رئیس‌جمهور چک: اوکراین باید واقع‌بین باشد

رئیس‌جمهور چک ضمن آنکه از اوکراین خواست تا «واقع‌بین» باشد، گفت که کی‌یف باید کنترل «موقت» روسیه بر برخی مناطق را به عنوان نتیجه احتمالی این جنگ بپذیرد.

به گزارش ایسنا، «پتر پاول» رئیس‌جمهور چک و از حامیان اوکراین به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «مسکو و کی‌یف هیچکدام ظاهرا قادر نیستند به اهداف خود دست یابند. شکست اوکراین یا روسیه به آسانی اتفاق نخواهد افتاد و بنابراین پایان این جنگ جایی میان این حالت خواهد بود.»

رئیس‌جمهور چک تاکید کرد: «محتمل‌ترین نتیجه جنگ این است که بخشی از قلمروهای اوکراینی موقتا تحت کنترل روسیه خواهند بود و این موقعیت موقت می‌تواند سالها طول بکشد. هم‌چنین اوکراین باید نسبت به این وضعیت و حمایت‌هایی که کسب می‌کند، واقع‌بین باشد.»

او پیشتر هم گفته بود: «چک در حال حاضر چاره‌ای جز حمایت از اوکراین ندارد زیرا پراگ با جهانی که در آن یک کشور می‌تواند به کشور دیگر حمله کند، فقط به این دلیل که بزرگ‌تر و قوی‌تر است، مخالف می‌باشد.»

همزمان با اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن آماده سفر به این کشور می‌شود، گفته است که قصد رونمایی از برنامه‌ای برای «پیروزی» در جنگ با روسیه را دارد.

روزنامه تایمز اخیر در گزارشی نوشت که برنامه «ولودیمیر زلنسکی» شامل «امنیت اوکراین، روابطش با اتحادیه اروپا و ناتو، تداوم کمک‌های نظامی و اقتصادی و بازسازی اوکراین پس از جنگ» می‌شود.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ طرح به اصطلاح «صلح» ۱۰ بندی را مطرح کرد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان بر اساس فرمول «همه برای همه» و هم‌چنین تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است. طرح مدنظر زلنسکی هم‌چنین شامل اصولی مانند خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین و احیای «تمامیت ارضی کامل» این کشور است. علاوه بر این، زلنسکی خواستار تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران «خسارت‌های مالی» این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070301833
  • خبرنگار : 71660