رئیس اتحادیۀ صنایع دستی اصفهان:

درِ چاه‌های نفت را می‌توان با رونق بازار صنایع دستی بست

رئیس اتحادیۀ صنایع دستی شهرستان اصفهان در تبیین اصلی‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های حال حاضر این اتحادیه، گفت: قطعاً اصلی‌ترین مسئلۀ پیش رو در اتحادیۀ صنایع دستی فروش است. برای فروش صنایع دستی نیاز داریم که وضعیت اقتصادی مردم بهبود پیدا کند.

مجدالدین تاج در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم ما در حال حاضر دغدغۀ صنایع دستی ندارند. صنایع دستی به‌هیچ‌وجه در اولویت‌های خرید مردم نیست. واقعیت این است که تهیۀ خوراک و پوشاک در اولویت‌های مردم قرار دارد. صنایع دستی اولویت پانزدهم مردم هم نیست! پس یکی از زمینه‌های فروش با بهبود وضعیت اقتصادی جامعه فراهم می‌شود.

رئیس‌ اتحادیۀ صنایع دستی اصفهان گردشگری را مسیر دومی دانست که از طریق آن می‌توان به فروش صنایع دستی اقدام کرد و توضیح داد: گردشگری نیز کمک بزرگی به فروش می‌کند، اما از این نظر هم وضعیت مطلوبی نداریم. خیلی از تورهای خارجی برنامۀ سفر به اصفهان را کنار گذاشته‌اند. دولت باید فکری کند. دولت باید وارد عمل شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات دیگری نیز است که پس از معضل فروش قرار می‌گیرند، اما توجه به آن‌ها ضروری است. مواد اولیه یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. مواد اولیه در داخل کشورمان تولید می‌شود، اما باواسطه به دست هنرمندان صنایع دستی می‌رسد. این وضعیت برآمده از تصمیمات مسئولان داخلی است. درواقع، هنرمندان صنایع دستی به‌خاطر این تصمیمات با تحریمی روبه‌رو هستند که ترامپ نتواست بر سر ما بیارود!

تاج با تأکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد مواد اولیۀ صنایع دستی از مس تشکیل شده است، اظهار کرد: مس از ایران خودمان استخراج می‌شود. قرار نیست از کشور دیگری وارد شود. باید بدون واسطه مس در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار بگیرد. باید به آنان سهیمۀ مس بدهند. این مسئله قطعاً پیامدهای مثبتی دارد و ارزش‌افزوده حاصل می‌شود. اکنون، گران‌ترین مبلغ مس کیلویی ۶۰۰ هزار تومان است. هنرمند صنایع دستی با همین مقدار مس می‌تواند به ارزش یک میلیارد تومان کالا خلق کند.

او یادآور شد: الان از کارخانه‌های خودروسازی حمایت می‌شود. خیلی هم خوب است. ما مخالفتی نداریم. ای‌کاش یک‌سوم آن را از صنایع دستی حمایت می‌کردند و نتیجه‌اش را می‌دیدند. اگر این اتفاق بیفتد ما از صنایع دستی درآمد پایداری به دست می‌آوریم که می‌توان با آن در چاه‌های نفت ایران را بست.

رئیس‌ اتحادیۀ صنایع دستی اصفهان با اشاره به این نکته که پویایی صنایع دستی به رونق دیگر بخش‌های اقتصادی نیز کمک می‌کند، گفت: حمل‌ونقل و بازار ما پویا می‌شود. در کنارش بسیاری دیگر از صنف‌های ما نیز رونق پیدا می‌کنند. دگرگونی عمیقی در بسیاری از بخش‌ها حاصل می‌شود.

