دوجاریک: قدرت‌های بزرگ بر سر توقف جنگ در لبنان اتفاق‌نظر ندارند

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد کشورهای بزرگ بر سر توقف جنگ در لبنان توافق‌نظر ندارند.

به گزارش ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان در کاهش تنش‌ها در لبنان نقش مهمی ایفا می‌کند اما این موضوع نیازمند اراده رهبران سیاسی است در حالی که قدرت‌های بزرگ به اندازه کافی برای متوقف کردن جنگ در لبنان تلاش نمی‌کنند.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، استفان دوجاریک در ادامه افزود، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به دنبال برقراری صلح از طریق دیپلماسی است اما سازوکاری برای تحمیل آن به زور ندارد، زیرا قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت درخصوص لبنان توافق‌نظر ندارند، همانطور که در گذشته در مورد سوریه، نوار غزه و غیره نیز چنین بوده است.

وی همچنین تصریح کرد سازمان ملل با ابزارهای موجود در حال حاضر با بحران کنونی مقابله می‌کند و تلاش دارد غیرنظامیان در لبنان و اراضی اشغالی را از آسیب‌ها و بلاهای جنگ دور نگه دارد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد سازمان ملل متحد نیازمند انجام اصلاحاتی هماهنگ با قرن ۲۱ در خصوص امنیت، صلح، توسعه و فناوری‌های نوین است و آنچه در حال حاضر لازم است تمرکز بر توقف جنگ است و نه اصلاح سازمان.

دوجاریک همچنین تاکید کرد دبیرکل سازمان ملل متحد با ابزارهایی که در اختیار دارد به دنبال کاهش تنش‌ها است اما ابزارهایش محدود است و به تلاش برای متقاعد کردن طرف‌ها منحصر می‌شود.

این مقام سازمان ملل در پایان اظهار کرد کشورهای دیگری نیز چه در داخل منطقه و چه خارج از آن بر اوضاع تأثیر می‌گذارند اما رهبران این کشورها به اندازه کافی نمی‌دانند که باید از غیرنظامیان در لبنان محافظت کنند یا اجازه دهند ساکنان شمال اراضی اشغالی به خانه‌های خود بازگردند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه حملات تجاوزکارانه گسترده خود به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را آغاز کرد.

در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب و شرق لبنان در روز دوشنبه ۵۰۰ نفر شهید و ۱۶۵۰ نفر زخمی شدند و موج عظیمی از آوارگی در شهرها و روستاهای جنوب به دلیل بمباران بی‌سابقه از هشتم اکتبر گذشته به ثبت رسید.

حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این جنایات حملات متعددی را به شمال فلسطین اشغالی انجام داد. این حملات منجر به ترس و وحشت صهیونیست‌ها شد و شهر اشغالی «حیفا» را به تعطیلی کشاند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070301973
  • خبرنگار : 71588