ابتکار کمربند و جاده فرصتی در ارتباطات روسیه و چین

محقق ارشد یک موسسه چینی می‌گوید فرصت‌ها در ابتکار کمربند و جاده بر چالش‌ها برتری دارد.

به گزارش ایسنا، دینگ جیانوی، محقق ارشد مرکز تحلیلی تایهه اظهار کرد باید توجه داشت که روند گسترش همکاری بین چین و روسیه در سطح مناطق مهارنشدنی است.

وی گفت: اگرچه در پیوند راهبردی پروژه‌ها با مشارکت ۲ کشور، مشکلاتی وجود دارد، اما فرصت‌های همکاری همچنان بر چالش‌ها برتری دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد که پیوند چنین پروژه‌هایی باید به‌عنوان موتور جدیدی در روابط چین و روسیه تلقی شود که چارچوب همکاری جدید را تضمین همچنین به تقویت روابط اقتصادی و به حفظ ثبات کمک می‌کند.

دینگ جیانوی تاکید کرد همه‌گیری و بحران اوکراین به‌طور جدی بر ثبات منابع بین‌المللی و بازی‌های ژئوپلیتیکی بر روند جهانی شدن تاثیر گذاشتند.

این کارشناس توضیح داد: احتمالا این مورد منجر به منطقه‌ای کردن زنجیره‌های تامین پروژه‌های چینی ابتکار «کمربند و جاده» می‌شود، به‌ویژه تحت فشاری که ایالات‌متحده بر بخش استراتژیک مربوطه با فناوری پیشرفته وارد می‌کند.

او افزود که تعادل ناکافی در ساختار تجارت، تفاوت‌های فرهنگی و حقوقی ممکن است به عاملی محدودکننده تبدیل شود که پیوند آن برنامه‌های تجارت و توسعه اقتصادی چین و روسیه را پیچیده می‌کند.

با این حال، اگر چین و روسیه به‌طور کامل از مزایای خود استفاده و گفت‌وگوی راهبردی را تقویت کنند همچنین ارتباطات را برقرار، تجارت را بی‌وقفه، یکپارچگی مالی را تضمین و ارتباطات بین‌فردی را حفظ کنند و به‌طور هماهنگ پایه حقوقی و استانداردهای فنی در فضای اقتصادی ایجاد کنند، مقیاس و سطح سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، نقشه راه تلفیق استراتژی‌های توسعه اقتصادی جمهوری خلق چین و روسیه قطعا اجرا می‌شود.

بیزنس گزارش کرد، ابتکار کمربند و جاده مفهومی است که توسط رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد شد. هدف آن تشدید تجارت بین‌المللی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت تعداد زیادی از کشورها همراه با استفاده از سرمایه چینی و خارجی است. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین‌المللی به این طرح پیوسته‌اند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403070302021
  • خبرنگار : 50072