چگونگی استفاده درست و سالم از کوله‌پشتی

با بازگشایی مدرسه‌ها، دانش‌آموزان هر روز برای بردن کتاب‌ها و نوشت‌افزار خود از کوله پشتی استفاده می‌کنند و این در حالی است که استفاده از کوله‌های سنگین و قرارگیری بندهای کوله روی یک شانه منجر به توزیع نامناسب و نابرابری وزن در یک طرف بدن و در نتیجه، گرفتگی عضلات به ویژه عضلات گردن و ایجاد درد در آن‌ها و حتی انحراف در ستون فقرات خواهد شد.

شهرام سمواتی کارشناس مسئول سلامت کار بهداشت غرب اهواز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چگونگی طرز استفاده صحیح از کوله پشتی اظهار کرد: توصیه می‌شود دانش‌آموزان حتما از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست خودداری کنند زیرا کوله پشتی باید توسط هر دو بند آن استفاده شود.

وی افزود: قرارگیری بندهای کوله روی یک شانه منجر به توزیع نامناسب و نابرابری وزن در یک طرف بدن و در نتیجه، گرفتگی عضلات به ویژه عضلات گردن و ایجاد درد در آن‌ها خواهد شد و از طرف دیگر باعث وارد شدن فشار زیاد به طور نامتناسب و غیرهمسان به یک سمت و موجب انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات می‌شود .

کارشناس مسئول سلامت کار بهداشت غرب اهواز با تاکید بر لزوم بررسی وزن کوله پشتی گفت: وزن کوله پشتی دانش‌آموزان دبستانی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن بدن آن‌ها و برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی این مقدار نباید بیش از ۱۵ درصد  وزن بدن باشد. به عنوان مثال وزن یک کوله پشتی برای یک دانش‌آموز دبستانی با وزن ۲۵ کیلوگرم، نباید بیش ۲.۵ کیلو باشد.

سمواتی عنوان کرد: بندهای کوله پشتی باید حالتی آزاد داشته باشند تا حرکت آزادانه دست‌ها را بدون خم شدن ستون فقرات ممکن کنند و همچنین به راحتی اجازه پوشیدن و درآوردن کوله روی شانه‌ها را بدهند. بندهای کوله نباید شل باشند چون موجب تلوتلو خوردن آن هنگام حمل می‌شود و ضمن ایجاد ناراحتی ممکن است منجر به درد در کمر و پشت شود .

کارشناس مسئول سلامت کار بهداشت غرب اهواز گفت: بندهای کوله پشتی باید به طور متقارن تنظیم شده باشند. متقارن نبودن دو تسمه موجب بر هم خوردن تعادل بدن می‌شود. حتما به محل قرارگیری کوله روی پشت دقت شود و کوله پشتی باید بین دو کتف بیفتد تا ستون فقرات صاف بماند و فرد مجبور نشود برای حمل آن به جلو متمایل شود یا شانه‌ها را عقب بدهد.

وی با بیان اینکه دو بند کوله پشتی باید روی سینه قرار بگیرند، افزود: در حالت طبیعی، کوله پشتی پس از آویزان کردن باید حدود سه سانتیمتر بالاتر از خط گودی کمر قرار بگیرد. تسمه‌های کوله پشتی باید طوری تنظیم شوند که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد، پایین‌تر نیاید و شانه‌ها را به طرف عقب نگه دارد. کوله پشتی نباید هرگز بیش از ۱۰ سانتیمتر پایین‌تر از خط کمر قرار گیرد.

سمواتی عنوان کرد: کوله پشتی باید تا حد امکان به پشت فرد بچسبد و از معلق نگه داشتن آن خودداری شود. تقسیم‌بندی داخل کیف باید به گونه‌ای باشد که وسایل ثابت بمانند و به راحتی جابه‌جا نشوند تا تکان خوردن‌های وسایل داخل کیف به بدن انتقال پیدا نکند. زمانی که اشیایی را در داخل کوله پشتی قرار می‌دهید، مراقب باشید اشیای نوک تیز و یا حجیم به سمت پشت کودک قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه قرارگیری سطوح ناهموار و یا تیز در نتیجه کشیده شدن روی پشت موجب ناراحتی و ایجاد درد در پشت می‌شود، گفت: باید به دانش‌آموز آموزش داده شود که از همه قسمت‌های کوله پشتی استفاده کند. بار سنگین باید کاملا به پشت چسبیده باشد یعنی در ناحیه شانه قرار بگیرد و بارهای سبک باید در قسمت‌های جلو باشد و اگر این موضوع رعایت نشود در ناحیه کمر، فشار خواهیم داشت.

کارشناس مسئول سلامت کار بهداشت غرب اهواز گفت: به دانش‌آموز آموزش داده شود که کوله پشتی را درست روی زمین بگذارد و بردارد. توصیه می‌شود هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوها را خم کنند و زمانی که کوله را روی شانه‌های خود می‌اندازند، آن را با هر دو دست خود بردارند.

سمواتی ادامه داد: باید به دانش‌آموز آموزش داده شود که کوله پشتی را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خودداری کند. همچنین باید از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست یا روی شانه‌ها در سر صف جلوگیری شود. باید دانش‌آموز را تشویق کرد که تنها کتاب‌های مورد نیازش را با خود به مدرسه ببرد، نه وسایل غیرضروری و هرچه کتاب و دفتر دارد.

وی ادامه داد: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود هر وقت که فرصتی دست داد، کوله پشتی را از پشت خودشان بردارند و زمین بگذارند و مواقعی که ضرورت ندارد، کوله را با خودشان به این طرف و آن طرف نبرند و آن را در کمد شخصی خود در مدرسه یا در نیمکت بگذارند. باید روش صحیح حمل کوله پشتی و مضرات استفاده نادرست از آن به دانش‌آموز توضیح داده شود.

کارشناس مسئول سلامت کار بهداشت غرب اهواز گفت: اگر کودکی دچار درد در نواحی کمر، پا و دست شده است، بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است. باید به حرف کودک توجه کرد و اگر پیوسته از درد و ناراحتی شکایت دارد او را ملامت نکرد و باید در این شرایط او را برای معاینه وضعیت کمر نزد متخصص ببرید.

وی افزود: تغذیه مناسب و ورزش منظم در جلوگیری از صدمات جسمی در طول زندگی نقش مهمی دارند و باید به این دو فاکتور مهم سلامت کودکان توجه شود. نقش معلمان در سلامت دانش‌آموزان موثر است و معلمان باید با تدوین برنامه هفتگی مناسب، مانع سنگینی کیف دانش‌آموزان شوند.

سمواتی گفت: بهتر است قفسه‌هایی در مدارس در نظر گرفته شوند تا دانش‌آموزان کتاب‌های خود را در مدرسه بگذارند و مجبور نباشند هر روز آن‌ها را با خود حمل کنند. 

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070302138
  • خبرنگار : 50225