نکات مهم هنگام خرید رزین صنعتی

امروزه با توجه به طیف گسترده‌ی رزین‌ها، انتخاب رزین مناسب برای مصرف کنندگان می‌تواند به چالشی بزرگ تبدیل بشود. اغلب تصور می‌شود که خواص رزین های صنعتی تفاوت قابل توجهی باهم ندارند.

به گزارش ایسنا به نقل از سیماب رزین، امروزه با توجه به طیف گسترده‌ی رزین‌ها، انتخاب رزین مناسب برای مصرف کنندگان می‌تواند به چالشی بزرگ تبدیل بشود. اغلب تصور می‌شود که خواص رزین های صنعتی تفاوت قابل توجهی باهم ندارند، در حالی که هریک از آنها ویژگی و خواص منحصر بفرد خود را دارند. دانستن برخی نکات قبل از خریداری کردن نیز، حائز اهمیت هستند.

اولین مسئله که باید درنظر گرفت کاربرد رزین مدنظر هست که آیا این رزین در پروژه و فرمولاسیون مدنظر کاربردهای مشابه داشته است یا خیر.

نکته‌ی مهم دیگر که باید در نظر گرفت عمر مفید رزین، زمان پخت و ژل تایم رزین مدنظر هست. دانستن این اعداد برای انتخاب رزین مناسب حائز اهمیت است. اپوکسی‌ها معمولاً دوازده ماه ماندگاری دارند. پلی استرها معمولاً نیمی از آن هستند. رزین پلی یورتان حتی کوتاه تر هستند. رزین کافی تهیه کنید تا به طور کامل در نیمی از عمر مفید مورد انتظار استفاده کنید.

برای مطلع شدن از خطرات و شرایط نگهداری حتما برگه‌ی اطلاعات ایمنی رزین را قبل از خریداری کردن مطالعه کنید.

هرکدام از رزین‌ها خواص منحصربفرد خود را دارند. خواص رزین‌ها مانند مقاومت در برابر UV، استحکام کششی، مقاومت در برابر حرارت، مواد شیمیایی، خوردگی، رطوبت، ضربه و دوام بسیار مهم هستند. بنابراین، نوع رزینی که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به کاربردنهایی مورد نظر بستگی دارد.

هنگام محاسبه هزینه رزین‌ها، توجه به چگالی آنها مهم است. اغلب رزین ها به ازای هر کیلوگرم محصول قیمت گذاری می‌شوند، در حالی که آنها به لیتر استفاده می‌شوند. در این شرایط، چگالی رزین بر هزینه واحد واقعی تاثیر می گذارد.

نکته‌ی دیگر در رابطه با هزینه نیز از آنجاییکه رزین‌های پایه آب دارای حلال نیستند، دارای قیمت پایین‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تری هستند.

می‌توان به رزین‌های شفاف رنگدانه‌ی مناسب اضافه کرد. با این حال، باید توجه داشته باشید که برخی از رنگدانه‌ها ممکن است کمتر در رزین حل شوند و در نهایت باعث رسوب شدن آن شوند. می‌توانید برای انتخاب مناسب، رنگدانه‌ای را انتخاب کنید که توسط سازنده رزین پیشنهاد شده باشد.

کیفیت رزین هر تولیدکننده بسته به استانداردها و روش تولید متفاوت است. ممکن است دو رزین مشابه از تولیدکنندگان متفاوت در طول زمان خواص متفاوتی از خود نشان دهند. توجه به تامین کننده‌ی مناسب نیز از مسائل مهم دیگر در خریداری رزین است.

به طور کلی برای خریداری رزین مناسب، روش، مکان، تجهیزات و بودجه مدنظرشما بسیار تاثیرگذار هستند. با دانستن خواص و مهندسی خواص می‌توان از خطرات ناشی از هدر رفت هزینه، انرژی و آسیب‌های محیط زیستی جلوگیری کرد.

رزین‌های پایه آب به دلیل مزایای زیست‌محیطی و ویژگی‌های عملکردی خود محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در ادامه به خواص رزین اکریلیک پایه آب می‌پردازیم.

رزین اکریلیک پایه آب

رزین اکریلیک پایه آب نوعی رزین اکریلیک است که در آب پراکنده می‌شود. رزین‌های اکریلیک پلیمرهای مصنوعی هستند که از اسید اکریلیک و یا مشتقات آن به دست می‌آیند. زین های آکریلیک به دو گروه عمده ترموپلاست و ترموست تقسیم می شوند.

