این نانوماده جدید می‌تواند فلزات سنگین را از آب حذف کند

نانوماده جدیدی که پژوهشگران هندی ابداع کرده‌اند، می‌تواند حضور فلزات سنگین مانند کروم را به طور موثر در آب‌های زیرزمینی کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، آب‌های زیرزمینی منبع حیاتی آب شرب در سراسر یک کشور هستند و وجود هشداردهنده فلزات سنگین در آنها، یک تهدید قابل توجه برای سلامت عمومی به شمار می‌رود.

به نقل از تک‌اکسپلوریست، گروهی از پژوهشگران «موسسه علوم هند»(IISc) یک راه حل پیشرفته مبتنی بر نانومواد را ارائه کرده‌اند که قادر به کاهش موثر آلاینده‌های فلزی سنگین مانند کروم در آب‌های زیرزمینی است.

کروم اغلب در پساب‌های صنعتی بخش‌هایی مانند تولید چرم، آبکاری الکتریکی و نساجی به خاک و آب‌های زیرزمینی راه می‌یابد. «پراتیما باساواراجو»(Prathima Basavaraju) از پژوهشگران این پروژه گفت: فلزات سنگین به دلیل شهرنشینی و سوءمدیریت‌ صنایع به محیط ‌زیست وارد می‌شوند.

روش‌های کنونی برای از بین بردن آلاینده‌های فلزی سنگین شامل استخراج آب از زمین و سپس تصفیه آن با استفاده از رسوب شیمیایی، جذب سطحی، تبادل یونی و اسمز معکوس در یک مکان جداگانه است اما پژوهشگران موسسه علوم هند یک جایگزین را پیشنهاد کرده‌اند که از نانوذرات آهن برای اصلاح فلزات سنگین در محل استفاده می‌کند.

پراتیما توضیح داد: اگر آب‌های زیرزمینی آلوده باشند، می‌توانیم این نانوذرات را به منطقه آب زیرزمینی زیرسطحی تزریق کنیم تا با کروم واکنش نشان دهد، آن را بی‌حرکت ‌کند و در نتیجه، آب شفاف را به وجود بیاورد.

روش این گروه پژوهشی، کارآیی استثنایی ۹۹ درصدی را در حذف کروم از آب نشان داد. در شرایط شبیه‌سازی‌شده سفره آب زیرزمینی، زمانی که آب آلوده از ستون‌های شنی حاوی مواد عبور می‌کرد، این نانومواد قابلیت‌های اصلاحی قوی را نشان داد.

علاوه بر این، آزمایش‌های صورت‌گرفته روی خاک و رسوبات آلوده برای بی‌حرکت کردن فلزات سنگین نیز نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشت. آزمایش‌ها پتانسیل این روش را برای اصلاح آب‌های زیرزمینی آلوده به کروم در محل تأیید می‌کنند.

«سیواکومار بابو»(Sivakumar Babu) از پژوهشگران این پروژه گفت: مکان‌هایی مانند «دریاچه بلاندور»(Bellandur Lake) در شهر بنگلور هند، رسوبات آلوده زیادی دارند. روش توسعه‌یافته ما می‌تواند در پاکسازی آلاینده‌هایی مانند کادمیم، نیکل و کروم از رسوبات آلوده دریاچه بلاندور نیز بسیار سودمند باشد.

این پژوهش در «Journal of Water Process Engineering» به چاپ رسید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403070301878
  • خبرنگار : 71604