مأموریت ویژه 

حکم رهبرانقلاب برای آقای مخبر به جهات مختلف قابل اعتناست و انتظار می‌رود به موجب این حکم یکی از چالش‌های جدی کشور در حوزه شناسایی و تربیت و به‌کارگیری مدیران جوان و نخبه و انقلابی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، محسن مهدیان در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: درباره این حکم چند نکته حائز اهمیت است:

یکم. به موجب این حکم مسیر نخبه‌گزینی و انتخاب مدیر جوان در دولت شهید رئیسی باید امتداد پیدا کند. طبیعی است که این مهم با فرض رعایت مردم‌سالاری و انتخاب و سرکار آمدن دولت جدید است.

دوم. انتخاب عنوان مشاور و دستیار نشان می‌دهد این مسئله چه میزان برای رهبرانقلاب راهبردی و دارای اهمیت است. از این منظر نباید این حکم را صرفا در به‌کارگیری و قدردانی از جناب مخبر تقلیل داد.

سوم. چالش مدیریت از مسائل اصلی و چه‌بسا اولویت‌دار کشور است. بی‌تردید ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی و غیره در همین حوزه است. واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم به نسبت نیاز کشور و تغییرات محیطی و اقتضای زمانی مدیر تربیت کنیم.

چهارم. شناسایی و تربیت و به‌کارگیری مدیر نیازمند یک عزم ملی است. چه‌بسا لازم است یک‌بار مرور شود که چرا قوانین و سازمان‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی که در این حوزه متولی هستند، نتوانسته‌اند نقش مؤثری در اصلاح نظام مدیریتی کشور داشته باشند؟

پنجم. نفتی‌بودن کشور یک عامل مهم در پنهان‌شدن نقص مدیریت در حکمرانی است. درآمد نفت باعث شده است نسلی از مدیران هزینه‌ای ایجاد شود که کسری‌شان پشت سر بودجه‌های دولتی پنهان می‌ماند. از طرفی آمدوشدهای اتوبوسی و سیاسی مدیران باعث بی‌ثباتی مدیریت در کشور و انگیزه پایین برای ورود مدیران نخبه شده‌است. همه اینها باعث می‌شود مدیر ضعیف پنهان بماند و مدیرکارآمد شناسایی نشود.

ششم. فهم درست از جوانگرایی یکی از موضوعات اساسی است که به موجب این حکم باید مورد اعتنا قرار گیرد؛ اینکه میان استفاده از مدیران باتجربه و به‌کارگیری مدیران جوان چطور می‌توان تعادل ایجاد کرد.

هفتم. مفهوم مدیر نخبه باید دقیق شود. مدیر نخبه تنها مدیر کارشناس و مسلط بر فن نیست. ما به مدیرانی نیاز داریم که از بن دندان به توانایی‌های داخلی اعتماد داشته باشند؛ مدیرانی که عقلانیت و شجاعت را توأمان دارند و دچار لکنت در تصمیم‌گیری یا تصمیمات ذوقی و مزاجی نمی‌شوند.
به مدیرانی نیاز داریم که با مبانی انقلاب آشنا باشند تا بتوانند در بزنگاه‌ها درست تصمیم بگیرند؛ مدیری که اساسا جهادی تربیت شده است، تحول‌گراست و دغدغه عدالت دارد و اهل مبارزه و دفاع از مظلوم و مستضعف است؛ اهل تهجد و شب‌زنده‌داری است.
مدیری که با موضوعات علمی روز دنیا آشنایی دارد و سهم دنیای مجازی و جهت‌دادن به افکار عمومی و تکنولوژی‌های مرتبط با مدیریت شناختی را می‌شناسد و نسبت به تهدیدات آن مطلع است و از فرصت‌های آن بهره می‌برد.
خلاصه کلام، بیانیه گام دوم انقلاب در به‌کارگیری مدیرجوان و انقلابی پیش روی جناب مخبر است. تحقق این نقش تاریخی برای جوانان در ارتقای دوره دولت‌سازی‌ و پیشبرد مرحله جامعه‌سازی‌ و تمدن‌سازی‌ در لابه‌لای چند خط حکم رهبری انقلاب مستتر است. بسم‌الله.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403070301873
  • خبرنگار :