ویژگی‌ها: بوی کم، نقطه اشتعال بالا،تطبیق پذیری، سهولت استفاده و طبیعت دوستدار محیط زیست

کاربردها: رنگ‌های اکریلیک پایه آب برای سطوح داخلی و خارجی مانند دیوارها، کارهای چوبی، فلز و پلاستیک. چسب‌های اکریلیک بر پایه آب در کاربردهای مختلف اتصال از جمله کاغذ، مقوا، چوب، پارچه و برخی پلاستیک‌ها. رزین‌های اکریلیک پایه آب به عنوان چسب در فرآیندهای چاپ و تکمیل پارچه. ساختمانی مانند پوشش های ضد آب، درزگیرها و افزودنی‌های بتن. رزین‌های اکریلیک پایه آب به عنوان چسب در تولید پلیمرهای امولسیونی که در بسیاری از محصولات از جمله چسب ها، پوشش ها و رنگ ها کاربرد دارند. در فرمولاسیون پوشش‌های کاغذی برای افزایش کیفیت چاپ، چسبندگی جوهر و خواص سطح کاغذ استفاده می شود.

خواص: دوام، خشک شدن سریع، ترکیبات آلی فرار کمتری (VOCs)، چسبندگی عالی به فلز، سرامیک، بتن،انعطاف پذیری خوب، استحکام پیوند مناسب در چسب‌ها، ثبات رنگ و قابلیت شستشو را برای پارچه های چاپ شده فراهم می کند. رزین های اکریلیک دارای مقاومت حرارتی بسیار قوی هستند و رنگ آن ها با حرارت دادن تا ۱۸۰ درجه کمی تغییر می کند یا اصلا تغییر نمی کند. آنها به دلیل گرمانرم بودن در برابر برخی از حلال ها مقاوم نیستند، اما در برابر اسیدها، قلیاها، آب و الکل مقاوم هستند. به هر نسبت می توان آن را با آب مخلوط کرد. مقاومت در برابر آب عالی است.

مقایسه با رزین های اکریلیک مبتنی بر حلال

بازار رزین‌های مبتنی بر آب با افزایش تقاضا در کاربردهای مختلف مانند رنگ ها و پوشش ها، چسب ها و درزگیرها و جوهرها رشد قابل توجهی را داشته است. رزین اکریلیک پایه آب در مقایسه با رزین اکریلیک پایه حلالی مزایای رقابتی از جمله سمیت کمتر، کاهش اشتعال پذیری و تمیز کردن آسان تر با آب را دارند. آنها کمک قابل توجهی به کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود ایمنی در صنایع مختلف کرده اند.

نکاتی که در هنگام خرید رزین اکریلیک باید به آن توجه کنید

 از نکات مهم هنگام خرید رزین این است رزین اکریلیک مورد نظر ترموست باشد یا ترموپلاست. رزین های آکریلیک ترموست می‌تواند تحت حرارت کراس‌لینک نموده و تشکیل یک فیلم سختی را می‌دهند. رنگ‌های آکریلیکی ترموست نه تنها براقیت و حفظ براقیت خوبی دارند، بلکه در محلول قابل اسپری از درصد جامد مناسبی برخوردار بوده و مقاومت شیمیایی بیشتری نیز از آکریلیک های ترموپلاست دارند،هرچند که مقاومت بیرونی آنان ممکن است به خوبی رزین های ترموپلاست نباشند. رزین‌های آکریلیک ترموپلاست ساختمانی مشابه رزین های ترموست دارند با این تفاوت که بر خلاف آنان فاقد هر گونه گروه فعال بوده و به علاوه دارای وزن مولکولی نسبتا زیادی بوده و در ضمن بوسیله‌ی مکانیزم تبخیر حلال خشک و سخت می‌گردند.

نکته‌ی دیگر توجه به انواع رزین اکریلیک از نظر درصد جامد و نوع حلال است. رزین اکریلیک پایه آب، رزین اکریلیک پایه حلال، رزین اکریلیک صد در صد جامد. هرکدام از این نوع رزین‌ها نحوه‌ی اعمال و پخت متفاوتی دارند.

همکاری با یک تأمین‌کننده مناسب مانند شرکت سیماب رزین که می‌تواند پشتیبانی فنی و راهنمایی ارائه دهد برای موفقیت یک پروژه و کار ضروری است. همان طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، کیفیت مناسب یک محصول را با انتخاب تامین کننده‌ی درست می‌توانید تضمین کنید.

جهت مشاوره خرید رزین با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

۰۲۱-۸۸۲۱۱۲۱۶

انتهای رپرتاژ آگهی

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403070302144
  • خبرنگار :