مشکل کشاورزان خرده مالک خراسان شمالی در تامین نهاده برای آغاز کشت پاییزه

مدیر امور زراعت سازمان کشاورزی خراسان شمالی از آغاز کشت پاییزه در این استان خبر داد.

وحید صباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نهاده‌های لازم برای انجام کشت پاییزه در استان مانند کود و بذر تامین شده و سامانه کود باز شده است و کشاورزان می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند؛ اما نکته قابل توجه این است که بیشتر کشاورزان این استان خرده مالکی و معیشتی هستند و درآمد آن‌ها حاصل از فروش محصولات کشاورزی و پرداخت وجوه آن‌هاست.

وی ادامه داد: کشاورزان گندم‌های خود را تحویل بخش دولتی داده‌اند؛ اما هنوز تعدادی از آن‌ها وجوه حاصل از فروش گندم را نگرفته‌اند که این امر سبب شده است، کشاورزانی که نقدینگی لازم برای خرید کود و بذر را ندارند، دچار مشکل شوند و کشت آن‌ها به تعویق بیفتد.

وی تاکید کرد: برای انجام کشت پاییزه دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان اقدام کند تا کشاورزان خرده مالک و معیشتی بتوانند نسبت به خرید نهاده‌های مورد نیاز برای کشت پاییزه اقدام کنند.

صباغ در ادامه از آمادگی کشاورزان این استان برای کشت جدید پاییزه در سطح بیش از ۲۲۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: در سال گذشته با مشکل تامین کود کشاورزی از سوی مجتمع پتروشیمی خراسان مواجه بودیم؛ اما کود مورد نیاز کشت پاییزه امسال اختصاص یافته و کارگزاری‌ها باید حمل آن را انجام دهند، البته تمام کود مورد نیاز کشت پاییزه یک دفعه اختصاص نمی‌یابد بلکه مرحله به مرحله است.

وی افزود: در استان ۷۰ کارگزاری وجود دارد که کودهای کشاورزی توسط آن‌ها در تمام استان توزیع می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: بذر مورد نیاز کشت تامین و در حال ضدعفونی و بوجاری است و ۹۲۰۰ تن بذر گندم و جوی آبی تامین شده است.

وی  از نیاز استان به ۳۲ هزار تن بذر گندم و جو برای سال زراعی جاری در این استان خبر داد و اظهار کرد: از ۳۲ هزار تن بذر مورد نیاز برای کشت گندم و جو، ۹۰۰۰ تن بذر رسمی و اصلاح شده است که توسط این سازمان تامین شده و بقیه نیز بذرهای خود مصرفی کشاورزان هستند که توسط خود آن‌ها تامین می‌شود.

صباغ بیان کرد: بذرهای خود مصرفی که توسط کشاورزان تولید و مصرف می‌شود نیز بذور اصلاح‌شده‌ای هستند که بین آن‌ها توزیع شده است و می‌توان از این بذور سه تا چهار سال استفاده کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۷۰۰ تن بذر برای انجام کشت پاییزه در این استان تامین شده که این بذور شامل بذرهای گندم، جو و کلزاست.

احمد نامور، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تاکنون ۲۴۹۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران این استان پرداخت شده و ۷۳۳ میلیارد تومان باقی مانده است که باید پرداخت شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070302170
  • خبرنگار : 50046