خلاصه اخبار مجلس، ۳مهر؛ تذکرات نمایندگان درباره حادثه معدن طبس/انتخاب ناظران مجلس در چند شورا

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) سوم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و نمایندگان ضمن پیگیری حادثه معدن طبس، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی (اعاده شده از شورای نگهبان) را بررسی و  با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت کردند.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حادثه معدن طبس گفت: کمیسیون صنایع مجلس و آقای نیکزاد به عنوان نماینده ویژه اینجانب به همراه نماینده طبس در میدان در روند تصمیم گیری ها و فرایند امدادرسانی نظارت کرده و گزارش دقیق از علل وقوع حادثه تهیه خواهند کرد؛ در این زمینه بدون کوچکترین مماشات به نمایندگان ملت و مردم شریف ایران گزارش خواهیم داد.

مصطفی نخعی هم در تذکری در واکنش به حادثه انفجار معدن طبس ابراز عقیده کرد: بسیاری از این حوادث به دلیل تبانی ناجوانمردانه یک مشت سرمایه‌دار از خدا بی‌خبر با برخی از مسئولان بی‌کفایت اتفاق می‌افتد و در سایه عدم نظارت مناسب است.

در تذکری دیگر، سید نجیب حسینی با تقدیر از رئیس مجلس جهت ورود به موضوع انفجار معدن طبس گفت: با توجه به اینکه حدود هزار نفر از موکلین من در معدن زغال سنگ طبس کار می‌کنند، شنیده بودم که به کرات در آنجا بسیاری از مسائل ایمنی رعایت نمی‌شود. همچنین به جرات می‌گویم که هرگونه اعتراض کارگران در آن معادن، معادل اخراج آنهاست.

همچنین سلمان اسحاقی در نوبت تذکر خود، تاکید کرد که مسئولان به جای حضور در محل حادثه، با مدیران متخلف برخورد داشته باشند تا الگویی برای آینده شود و کارگران مورد فراموشی قرار نگیرند.

فتح الله توسلی هم با ابراز تاسف از اینکه معادن اقدامی جهت تامین امنیت جانی کارگران‌شان انجام نمی‌دهند و فقط کسب درآمد کردند؛ افزود: دولت باید در این زمینه اقدامی جدی انجام دهد چرا که بار اول و دوم نیست که حوادث مشابه طبس رخ می‌دهد و اقدامی صورت نمی‌گیرد.

 در تذکری دیگر، سید مرتضی محمودی تاکید کرد  که لازم است که حادثه انفجار معدن طبسبه صورت جدی پیگیری و ابعاد آن روشن شود و رسیدگی به این مسئله مانند سایر مسائل از این قبیل به فراموشی سپرده نشود.

رحمت‌الله نوروزی هم با یادآوری اینکه سال گذشته رئیس جمهور شهید به معدن طبس سفر کرده و قرار بود که این معدن ایمن شود، گفت: چه زمانی قرار است ایمن‌سازی معادن مورد توجه قرار گیرد؛ انتظار می‌رفت امروز در مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره علل وقوع حادثه انفجار معدن طبس قرائت می‌شد و وزارتخانه‌های کار و صنعت، معدن و تجارت به ارائه گزارشی می‌پرداختند.

در همین ارتباط، محمد نصیری گفت: درخواست دارم که در موضوعات حادثه معدن زغال سنگ طبس به صورت کارشناسی بازرسان محترم به صورت دقیق بازرسی‌های لازم را انجام دهند و اگر قصور و کوتاهی در این خصوص مواجه شده با مقصران به صورت جدی برخورد شود.

ناطقین مجلس

رضازاده: با عوامل خاطی در حادثه معدن برخورد قضایی شود

منصوریان: رژیم صهیونیستی بقای خود را در تداوم جنگ و کشتار می‌بیند

حاجی دلیگانی: دولت سریعا برنامه‌های خود را ارائه دهد

کوثری: رئیس جمهور در سازمان ملل جنایات وحشیانه علیه مردم فلسطین و لبنان را محکوم کند

واکنش نماینده زابل به اظهارات رئیس جمهوری

***

در ادامه جلسه علنی، نمایندگان با اصلاح لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی جهت رفع ایرادات و ابهامات وارده از سوی شورای نگهبان موافقت کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

قالیباف در پاسخ به زنگنه: دولت برای جابجایی در ردیف‌های بودجه لایحه اصلاحی به مجلس دهد

حاجی‌بابایی در پاسخ به سلیمی: مجلس قبلاً محل مصرف پول برداشته شده از صندوق توسعه را تعیین کرده است

نخعی: رژیم کثیف صهیونیستی و سگ هار آمریکایی باید کنترل شود

یوسفی: آمریکا علاقه‌ای به برادری با ما ندارد

متفکرآزاد: رژیم صهیونیستی تنها زبان زور را می‌فهمد

رشیدی: با مسئولان آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمانشاه برخورد شود

حاجی‌بابایی: اقدامات لازم برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کردکوی انجام شود

حاجی بابایی: کمیسیون امنیت ملی گزارشی از جنایات اخیر رژیم صهیونسیتی آماده کند

کوچک‌زاده: گزارش مربوط به عملکرد بودجه سالیانه مجلس در اختیار نمایندگان گذاشته شود

همتی: کمبود اتوبوس و پروازها در ایلام جدی است

عظیمی راد: مطالبات معلمان پرداخت شود

نقدعلی: رییس جمهور در سازمان ملل صدای مظلومان را به گوش عالمیان برساند

***

در بخش دیگری از جلسه علنی، نمایندگان در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه، با کلیات و جزئیات این طرح موافقت کردند.

فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون در اظهاراتی درباره طرح مذکور در صحن مجلس گفت که در این طرح ۲۴۲ حکم در ۲۳ عنوان قانونی قید شده که یا در سایر قوانین مورد نصب ضمنی قرار گرفته یا اینکه در قوانین مجلس نصب قطعی شده‌اند.

در ادامه، سخنگوی  کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها توضیحاتی درباره کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ارائه کرد و سپس نمایندگان با ۱۴۵ رای موافق، ۴۲ رای موافق و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت نمودند.

نظرات موافقان و مخالفان طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را می توانید در این لینک بخوانید.

امروز همچنین در انتخاباتهای جداگانه، ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری،‌ ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی،‌ ناظر مجلس در شورای عالی ورزش و تربیت بدنی،‌ ناظران مجلس در ستاد امر به معروف و نهی از منکر،  ۲ ناظر مجلس در کمیته ملی پارالمپیک انتخاب شدند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403070301995
  • خبرنگار : 71381