ممنوعیت استفاده از تمام کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های «کالیفرنیا»

بنابر قانون جدید از این پس در صندوق‌های فروشگاه‌های موادغذایی در ایالت کالیفرنیای آمریکا هیچ نوع کیسه پلاستیکی به مشتریان عرضه نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون جدیدی که روز یکشنبه توسط «گاوین نیوسام»، فرماندار کالیفرنیا امضا شد و به موجب آن استفاده از همه انواع کیسه‌های خرید پلاستیکی ممنوع می‌شود، از این پس «کاغذ یا پلاستیک» گزینه‌ای در دسترس مشتریان در فروشگاه‌های مواد غذایی این ایالت نخواهند بود.

کالیفرنیا قبلاً خرید کیسه های پلاستیکی نازک را در سوپرمارکت ها و سایر فروشگاه ها ممنوع کرده بود اما خریداران می توانستند کیسه های ساخته شده با پلاستیک ضخیم تر را خریداری کنند که ظاهراً آنها را قابل استفاده مجدد و بازیافت می کرد.

با این حال قانون جدید که ماه گذشته توسط قانونگذاران ایالتی تصویب شد، همه کیسه های خرید پلاستیکی را از سال ۲۰۲۶ ممنوع می کند. از مشتریانی هم که کیسه‌ای همراه ندارند سوال می شود که آیا ساک کاغذی می خواهند یا خیر و در مواقع ضرورت، ساک‌های کاغذی در اختیارشان قرار داده می‌شود.

«کاترین بلیکسپیر»، سناتور ایالتی و یکی از حامیان این لایحه، گفت مردم از هیچ کیسه پلاستیکی استفاده مجدد نمی‌کنند یا آنها را بازیافت نمی کنند.

بلیکسپیر گفت که ممنوعیت قبلی کیسه ها که یک دهه پیش تصویب شد، استفاده کلی از پلاستیک را کاهش نداد.

او در ماه فوریه گفت: ما به معنای واقعی کلمه سیاره خود را با زباله های پلاستیکی خفه می کنیم.

در همین حال، سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی Oceana، نیوسام را به خاطر امضای این لایحه و حفاظت از خط ساحلی، حیات دریایی و جوامع کالیفرنیا از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف، تحسین کرد.

«کریستی لیویت»، مدیر کمپین پلاستیکی Oceana، روز یکشنبه گفت که ممنوعیت جدید کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف در صندوق‌های فروشگاه‌های مواد غذایی «کاالیفرنیا را به عنوان یک پیشگام در مقابله با بحران جهانی آلودگی پلاستیکی تثبیت می‌کند».

گفته می شود ۱۲ ایالت از جمله کالیفرنیا در حال حاضر نوعی ممنوعیت کیسه های پلاستیکی در سراسر ایالت را اعمال کرده اند. صدها شهر در سراسر ۲۸ ایالت نیز ممنوعیت کیسه های پلاستیکی خود را دارند.

به گزارش روزنامه «گاردین»، قانونگذار کالیفرنیا در سال ۲۰۱۴ ممنوعیت ایالتی خود را برای کیسه های پلاستیکی تصویب کرد. این قانون بعداً توسط رأی دهندگان در همه پرسی سال ۲۰۱۶ تأیید شد.

گروه تحقیقاتی منافع عمومی کالیفرنیا روز یکشنبه گفت که قانون جدید سرانجام با هدف ممنوعیت اولیه کیسه های پلاستیکی مطابقت دارد.

«جن انگستروم»، مدیر این گروه گفت: کیسه های پلاستیکی در محیط زیست ما آلودگی ایجاد می کنند و به میکروپلاستیک هایی تبدیل می شوند که آب آشامیدنی ما را آلوده کرده و سلامت ما را تهدید می کنند. تقریباً یک دهه پیش ساکنان کالیفرنیا به ممنوعیت کیسه های مواد غذایی پلاستیکی در ایالت ما رأی دادند، اما این قانون به وضوح نیاز به تجدید نظر داشت. با امضای فرماندار، کالیفرنیا بالاخره یک بار برای همیشه کیسه های پلاستیکی را در باجه های خرید مواد غذایی ممنوع کرد.

گفته می شود که به عنوان شهردار سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۷، نیوسام اولین ممنوعیت کیسه های پلاستیکی در این کشور را امضا کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403070302129
  • خبرنگار : 71658