آمادگی کشاورزان خراسان رضوی برای انجام کشت پاییزه در سطح ۳۵۰ هزار هکتار

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آمادگی کشاورزان این استان برای کشت جدید پاییزه در سطح ۳۵۰ هزار هکتار خبر داد.

محمد میری دیسفانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای کشت پاییزه امسال میزان ۱۰۵ هزار تن کود و ۲۶هزار تن بذر مورد نیاز کشت آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با مشکل تامین کود کشاورزی از سوی مجتمع پتروشیمی خراسان مواجه بودیم، گفت: مهم‌ترین مشکل در حوزه انجام کشت پاییزه  امسال نیز کمبود کود بوده است. کود مورد نیاز کشت پاییزه، امسال اختصاص یافته و کارگزاری‌ها باید امر حمل آن را انجام دهند؛ البته تمام کود مورد نیاز کشت پاییزه یک دفعه اختصاص نمی‌یابد، بلکه مرحله به مرحله است و به ازای هر هکتار ۳۰۰ کیلوگرم اوره، ۷۵ کیلوگرم فسفاته و ۲۵ کیلوگرم پتاسه برای محصول گندم آبی در نظر گرفته شده است.

میری افزود: در استان ۱۸۷ کارگزاری وجود دارد که کودهای کشاورزی توسط آنها در تمام استان توزیع می‌شود. بذر مورد نیاز کشت تامین و در حال ضدعفونی، بوجاری و توزیع است.

وی از تامین گندم و جو مورد نیاز برای کاشت سال زراعی آینده در این استان خبر داد و بیان کرد: مابقی بذرهای خود مصرفی کشاورزان هستند که توسط خود آن‌ها از سطوح مزارع غلات سال قبل خود برداشت می‌شود.

این مقام مسئول افزود: بذرهای خود مصرفی توسط کشاورزان در مراکز مجاز بوجاری، ضدعفونی و برای کشت مصرف می‌شود. بذور گواهی کاشت شده در مزارع می‌تواند ۲ تا ۳ سال توسط کشاورز بوجاری، ضد عفونی و به‌صورت خودمصرف برای کاشت استفاده شود، هر چند استفاده از بذور گواهی شده تاثیر ۲۰ تا ۲۵ درصدی در افزایش عملکرد مزارع دارد.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070301954
  • خبرنگار : 50664