معاون بیمه مرکزی به ایسنا اعلام کرد

کارگران معدن طبس تحت پوشش بیمه مسئولیت کارفرما هستند

معاون نظارت بیمه مرکزی گفت: کارگران معدن طبس تحت پوشش بیمه‌نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران و کارکنان هستند.

به گزارش ایسنا، سه روز پیش، اواخر شب ۳۱ شهریورماه حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو طبس به‌دلیل تصاعد گاز در یکی از تونل‌های این معدن رخ داد که در آن زمان ۶۹ کارگر در دو بلوک این معدن، مشغول به کار بودند.

براساس آمار رسمی، متاسفانه تاکنون ۳۸ نفر از کارگران این معدن جان خود را از دست داده‌اند. عملیات جست‌وجو برای دیگر محبوس شدگان ادامه دارد و موضوع پرداخت خسارت و دیه فوت شدگان و حادثه دیدگان این واقعه در دستور کار مقامات قرار گرفته است.

در این رابطه محمود حق وردیلو - معاون نظارت بیمه مرکزیدر گفت‌وگو با ایسنا با ارائه توضیحاتی درباره نوع بیمه حادثه دیدگان و فرایندهای فنی پرداخت خسارات حادثه دیدگان گفت: کارگران معدن طبس از بیمه مسئولیت (بیمه نامه مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران و کارکنان) برخوردار بوده و بیمه‌گر آن شرکت بیمه آسیا است. بیمه مسئولیت تعداد مشخصی دارد؛ به عبارت دیگر نوع بیمه مسئولیت کارفرما به تعداد مشخصی در هر حادثه تعلق می‌گیرد و با توجه به آمار و اطلاعاتی که به دست ما رسیده، بیمه نامه مسئولیت کارفرما میان بیمه‌گر و بیمه‌گذار در قرارداد میان بیمه آسیا و شرکت معدنجو طبس، ۵۰ نفر بوده است.

وی افزود: نکته‌ای که در رابطه با بیمه مسئولیت وجود دارد این است که مستلزم طی شدن یک فرایند است. به عبارتی از فرایند رسیدگی خاصی برخوردار است؛ چراکه دیه مربوط به فوت شدگان حادثه اخیر باید به وراث رسمی آنها پرداخت شود و فرایند انحصار وراثت ممکن است تا دو - سه هفته زمان لازم داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که در این شرایط، خانواده‌های داغ دیده ممکن سریع برای این فرایند مراجعه نکنند.

معاون نظارت بیمه مرکزی گفت: از آنجاکه شرکت بیمه‌گر ملزم است دیه فوت شدگان را به وراث آنها پرداخت کند، نمی‌توان دیه را تنها به حساب یک نفر از بازماندگان پرداخت کرد؛ چراکه ممکن است تبعات حقوقی و دعاوی حقوقی به همراه داشته باشد. بنابراین مستلزم طی شدن یک فرایند رسمی است که تقریبا دو الی سه هفته زمان لازم دارد.

حق وردیلو خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که در بیمه باید خطر تحت پوشش رخ دهد تا دیه و خسارت پرداخت شود. به عبارتی پس از بررسی و ارزیابی مدارک و مستندات و دریافت گزارش‌ها از نهادهای ذیربط و مربوطه، ارزیابی خسارت انجام می‌شود و متعاقب آن مرحله پرداخت خسارات انجام می‌شود.

مکاتبات لازم با شرکت بیمه‌گر انجام شد

وی در رابطه با اقدامات بیمه مرکزی برای رسیدگی بهتر به پرونده حادثه دیدگان گفت: معاونت نظارت در بیمه مرکزی در اولین گام، مکاتبات لازم را با شرکت بیمه‌گر انجام داده. ما از بیمه آسیا خواستیم که فرایند مربوط به پرداخت خسارات حادثه دیدگان را تسریع و در کوتاه ترین زمان ممکن، بررسی‌های مربوط به حادثه را انجام دهد و خسارات را پرداخت کنند.

اگر تعداد فوت شدگان بیش از سقف بیمه‌نامه باشد، کارفرما مکلف به پرداخت دیگه باقی افراد است

معاون نظارت بیمه مرکزی در رابطه با ظوابط بیمه مسئولیت کارفرمان تصریح کرد: نکته‌ای که در رابطه با نوع بیمه نامه مسئولیت وجود دارد این است که اگر تعداد افراد حادثه دیده بیش‌تر از تعداد تحت پوششی که در قرارداد بیمه نامه میان بیمه‌گذار (کارفرما) و بیمه‌گر (شرکت بیمه آسیا) منعقد شده است، باشد، بیمه‌گذار یا به عبارتی متولی معدن مکلف است که جبران خسارات باقی افراد را انجام دهد.

حق وردیلو افزود: در قراردادهای بیمه مسئولیت، با توجه به نوع و شرایط کار و پیش بینی در تعداد افرادی که ممکن است متحمل خسارت شوند و همچنین با توجه به میزان و میانگین نیروهای مشغول به کار در لحظه، میان بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق می‌شود که شرکت بیمه‌گر، پرداخت خسارات را در سقف تعداد افرادی که در بیمه نامه آمده متقبل شود و اگر در حادثه‌ای افراد بیشتری متحمل خسارت شوند، کارفرما یا بیمه گذار مکلف است پرداخت خسارات آن را متقبل شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، در بیمه نامه‌های مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران و کارکنان، با توجه به مسئولیتی که کارفرما در قبال کارگران و کارکنان خود دارد، آنها را بیمه کرده است. اما در این نوع بیمه نامه به صورت احتمالی پیش بینی می‌شود که برای مثال در نهایت ممکن است در یک حادثه، احتمال آسیب منجر به فوت در بدبینانه‌ترین حالت به یک عدد مشخص برسد. متعاقب این موضوع کارفرا یا بیمه گذار در بیمه نامه از شرکت بیمه یا بیمه‌گر می‌خواهد در صورت وقوع حادثه، پرداخت خسارات تعداد افراد مشخص شده در بیمه نامه را متقبل شود و پرداخت خسارات باقی افراد را خود کارفرما متقبل می‌شود.

معاون نظارت بیمه مرکزی در پایان یادآور شد: با توجه به مواردی که گفته شد و با توجه به آماری که از قرارداد بیمه مسئولیت کارفرما در معدن طبس موجود است، اگر تعداد فوت شدگان در این حادثه کمتر از ۵۰ نفر باشد، بیمه آسیا به عنوان شرکت بیمه‌گر ملزم است، پرداخت خسارت و دیه تمام افراد را پرداخت کند و اگر تعداد افراد از سقف ۵۰ نفر بیش‌تر شود، تا سقف ۵۰ نفر را بیمه آسیا مکلف به پرداخت دیه بوده و تعداد ما به ازای ۵۰ نفر را کارفرما یا بیمه‌گذار (متولی معدن) مکلف است، پرداخت کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403070302104
  • خبرنگار : 71956