اردوغان: آمریکا باید موانع را در زمینه صنایع دفاعی از بین ببرد

رئیس‌جمهور ترکیه گفت کشورش انتظار دارد آمریکا موانع را بر سر راه صنایع دفاعی از بین ببرد زیرا همکاری این ۲ کشور در این خصوص از پتانسیل‌های مربوط به خود عقب مانده است.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «همکاری ترکیه با ایالات متحده در صنعت دفاعی به دلیل محدودیت‌های مختلف متاسفانه در سال‌های اخیر بسیار کمتر از پتانسیل آن بوده است.»

خبرگزاری آناتولی به نقل از رئیس‌جمهور ترکیه گزارش کرد: «امیدواریم با پروژه مدرن‌سازی اف-۱۶ صفحه جدیدی را باز کرده باشیم و هم‌چنین انتظار داریم موانع صادرات در این زمینه برای همیشه برطرف شوند.»

در سال ۲۰۱۷، ترکیه قراردادی را با روسیه برای تامین مجموعه‌ای از سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ امضا کرد که در تابستان-پاییز ۲۰۱۹ آن را دریافت کرد. همزمان، ایالات متحده از آنکارا خواست که در قبال سیستم‌های پاتریوت، سیستم‌های روسی را کنار بگذارد اما توافقی در این خصوص حاصل نشد.

بدین ترتیب، واشنگتن هم ترکیه را از برنامه تامین آخرین جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت و بر اساس قانون کاتسا (مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم‌ها) تحریم‌هایی را علیه سران صنایع دفاعی ترکیه اعمال کرد. ایالات متحده هم‌چنین تفاهم‌نامه مشترک اف-۳۵ با ترکیه را لغو کرد و آن را با هفت شریک باقی مانده در این پروژه از جمله بریتانیا، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070301999
  • خبرنگار : 71660