بخت و اقبالش از حافظه کوتاه‌مدت دغدغه‌مندان (نه دوستداران) فراتر نرفته است. نیازی به اطاله کلام نیست. کافی است سری به پیوندهایی که در ابتدای این خبر درج شده بزنید تا حساب کار قلعه «داودختر» دست‌تان بیاید.

... و اما منصور معتمدی، در گفت‌وگو با ایسنا، گوش‌زد کرد: قلعه «داودختر» در رامهرمز با گذشت سال‌ها همچنان منتظر مرمت و استحکام‌بخشی و تحقق وعده‌های مسؤولان ذی‌ربط است.

او با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر برنامه‌ای برای مرمت و احیای این قلعه تاریخی وجود نداشته بیان کرد: قلعه «داودختر» از قلعه‌های بسیار قدیمی کشور است و با توجه به بالا بودن عمر این بنای تاریخی مرمت و استحکام‌بخشی آن امری طبیعی است اما متاسفانه این قلعه سال‌هاست که به حال خود رها شده است.

این دوستدار میراث ‌فرهنگی با اشاره به این‌که قلعه «داودختر» برجامانده از دوران ساسانیان است خاطرنشان کرد: این قلعه که در سال ۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده محل استقرار نگهبان و قشون بوده و کاربری نظامی داشته است‌.

معتمدی با تاکید بر اختصاص اعتبار برای اجرای طرح مرمت و بازسازی این قلعه تاریخی متذکر شد: افزون بر اختصاص اعتبار باید هر گونه اقدام مرمتی و بازسازی در این بنای تاریخی به‌دست کارشناسان میراث فرهنگی انجام بگیرد.

قلعه «داودختر» مربوط به دوره ساسانیان و دوران‌ تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان رامهرمز، روستای بغدک روی تپه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۱۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070302266
  • خبرنگار : 50562