قطعه آسیب‌دیده موشک «استارشیپ» از دریا بیرون کشیده شد

«اسپیس‌ایکس» یک قطعه‌ از مرحله اول موشک بزرگ «استارشیپ» را که از پرواز ماه ژوئن به جا مانده است، از دریا بیرون آورد.

به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) قطعه‌ای از موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) خود را از دریا بیرون کشیده است.

به نقل از اسپیس، «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس عصر یکشنبه ۲۲ سپتامبر یک عکس را از سخت‌افزاری که از اقیانوس بیرون کشیده می‌شود، در پلتفرم ایکس پست کرد. ماسک در توضیح عکس نوشت: این فلز شکسته بخشی از تقویت‌کننده مرحله اول است که در پرواز آزمایشی اخیر استارشیپ پرواز کرد.

ماسک چند ساعت بعد در یک پست دیگر نوشت: مانند ویرانه‌های یک تمدن آینده که مدت‌ها مرده است.

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ است تا افراد و محموله‌ها را به ماه، مریخ و فراتر از آن برساند. این وسیله نقلیه از دو عنصر از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده که شامل یک تقویت‌کننده بزرگ مرحله اول به نام «سوپر هوی»(Super Heavy) و یک فضاپیمای مرحله بالایی با ارتفاع ۵۰ متر به نام استارشیپ است.

هر دو مرحله به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به ‌طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای قوی و جدید «رپتور»(Raptor) اسپیس‌ایکس نیرو می‌گیرند که ۳۳ موتور به سوپرهوی و ۶ موتور به استارشیپ اختصاص دارد.

استارشیپ ۱۲۲ متری تا به امروز چهار پرواز آزمایشی را انجام داده است که همه آنها از پایگاه «استاربیس»(Starbase) شرکت اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس بوده‌اند. این ماموریت‌ها در آوریل و نوامبر ۲۰۲۳ و مارس و ژوئن سال جاری انجام شدند.

قطعات سوپر هوی قابل مشاهده در عکس جدید، مربوط به پرواز ماه ژوئن هستند که اسپیس‌ایکس موفقیت کامل آن را اعلام کرد. مرحله استارشیپ در این پرواز به سرعت مداری رسید. هم استارشیپ و هم سوپر هوی از فرود در جو زمین جان سالم به در بردند و به امواج برخورد کردند. استارشیپ در اقیانوس هند و سوپر هوی در خلیج مکزیک فرود آمد.

همان طور که عکس جدید نشان می‌دهد، فرود با آسیب‌هایی همراه بود. در این عکس، قطعه‌ای از سوپر هوی دیده می‌شود که ۱۹ موتور رپتور را در بر دارد. مشخص نیست که آیا اسپیس‌ایکس ۱۹ موتور دیگر را نیز جمع‌آوری کرده است یا آن موتورها هنوز در کف اقیانوس قرار دارند.

همچنین، مشخص نیست که چرا اسپیس‌ایکس خود را برای نجات سخت‌افزار از دریا به زحمت انداخت. ماسک در پست‌های حساب ایکس خود دلیلی را ارائه نکرد.

«براندون لینگل»(Brandon Lingle) از روزنامه «سن آنتونیو اکسپرس نیوز» در مقاله‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، نوشت: برخی از ناظران حدس می‌زنند که اسپیس‌ایکس ممکن است موتورهای تقویت‌کننده را به عنوان بخشی از تحقیقات خود بیرون آورده باشد تا دانش بیشتری به دست بیاورد یا صرفا اطمینان حاصل کند که آنها به دست شرکت‌های رقیب یا سایر کشورها نمی‌افتند.

اسپیس‌ایکس در حال آماده شدن برای پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ است. این شرکت می‌گوید که از اوایل ماه اوت آماده پرواز بوده است اما مجوز پرواز احتمالا تا اواخر ماه نوامبر از سوی «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) صادر نخواهد شد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا می‌گوید که برای ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی پرتاب و بازنگری تغییرات رخ‌داده در استارشیپ و طرح پرواز مورد نیاز اسپیس‌ایکس پس از پرواز چهارم به زمان بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403070302117
  • خبرنگار : 71604