پاسخ شهرداری تهران به ابهامات سرنوشت ۳۰ تابلوی موزه امام علی

مدیر عامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد ابهامات سرنوشت تعدادی از تابلوهای موزه امام علی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، مهرداد باقری با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران که به منظور ارائه گزارش در مورد تابلوهای موزه امام علی (ع) انجام شد با بیان اینکه روز یکشنبه درخواست تخصیص زمان برای ارائه توضیحات داشتم، گفت: موضوع تابلوهای موزه امام به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است و متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه‌ها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می کنند.

وی با بیان اینکه در برخی رسانه‌نماها دچار سیاه نمایی هستیم، افزود: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است چراکه هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می گذارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، گفت: در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش‌های مفصلی داشتیم؛ البته در دوره‌هایی کمرنگ و در دوره‌هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است که این آثار در نگارخانه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها وجود دارند و مردم در این بخش‌ها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینه هایی دارند. شهرداری نگارخانه‌های مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این موضوع با مشورت صاحب نظران شورای اساتید شکل می‌گیرد که ما با حمایت رئیس شورای شهر از اساتید، نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد، گفت: در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم که متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده و سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود و این در حالیست که سالها بود که اکران موزه‌های تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکران‌های مرتبط با فلسطین در موزه امام علی انجام شد.

باقری با تأکید بر اینکه تبادل آثار هنری در شهرداری تهران روالی مرسوم بوده و سوابق آن موجود است، ادامه داد: موزه امام علی(ع) موزه موضوعی-تخصصی است. آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران کرد و در گام دوم خلأها را جبران کرد. در این راستا باید تبادل اثر انجام می شد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم و هیئت امنای سازمان نیز رأی مثبتی بر اکران‌های مختلف داشت و حتی قرار شد علاوه بر رویدادهای داخلی در رویدادهای بین الملل هم حضور داشته باشیم و ما در این زمینه در دنیا میدان دار هستیم.

وی افزود: مصوبه‌ای برای اولین شرکت بین‌المللی شهرداری تهران در رویداد جهانی در هیئت امنا دریافت و تفاهمنامه‌های مرتبط را منعقد کردیم و تمام قواعد این حوزه تخصصی رعایت شد که مستندات آن ارائه شده است و حتی حمل و نقل و فرم تحویل این آثار فرم خاصی بود و ما ۳۰ اثر را بر اساس این فرم ها تحویل دادیم که از بیش از ۳۰۰ گالری و موزه جهان اثر در این رویداد حضور داشت و بیش از ۳۰۰۰ هنرمند از ۵۰ کشور اثر فردی ارائه داده‌اند.

مدیر عامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ما هیئت کارشناسی پنج نفره با سوابق مشخص داشتیم و آثار را انتخاب کردند، ادامه داد: جز اکران تمام آثار انتخاب شده دو اثر خواهان داشت و قاعده‌ای وجود داشت که باید آثار به صورت رسمی خریداری شود و مشخص شده که رقم چگونه باید واریز شود. آثار چه تبادل و چه خریداری شود مثلا هنرمندان خصوصی در نگارخانه بوستان لاله فعالیت می کنند و یک قسمت از نگارخانه‌ها فروش آثار هنری است و این مکانیزم طبیعی نگارخانه هاست. این فرایند قانونی به درآمد برای نگارخانه‌ها تبدیل می‌شود که  ما مدتی با افول در این حوزه روبه رو بودیم اما در این دوره احیا شد.

باقری با تأکید بر اینکه ما، هم اکران‌های داخلی و هم اکران‌های بین المللی دیگری داریم که انجام خواهد شد که با قوت بیشتری دنبال خواهیم کرد و به حمایت اعضای شورای شهر نیاز داریم، گفت: در ادامه مسیر به همراهی شورای شهر نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسش اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۰ مرداد ماه آقای ناصر امانی نامه‌ای به ما ارسال کرد و بنده نمی‌توانم به دلیل قاعده دبیرخانه شهرداری به صورت مستقیم به عضو شورای شهر پاسخ دهم، گفت: تمام پیوست‌های مالی به نامه پیوست خورده بود و به همین دلیل مهر محرمانه بر آن حک شد که با مشورت با معاون برنامه ریزی شهرداری تهران این پاسخ ارسال شد و بنده واریزی مالی، تعداد اعضای هیئت امنا، قیمت تابلوها و تمام موارد را با مستندات در ۲۰ صفحه ارسال کردم.

وی با بیان اینکه تریبون‌های مختلف با هم جدل دارند، ادامه داد: ما حداقل ۲۰۰ بار در طول این سه سال با آقای امانی مراوده داشتیم و اگر ناراحتی پیش آمده بنده دلجویی می‌کنم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه من کف میدان فرهنگ کار کردم و الان سرباز فرهنگی هست و من با همه روسای سابق سازمان رفیق هستم و وقتی از گذشته انتقاد می‌کنم از کم و کاستی فرایندها صحبت می‌کنم، گفت: اگر تردیدی در مورد موسسه وجود دارد شورا می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ۹ عضو هیئت امنا صفحه آخر صورت جلسه را امضاء کرده‌اند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ وضعیت موزه امام علی(ع) به این شکل نبود؛ چراکه اساسا ساختمان موزه امام علی ساختمان موزه نیست و ما این ساختمان را برای ایجاد نگارخانه اکران تعمیر کردیم و وضعیت مناسب نداشت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403070302228
  • خبرنگار : 71368