تاج بحث بیمه و مالیات را جدی دانست و این‌گونه شرح داد: مخصوصاً می‌خواهم دربارۀ مالیات صحبت کنم. در دنیا از کار فرهنگی مالیات نمی‌گیرند. صنایع دستی یک کار فرهنگی است. صنایع دستی هنر است. در حال حاضر، صنف صنایع دستی را مالیات بیچاره کرده است. خیلی از فعالان صنایع دستی ما الان دارند جواز کسبشان ابطال می‌کنند. سراغ یک شغل دیگر می‌روند. رانندۀ اسنپ می‌شوند. برخی از این افراد که صنایع دستی را کنار گذاشته‌اند، بسیار پرافتخارند.

 رئیس‌ اتحادیۀ صنایع دستی شهرستان اصفهان با نظر به بحث صادرات خاطرنشان کرد: از حدود ۶۰۰ رستۀ شناخته‌شده در جهان، ۱۹۸ مورد آن به اصفهان تعلق دارد و در این دیار فعال است. اصفهان شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی است. میدان نقش جهان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدۀ صنایع دستی در جهان است.

او ادامه داد: از نظر رتبۀ تولید صنایع دستی در بین سه کشور اول دنیا قرار داریم. همۀ این‌ها مزیت‌های رقابتی است. اما در زمینۀ صادرات دولت در کنار صنایع دستی نیست. این در حالی است که صادرات صنایع دستی صرفۀ اقتصادی دارد. رونق بازار صنایع دستی می‌تواند دگرگونی مهمی ایجاد کند. دولت باید در این زمینه بسترسازی کند و این کمک دولت قطعاً هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

تاج بزرگ‌ترین چالش صادرات صنایع دستی را تبلیغ دانست و توضیح داد: من اگر بخواهیم چالش‌های اصلی حوزۀ صادرات را تبیین کنم، از ۳ کلمۀ «تبلیغ، تبلیغ، تبلیغ» استفاده می‌کنم. خیلی از کشورهای دنیا اصلاً صنایع دستی ایران را نمی‌شناسند. این موضوع را نباید با وضعیت خودمان در دل اصفهان مقایسه کرد که افراد از نزدیک در شهر با صنایع دستی آشنایی دارند و برایشان ملموس است.

 رئیس‌ اتحادیۀ صنایع دستی اصفهان گفت: آلمان و دیگر کشورهای اروپایی غالباً هنرهای چین و هند و پاکستان را می‌شناسند. اما ضعف در تبلیغ سبب شده است تا گرفتار این وضعیت شویم. اگر به فرودگاه‌های کشورمان نگاه کنیم چقدر در آن‌ها نشانه‌ای از تبلیغ صنایع دستی می‌بینیم؟

وی با نظر به اهمیت آشنایی گردشگران با صنایع دستی بیان کرد: گردشگران را در مسیر فرودگاه و با نصب بیلبورد می‌توان با انواع صنایع دستی آشنا کرد. با این اقدام می‌توان ذهن گردشگر را برای ورود به شهر و مواجه با صنایع دستی آماده کرد. در خود هواپیما هم می‌شود این کار کرد. قبلاً برای معرفی صنایع دستی و هنرمندان نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شد که متأسفانه امروز پولی شده است.

او با تأکید بر اینکه نیاز است معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز به این عرصه وارد شود، چنین شرح داد: خود میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌تواند اقداماتی مؤثر در این زمینه داشته باشد. بخشی از مشکلات صادرات نیز به خود هنرمندان صنایع دستی برمی‌گردد که برای مثال به موضوع مهم بسته‌بندی کالا توجه ندارند.

تاج اضافه کرد: با توجه به صادرات چمدانی آمار و ارقام چندان دقیقی نمی‌توان در مقولۀ صادرات صنایع دستی داد، اما تا اینجای سال نسبت به سال گذشته افول کرده است. تولید محتوا، فضای مجازی و بازاریابی نیز اهمیت بسیاری در این زمینه دارد. چابکی صنایع دستی از دست رفته است و هنرمندان این عرصه بسیار شکننده شده‌اند. از وزیر جدید صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی انتظار داریم که به این مطالبات توجه کند. باید به نظرها و دیدگاه‌های بخش خصوصی عنایت جدی شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070301909
  • خبرنگار : 50666