/گزارش/

مشکل اراضی باورس قزوین چگونه حل شد؟

اراضی باورس متعلق به تعاونی کارکنان لشکر ۱۶ زرهی ارتش که بیش‌از ۲۰ سال بدون استفاده مانده بود، با پیگیری‌های لازم و اتخاذ تصمیمات در سطح ملی و استانی حل شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای دهه ۸۰ پس از وقوع زلزله الموت، نیروهای ارتش وارد میدان شدند و به کمک مردم زلزله‌زده شتافتند. در پی این موضوع شهید امامی، استاندار فقید قزوین قول مساعد داد که در قبال این همراهی و کمک نیروهای ارتشی، زمینی در اختیار آن‌ها قرار دهد و بر همین اساس ۱۳۲ هکتار زمین کشاورزی در قالب ۲۸۶۰ قطعه زمین در باورس به ارتشیان تعلق گرفت.

۲۰ سال از ماجرا گذشت و همچنان اعضای تعاونی مسکن ارتش که قریب به ۲۰۰۰ نفر هستند نتوانسته بودند مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را از دولت‌های مختلف دریافت کنند، زیرا شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به عنوان یک نهاد ملی که مصوبات آن حکم قانون را دارد با تغییر کاربری این زمین‌ها مخالف بود.

در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای تغییر کاربری این اراضی تجمعات مختلفی برگزار شد و اعضای تعاونی این موضوع را از استاندار تازه منصوب شده قزوین خواستار شدند. اعلایی، استاندار قزوین نیز در دهه فجر ۱۴۰۰ به رجحانی، معاون عمرانی خود دستور داد تا رسیدگی به امور تعاونی‌های مسکن را در دستور کار خود دهد که تعاونی ارتش نیز از جمله این تعاونی‌ها بود.

در ادامه از سوی استانداری قزوین به اعضای تعاونی مسکن ارتش پیشنهادی ارائه شد مبنی بر اینکه در ازای ۲۸۶۰ قطعه زمین در روستای باورس که فقط کاربرد کشاورزی است، سهامداران به گروه‌های ۸ نفره تقسیم شوند و به هر یک از این گروه‌ها ۲۵۰ متر زمین مسکونی در منطقه مهرگان قزوین برای ساخت‌وساز با تراکم ۴ طبقه اعطا شود و ساخت‌وساز بر عهده اعضا خواهد بود.

تلاش برای اعطای زمین معوض در مهرگان

اعطای زمین معوض در شهر جدید مهرگان به اعضای تعاونی ارتش به شرطی محقق می‌شد که تمام اعضای تعاونی ارتش برای پس دادن اراضی کشاورزی باورس و دریافت اراضی مسکونی در مهرگان موافقت کنند، در غیر این صورت این پیشنهاد شدنی نبود؛ در ادامه اعضای تعاونی در تصمیم‌گیری کندی کردند و در نهایت اعلام آمادگی آن‌ها مصادف شد با تغییر مدیریت شهر جدید مهرگان از اداره کل راه و شهرسازی به مدیریت شهر جدید مهرگان. بنابراین توافقاتی که صورت گرفته بود دیگر قابل انجام از طریق اداره کل راه و شهرسازی نبود.

مهدی رجحانی، معاون استاندار قزوین ۱۹ اسفند سال گذشته در این باره به ایسنا گفته بود: در این راستا بایستی از ابتدا مسیر توافق و تهاتر را بین شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید و اعضای تعاونی انجام دهیم. در واقع همه تلاش‌هایی که طی ۲ سال برای تعاونی باورس انجام شده بود به علت تعلل اعضای تعاونی متأسفانه کان‌لم‌یکن شد و مجدد مذاکرات توافق و تهاتر برای این اراضی با شرکت مذکور انجام شود.

به گزارش ایسنا، تلاش‌ها برای حل مشکل تعاونی مسکن ارتش ادامه داشت تا اینکه اوایل شهریور سال جاری رجحانی از حل این مشکل به طریق دیگری خبر داد و در خصوص نحوه حل مشکل اراضی باورس پس از ۲۰ سال به ایسنا گفت: زمین‌های باورس زراعی درجه یک و ۲ نبوده و کشاورزی دیم محسوب می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: پیش از این می‌خواستیم این زمین‌ها را به شهر مهرگان و زمین‌های شهری الحاق کنیم اما شورای عالی شهرسازی و معماری اجازه انجام این کار را نمی‌داد و موفق نشدیم و پس از مخالفت شورای عالی شهرسازی و معماری با الحاق این زمین‌ها به محدوده شهری، در مقطعی به صاحبان این زمین‌ها پیشنهاد دادیم که به‌جای این اراضی در باورس، در شهر مهرگان زمین‌هایی را به آن‌ها واگذار کنیم تا مشکلات اعضای این تعاونی حل شود که در نهایت محقق نشد.

راه نجات با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان قزوین

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: شورای عالی مسکن کشور در خرداد ۱۴۰۲ مصوب کرد که برای تأمین زمین‌های نهضت ملی می‌توانیم با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان زمین‌هایی را به بافت روستا الحاق کنیم. با همین مصوبه اقدامات خوبی در رشتقون و نجم‌آباد انجام دادیم و توانستیم زمین‌هایی را برای نهضت ملی مسکن و یا طرح جوانی جمعیت به روستا الحاق کنیم.

رجحانی اظهار کرد: برای اراضی تعاونی ارتش نیز توانستیم از ظرفیت این مصوبه استفاده کنیم و در قالب طرح نهضت ملی مسکن این زمین‌ها به بافت روستای باورس الحاق شد تا مشکل مردم حل شوددر واقع برای حل مشکلات مردم این تعاونی به‌جای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری از مصوبه شورای برنامه‌ریزی استفاده شد.

تلاش‌های مدیران دولت سیزدهم جواب داد

محسن آخوندی، بخشدار محمدیه، نیز در این خصوص به ایسنا گفت: بیش از ۲۰ سال بود که ۱۳۰ هکتار از اراضی روستای باورس توسط تعاونی کارکنان لشکر ۱۶ زرهی خریداری‌شده بود که متأسفانه در طی این سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و به‌واسطه این زمین‌ها روستای باورس نیز دچار برخی عقب‌ماندگی‌ها شده بود، چراکه اقداماتی چون بازنگری طرح هادی روستا منوط به تعیین تکلیف این زمین‌ها بود.

وی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا کنون برای حل مشکل باورس اظهار کرد: برای حل مشکلات این تعاونی مسکن، اقداماتی از سوی سازمان بنیاد مسکن نیز صورت گرفته است، طرح‌های مربوط به این اراضی به‌صورت مشاوره‌ای طراحی شد و از ماه‌های گذشته در کارگروه‌هایی در استانداری مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از بررسی نهایی در کارگروه‌های کارشناسی، طی مدت ۱۵ روز در ۲ جلسه متوالی تحت عنوان کمیته تصویب استان، این موضوع بررسی شد و دغدغه‌هایی که در خصوص تأمین آب و راه دسترسی وجود داشت، مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، امروز گره مشکل اراضی باورس متعلق به تعاونی کارکنان لشکر ۱۶ زرهی ارتش به دست مدیرانی باز شد که رسم مدیریت را در دامان رئیس‌جمهور شهیدشان فراگرفته‌اند و شاهد بودیم که مدیران دولت سیزدهم در قزوین، یکی از مأموریت‌ها و شعارهای خود را به نفع مردم به پایان رساندند و مشکل ۲۰ ساله مردم را حل کردند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403070301977
  • خبرنگار : 50560